Aj keď je elektromobilita témou číslo jedna, zdá sa, že spaľovacie autá ešte nepovedali posledné slovo. Ich zotrvanie na trhu môže predĺžiť nový typ paliva, ktorý má takmer nulové lokálne emisie.
Aktuálna svetová kríza začína meniť takmer všetky odvetvia našich životov. Zmena sa tak podstatným spôsobom týka aj automobilového priemyslu. Ceny pohonných hmôt sa každý týždeň šplhajú vyššie a vyššie a ako sa zdá, tento trend sa len tak rýchlo nezastaví. Navyše z vrchných miest Európskej únie už teraz prichádzajú správy o absolútnom zákaze predaja áut so spaľovacími motormi. Napriek nepriazni pre tento druh dopravy sa zdá, že **„spaľováky“ ešte nepovedali svoje posledné slovo**!
### Budúcnosť v syntetike?
Obrovské škrty a spoplatnenie produkcie skleníkových plynov, ktoré pred časom [schválili predstavitelia Európskej únie](https://www.autoviny.sk/reportaze/123764/zakaz-spalovacich-motorov-ako-hlasovali-slovenski-europoslanci) sú pomysleným posledným klincom do rakvy áut so spaľovacími motormi. Aspoň tak by sa aktuálna situácia mohla zdať laikom. Avšak každá minca má dve strany, a tým aj z tohto problému vedie viac, ako len jedno riešenie. **Je však pravdou, že elektrifikácia a elektromobilita bude v najbližších rokoch témou číslo jedna**, no viacerí predstavitelia najväčších automobilových koncernov už teraz začínajú uvažovať nad riešením emisných limitov.
**Európska únia síce od roku 2035 zakáže predaje áut so spaľovacími motormi**, avšak len s tými, ktoré produkujú vysoké množstvá lokálnych emisií. Týka sa to teda predovšetkým áut jazdiacich na fosílne palivá. **Výnimkou majú byť vozidlá spaľujúce palivá vyrobené chemickým procesom, ktoré inak nazývame aj ako syntetické**.
Portál [novinky.cz](https://www.novinky.cz/auto/clanek/auta-se-spalovacimi-motory-ve-hre-i-po-roce-2035-ovsem-na-synteticka-paliva-40401821) prišiel s materiálom popisujúcim možnú budúcnosť automobilového priemyslu, ktorá by mala ísť ruka v ruke s elektromobilitou. **Syntetické palivá majú byť jednou z top tém medzi viacerými predstaviteľmi automobiliek**. Je to najmä z toho dôvodu, že auto spaľujúce syntetické pohonné hmoty má lokálne emisie približujúce sa tým, ktoré má elektromobil.
### Porsche priekopníkom
**Šéf športovej divízie Porsche, [Frank Walliser, sa pred časom nechal počuť](https://dealer.porsche.com/ca/vancouver/en-CA/news-and-events/porsche-is-developing-synthetic-efuels), že zatiaľ čo klasické fosílne palivá majú dohromady až 30 či 40 rôznych prímesí, syntetické palivá toto množstvo redukujú na 8 až 10**. Navyše, vďaka tomu, že syntetické palivá vznikajú ako umelý produkt, nemajú žiadne nežiaduce vedľajšie produkty. Pri fosílnych palivách je najväčším problémom predovšetkým vysoká produkcia oxidov dusíku a pevných častíc, ktoré znečisťujú ovzdušie. **Motor spaľujúci syntetické palivá má podľa Wallisera navyše vyšší výkon a celkovo je interne čistejší**.
Syntetické palivá pritom vznikajú z relatívne dostupných látok. Hlavnou zložkou tých od Porsche je vodík a oxid uhličitý. **Vodík dokážu vedci získať pomerne jednoducho elektrolýzou vody a oxid uhličitý je možné zachytiť zo vzduchu**. Spojením týchto dvoch látok vznikne metanol, ktorý je považovaný za základ syntetického paliva.
**Walliser ďalej uvádza, že samotná produkcia lokálnych emisií je v porovnaní s fosílnymi palivami až o 85% nižšia**. Ak by sme ale zobrali do kalkulácie celý proces od výroby až po natankovanie, auto spaľujúce syntetické palivo sa dostáva emisne na úroveň elektromobilu. **Ďalšou výhodou tohto typu palív je fakt, že už dnes existujú rozsiahle siete čerpacích staníc pre ktoré nie je problém mať v nádržiach práve „syntetiku“**.
Skeptici vodík v palivových článkoch už odsúdili a klasické batérie sú stále tŕňom v oku ekológov. Paradoxne môžeme byť uhlíkovo neutrálni aj so „spaľovákom“.
### V hre je aj vodík
Nejde však len o syntetické palivá. Viaceré automobilky na čele s Toyotou a [Fordom](https://www.autoviny.sk/novinky/123538/prejde-ford-na-novy-typ-paliva-jeho-patent-naznacuje-ze-sa-nemieni-vzdat-svojich-velkych-motorov) dnes pracujú na spaľovacích motoroch schopných fungovať na vodík. Nešlo by o klasickú výrobu elektrickej energie za použitia vodíkových palivových článkov, ako to poznáme dnes. Išlo by o priame spaľovanie tohto plynu. Tým navyše nevznikajú žiadne lokálne emisie CO2 a celý proces spaľovania je rýchlejší, ako pri aktuálnych palivách.
O tom, že syntetické palivá budú v budúcnosti horúcou témou navyše svedčí aj Formula 1. Niektoré z riešení, ktoré sa vyskytli v kráľovnej motoršportu už dnes bežne v autách využívame. Od roku 2026 majú prísť prísne emisné regulácie a prechod práve na syntetické palivá. Je teda viac ako možné, že budúcnosť spaľovacích áut ešte nemusí byť definitívne uzatvorená.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Spaľovacie autá v Európe ešte zatiaľ nepovedali svoje posledné slovo. Dajú sa zachrániť novým druhom paliva.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.