LIGHTYEAR 0: Elektromobil za 250-tisíc eur stačí nabiť raz za 7 mesiacov! Ako je to možné?
Holanďania predstavili revolučný elektromobil!
Vydané Text: Peter Orosz
Predná časť sériového modelu má menšie spodné nasávanie a vyššie umiestnené svetlomety s chladnými ševronovými LED diódami, zatiaľ čo zadné svetlá teraz kopírujú krivku zadnej časti. Model 0 používa namiesto klasických zrkadiel kamery. Tie sú po novom namontované v predných blatníkoch a vylepšení sa dočkal tiež dizajn bočných prahov a niektorých ďalších detailov.
Zmeny sa udiali aj v interiéri, ktorý už nevyzerá ako koncept, no stále je stále dostatočne funky. **V kabíne sú použité udržateľné alebo vegánske materiály ako napríklad čalúnenie vyrobené z recyklovaných fliaš či imitácia kože produkovaná na rastlinnej báze.** Samotné obklady využívajú ratanové palmové drevo.
Technické parametre sa od pôvodného prototypu tiež zmenili. Pri dĺžke 5,08 m je Lightyear podobne dlhý ako Volvo S90. **Prekvapením je však pohotovostná hmotnosť na úrovni 1 574 kg.** Ide o obdivuhodne nízke číslo na danú kategóriu elektromobilov, spomínaný Mercedes-Benz EQS je o celú tonu ťažší.
Inžinierom sa nízku hmotnosť podarilo dosiahnuť využitím malej batérie. Lightyear bude vybavený 60-kilowatthodinovou batériou a elektromotormi s výkonom iba 174 koní, no obrovským krútiacim momentom 1 720 Nm. **Zrýchlením však nijako neohromí, z miesta dosiahne rýchlosť 100 km/h za 10 sekúnd a ručička nepresiahne maximálnych 170 km/h.**
Vidieť, že tu išlo o maximálnu efektivitu pohonu. Udávaný dojazd sa pohybuje na úrovni 630 kilometrov v európskom cykle WLTP. Esom v rukáve tohto auta však majú byť solárne panely. **Lightyear má na sebe až 5 štvorcových metrov zakrivených solárnych panelov, ktoré môžu nabíjať auto počas jazdy alebo parkovania.** To poskytuje elektromobilu dodatočný dojazd až 70 kilometrov za deň v optimálnych podmienkach. Lightyear tvrdí, že majitelia s denným dochádzaním okolo 40 kilometrov by mohli počas holandského leta jazdiť dva mesiace bez potreby nabíjania, zatiaľ čo **ľudia v Portugalsku alebo Španielsku by teoreticky mohli vydržať bez nabíjania až sedem mesiacov.** V závislosti od podnebia môže slnko poskytnúť približne 4 800 až 10 000 kilometrov dojazdu ročne.
**Vyzerá to tak, že spoločnosť vyrobí len 946 kusov modelu Lightyear 0.** A nepôjde o lacnú záležitosť, pretože cena začína na 250 000 eurách. Výroba začne už na jeseň tohto roku s prvými dodávkami v novembri.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia