Toto je 5 najčastejších porúch v nových autách. Kúpa nového nemusí nutne znamenať istotu spoľahlivosti

Napriek enormnému úsiliu automobiliek predávať spoľahlivé autá sa ani tie najnovšie nevyhýbajú poruchám. Inak to ani nejde, automobil je predsa nesmierne komplikovaný stroj pozostávajúci z tisícov komponentov. Prieskum medzi reálnymi majiteľmi nových áut odhalil, aké problémy motoristov trápia najčastejšie.
Vydané  Text: 
Keď kupujeme nové auto, robíme to nielen pre záujem o najnovší model, ale predovšetkým pre spoľahlivosť, bezpečnosť a aktuálnu technologickú vybavenosť automobilu. Očakávame, že nové auto bude minimálne počas záručnej doby fungovať bezproblémovo a bez akýchkoľvek porúch, lenže ani nové autá sa dokonale nevyhýbajú problémom. Prieskum, o ktorom písal magazín [This is Money](https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-5428095/New-car-owners-reporting-5-faults-making-vehicles-potentially-dangerous-afte.html), zisťoval na 50-tisíc motoristoch, aké majú skúsenosti so spoľahlivosťou svojich vlastných áut. Prieskum tak odhalil **najčastejšie problémy nových áut v priebehu prvých troch rokov používania**. Napriek tomu, že ide o zahraničný prieskum, týka sa aj slovenských motoristov, keďže ide najmä o problémy európskych automobiliek. ### 1. Emisie a výfukový systém
Doteraz sa emisné normy zaoberali predovšetkým tým, čo vychádza z výfukového potrubia. S Euro 7 sa to však pravdepodobne zmení.
Výfukový systém je komplexný systém pre odvádzanie a redukciu spalín motora, pričom každý automobil používa mierne odlišné technológie. Moderné automobily používajú už aj v benzínových motoroch filtre pevných častíc, do naftových je potrebné nalievať syntetickú močovinu AdBlue. Ani tieto a mnohé ďalšie opatrenia ale nie sú garanciou bezproblémového používania auta. Motoristi v prieskume uviedli, že mali problém pri **prvej emisnej kontrole**, ktorá odhalila väčšie objemy uvoľňovaných plynov a spalín. Vo veľkej miere sú za tieto nepriaznivé výsledky na emisnej kontrole zodpovední samotní vodiči, ktorí nevedia alebo nedbajú na to, že napríklad naftové motory nie sú ideálne na používanie výhradne v meste, prípadne jazdia veľmi krátke vzdialenosti. ### 2. Elektronika a navigačný systém
Štyri percentá motoristov uviedlo, že majú skúsenosť s poruchou navigačného systému a infotainmentu. Nie je to niečo, čo by ohrozovalo bezpečnosť, ale nahnevá to predovšetkým s ohľadom na fakt, že za navigáciu a multimediálne funkcie v aute sa obyčajne priplácajú stovky eur, prípadne ide o súčasť drahšej ako základnej výbavy. Častým neduhom moderných áut je tiež náchylnosť na poruchy elektroniky ako takej. Nejedná sa pritom iba o softvérové zlyhania, ale aj také, ktoré znefunkčnia elektroniku mechanicky. Ide napríklad o rôzne senzory, spínače a snímače, o nekorektné spustenie niektorých funkcií (napr. cúvacej kamery) a podobne. Koncern Volkswagen nedávno riešil problémy so svojím infotainmentom, ktorý nebol schopný spracovať niekoľko nezávislých príkazov naraz a preto sa zasekával alebo celkom padal. Po aktualizáciách majú byť tieto problémy už vyriešené. ### 3. Batéria a „energy management“
Mohlo by sa zdať, že problém s batériou majú výhradne staršie autá, lenže prax nám odhaľuje aj súvislosť s úplne novými autami. Tri percentá motoristov sa sťažovalo na nedostatok energie v batérii alebo jej úplne vyčerpanie aj napriek tomu, že nemali ani tri roky. Je potrebné uvedomiť si, že v tomto prípade zohráva veľkú úlohu samotný vodič a jeho šoférsky životný štýl. Ak vodič často jazdí krátke vzdialenosti a využíva systém Auto Štart/Stop, vyčerpávanie batérie môže prevyšovať nad jej dobíjaním alternátorom. ### 4. Brzdový systém
Zhodné tri percentá motoristov majú po krátkej dobe používania nového auta problémy s brzdovým systémom. Ide najmä o mechanické časti bŕzd, teda platničky a kotúče, eventuálne problémy s ručnou brzdou. Prejavy problémov sú očividné: pomalšia akcelerácia v dôsledku zovretých bŕzd, menej výrazný brzdný účinok, „mäkké“ brzdy, nepríjemné zvuky počas jazdy aj bez brzdenia. Na tomto mieste je potrebné podotknúť, že brzdy, rovnako ako spojka či prevádzkové kvapaliny, sú na aute spotrebný tovar a preto sa na ne nevzťahuje továrenská záruka. ### 5. Tlmiče a celkovo komponenty náprav
Mnohí si povedia, že vzhľadom na nízku kvalitu našich ciest bude lepšie vybrať si off-road alebo SUV v domnení, že ich nápravy vydržia viac. Je to nesprávne uvažovanie, pretože **podstatou off-roadu nie je odolnosť pred výmolmi a dierami na ceste, ale schopnosť prechádzať terénom v nízkej rýchlosti**. Do servisov preto mieria v obdobnej miere crossovery a esúvečka, tak aj sedany, hatchbacky, liftbacky a kombi. Opotrebovanie jednotlivých dielov nápravy by nemalo byť po troch rokoch tak výrazné, aby si vyžadovalo výmeny, ale tri percentá majiteľov nových áut sa sťažovali práve na problémy s podvozkom. Nápravy vozidla a celkovo podvozok sú komplikovaný elektromechanický systém a nekvalitné cesty vedia privodiť technické problémy skôr, ako nastane koniec záručnej doby nového auta. Takéto opravy by mal servis vykonať na náklady automobilky v rámci záruky, avšak závisí od prípadu – ak sa uzná za fakt, že vozidlo bolo používané v rozpore s odporúčaným spôsobom použitia, či ak vodič vykonával na vozidle svojvoľne zásadné úpravy, záruka sa na vzniknuté poruchy nemusí vzťahovať a motorista si opravy zaplatí sám.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk