BMW M oslavuje 50 rokov a predstavuje prvé M3 kombi v histórii. M3 Touring si zamilujete
Z čierno-čierneho M3 Touring pôjdu mnohí do kolien.
Vydané Text: Erik Stríž
### Video z tvorby BMW M1 ART CAR Nejde o žiadnu novinku, Warhol vozidlo BMW M1 ART CAR vymaľoval v roku 1979. Premiéry tohto vozidla v Danubiane sme sa zúčastnili aj my a mali sme možnosť naživo vidieť aj ďalší netradičný počin, BMW M3 pick-up, ktorý sa dočkal nezvyčajného využitia: jeho ložná plocha sa zaplnila ľadom pre chladenie fliaš šampanského Moët & Chandon.
BMW M3 pick-up v Danubiana Art Museum (jún 2022)
Kufor je zároveň niečo, čo vôbec nezaujíma fanúšikov BMW M, pre tých budú podstatnejšie ostatné charakteristiky vozidla.
**MOTOR A PREVODOVKA**: Verzia **šesťvalcového radového benzínového motora s technológiou M TwinPower Turbo** vyvinutá pre verzie Competition v modelovom rade BMW M3/M4 poskytuje **maximálny výkon 375 kW (510 k) a maximálny krútiaci moment 650 Nm**. Rovnaký radový šesťvalec nájdete aj v pretekárskom špeciáli BMW M4 GT3.
Výfukový systém špecificky upravený pre potreby divízie M s elektricky ovládanými klapkami sa stará o efektnejšie zvukové prejavy a motor je konfigurovaný výhradne s **osemstupňovou automatickou prevodovkou M Steptronic** so softvérom Drivelogic, ktorá ponúka tri programy radenia a možno ju ovládať páčkami na volante.
**POHON**: Štandardne sa v M3 Touring využíva pohon všetkých kolies M xDrive, ktorý spolupracuje s aktívnym M diferenciálom na zadnej náprave. Rozdelenie výkonu na všetky štyri kolesá optimalizuje trakciu modelu BMW M3 Competition Touring s pohonom M xDrive, ako aj jeho ovládateľnosť a smerovú stabilitu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 3,6 sekundy a šprint z 0 na 200 km/h len 12,9 sekundy. V prípade voľby balíka M Driver’s Package sa elektronicky obmedzená maximálna rýchlosť zvýši z 250 km/h na 280 km/h.
Okrem základného nastavenia 4WD si vodič cez ponuku Setup môže zvoliť aj športový režim 4WD Sport. Ten poskytuje ešte intenzívnejší zážitok zo systému M xDrive, ktorý uprednostňuje smerovanie výkonu na zadné kolesá. Vypnutím stabilizačného systému DSC (Dynamic Stability Control) vstúpi do hry režim 2WD – teda pohon iba zadných kolies.
M špecifický ovládací systém obsahuje **tlačidlo Setup, ktoré poskytuje priamy prístup k nastaveniam motora, podvozku, riadenia, brzdového systému a pohonu M xDrive**. Pomocou tlačidiel M na volante je možné uložiť a vyvolať dve celkové nastavenia vozidla. Rovnako štandardne dodávaný systém M Drive Professional obsahuje okrem funkcie M Traction Control aj funkcie M Drift Analyzer a M Laptimer. Tlačidlom M Mode na stredovej konzole možno upraviť reakcie asistenčných systémov vodiča a obsah zobrazovaný na informačnom displeji a Head-Up displeji. Vodiči modelu BMW M3 Touring si môžu vybrať aj z nastavení ROAD, SPORT a TRACK.
### BMW M3 Touring – čierna verzia
[GALLERY id=32291]
**PODVOZOK**: Predná dvojkĺbová náprava a zadná päťprvková náprava majú špecifickú M kinematiku a spájajú ľahkú konštrukciu s mimoriadne vysokou tuhosťou. Adaptívny M podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a riadenie M Servotronic s variabilným prevodom tvoria štandardnú výbavu modelu BMW M3 Touring. Integrovaný brzdový systém ponúka dve nastavenia pocitu z pedálu. Voliteľné M Carbon-keramické brzdy si možno objednať ako alternatívu k štandardne dodávanému brzdovému systému M Compound. Súčasť štandardnej výbavy tvoria aj kované M disky kolies z ľahkej zliatiny v 19-palcovom (vpredu) a 20-palcovom (vzadu) vyhotovení a na želanie môžu byť vybavené okruhovými pneumatikami.
Systém DSC zahŕňa obmedzovanie preklzu kolies integrované do riadiacej jednotky motora. Okrem režimu M Dynamic Mode ponúka model BMW M3 Touring aj funkciu M Traction Control. V režime 2WD systému M xDrive môže vodič upraviť momenty zásahu pre obmedzenie preklzu kolies v desiatich stupňoch, aby sa v ostrých zákrutách na trati opatrne priblížil k fyzickým limitom vozidla.
**TECHNIKA**: Popri tom všetko je nové BMW M3 Touring vybavené rozsiahlou paletou techniky a bezpečnostných funkcií, za všetky spomeňme 12,3-palcový displej BMW Live Cockpit Plus, 14,9-palcový displej infotainmentu BMW iDrive založenom na BMW Operating System 8, štandardne dodávané elektricky nastaviteľné M športové sedadlá s pamäťovou funkciou, vyhrievaním a koženým čalúnením Merino, trojzónovú automatickú klimatizáciu, náladové osvetlenie či hi-fi reproduktory.
### Cena a dostupnosť
O cene a dostupnosti modelu BMW M3 Touring zatiaľ nemáme informácie.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk