Tisíc koní a 7-stupňový ‚manuál‘. Mercedes-AMG dosiahol vrchol, vyrobil hyperauto určené na cesty s technikou z F1
Toto je nový MERCEDEDES-AMG ONE. Hlavný benzínový motor má objem len 1,6 litra, ale podporuje ho štvorica elektrických motorov.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
### Vyše tisíc koní a hydraulicky ovládaná aerodynamika
Automobil dosahuje celkový systémový výkon závratných 782 kW (1 063 k) a maximálna rýchlosť je obmedzená na 352 km/h. To znamená, že konštrukčne je spôsobilý jazdiť ešte rýchlejšie. S ohľadom na tieto údaje je skoro šokujúce, že podľa štandardizovanej metodiky merania spotreby a emisií WLTP je kombinovaná spotreba len 8,7 l/100 km a na každý kilometer jazdy emituje iba 192 gramov oxidu uhličitého. Tieto fascinujúco nízke čísla spotreby a emisií sú možné len vďaka robustnému elektrickému pohonu, ktorý je nielen výkonný, ale najmä vysoko efektívny. Z malého akumulátora s kapacitou 8,4 kWh totiž dokáže čerpať energiu na 18,1 kilometra jazdy, jeho hlavnou úlohou je však zlepšovať dynamiku vozidla a jeho jazdné vlastnosti ako také.
Preto je karoséria vybavená **aktívnymi prvkami pre zlepšenie aerodynamiky**. Takzvaná **hydraulicky ovládaná aerodynamika** zintenzívňuje prítlačný tlak na prednej a zadnej náprave a zlepšuje aj aerodynamickú efektívnosť. Podľa želania vodiča a zvoleného jazdného programu sú k dispozícii tri rôzne aerodynamické nastavenia:
* „**Diaľnica**“ v jazdných programoch Preteky bezpečne , Preteky, EV a Individuálny: žalúzie sú zatvorené, aktívne krídelká na prednom difúzore sú vysunuté a zadné krídlo vrátane krídelka je zasunuté.
* „**Trať**“ v jazdných programoch Preteky plus a Strat2 (oba režimy sú dovolené len na pretekárskej trati): krídelká predného difúzora sa vyklopia, aby obrys predného difúzora dosiahol čo najefektívnejší tvar. Zadné krídlo sa úplne vysunie, rovnako aj krídelko zadného krídla. Žalúzie sa otvoria, čím sa zvýši prítlačný tlak na prednej náprave a zintenzívni sa podtlak v podbehoch kolies. Vozidlo sa zníži o 37 milimetrov na prednej náprave a o 30 milimetrov na zadnej náprave. Z tohto opatrenia vyplýva až päťnásobný nárast celkového prítlaku s účinkom závislým od rýchlosti v porovnaní s cestnými jazdnými programami.
* Režim „**Preteky DRS**“ (systém na zníženie odporu), ktorý je možné aktivovať stlačením tlačidla ako vo Formule 1, v jazdných programoch pre pretekársku trať: krídelko zadného krídla sa úplne zasunie a žalúzie sa zatvoria. Prítlak sa pritom síce zníži približne o 20 percent, avšak vozidlo Mercedes-AMG ONE dosiahne vysoké rýchlosti ešte rýchlejšie. DRS je možné deaktivovať manuálne, prípadne sa deaktivuje automaticky, len čo vodič začne brzdiť alebo sa nameria priečne zrýchlenie.
### 7-stupňová prevodovka s ručným radením
Na prenos sily na zadné kolesá slúži 7-stupňová prevodovka s ručným radením, ktorá bola úplne nanovo vyvinutá pre vozidlo Mercedes-AMG ONE. Ľahká konštrukcia prevodovky šetrí hmotnosť, integrácia v holej karosérii zvyšuje tuhosť a zaberá menej miesta. Je špeciálne navrhnutá pre vysokú kapacitu krútiaceho momentu a otáčok výkonného hybridného hnacieho ústrojenstva Formuly 1. Radiace tyče a 4-kotúčová spojka z uhlíkových vlákien sú riadené hydraulicky. Prevody sú dimenzované tak, aby minimalizovali výkonový rozdiel po preradení na vyšší stupeň a udržiavali vysoké otáčky spaľovacieho motora. V prevodovke je integrovaný zverný diferenciál.
### Viacprvkový adaptívny podvozok
V prednej a v zadnej časti podvozka sa používa hliníková konštrukcia vždy s piatimi prvkami a dvomi nastaviteľnými teleskopickými vzperami. Podvozok s variabilnou svetlou výškou má niekoľko špeciálnych vlastností: obidve tlačné teleskopické vzpery pruženia sú umiestnené priečne k smeru jazdy. Inovatívne usporiadanie pružiacej a tlmiacej jednotky nahrádza funkciu a používanie bežného rúrového priečneho stabilizátora Toto riešenie spoľahlivo zabraňuje nakláňaniu vozidla aj pri veľmi rýchlej zmene smeru jazdy bez pocitu nepohodlia. Klopná tuhosť a tlmenie klopenia sú úplne nezávislé od tuhosti a tlmenia zdvihu. Keramické guľôčkové ložiská kolies s nižším trením sú prejavom lásky k technickému detailu, tvrdí výrobca.
Adaptívne nastaviteľné tlmenie je možné prispôsobiť prostredníctvom jazdného programu: nastavenia podvozka C (Komfort) a S (Šport) sú na výber v jazdných programoch EV, Preteky bezpečne, Preteky a Individuálny; nastavenia podvozka S (Šport) a S+ (Šport+) sú k dispozícii v jazdných programoch Preteky plus a Strat 2. V rámci aktívnej aerodynamiky je možné hydraulicky znížiť podvozok: o 37 milimetrov na prednej náprave a o 30 milimetrov na zadnej náprave. Zdvihnutie prednej nápravy (s možnosťou aktivácie len v cestných jazdných programoch) okrem toho zabraňuje dosadaniu vozidla Mercedes-AMG ONE, napríklad na rampách v podzemných garážach.
Vpredu je vozidlo Mercedes-AMG ONE postavené na kolesách s rozmerom 10,0 J x 19 s pneumatikami 285/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport Cup 2R M01, ktoré boli vyvinuté exkluzívne pre toto hypervozidlo. Vzadu sú namontované kolesá 12,0 J x 20 s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 s rozmerom 335/30 ZR 20.
### Jazdné režimy pre cesty aj pretekárske trate
Automobil ponúka dovedna šesť jazdných programov:
* **Preteky bezpečne**: štandardný program s režimom hybridného jazdenia v závislosti od potreby a s čisto elektrickým rozjazdom. Až pri vyššej požiadavke na výkon sa pripojí spaľovací motor.
* **Preteky**:režim hybridného jazdenia so špeciálnou stratégiou nabíjania. Spaľovací motor pracuje trvale a dokáže intenzívnejšie nabíjať vysokovoltový akumulátor, aby bola vždy k dispozícii všetka elektrická sila.
* **EV**: čisto elektrické jazdenie.
* **Preteky plus (len pre pretekársku trať)**: aktívna aerodynamika, zníženie podvozka o 37 mm (predná náprava)/30 mm (zadná náprava), tuhšie nastavenie podvozka, špeciálny manažment výkonu.
* **Strat 2** **(len pre pretekársku trať)**: aktívna aerodynamika, ešte tuhšie nastavenie podvozka a zníženie podvozka o 37 mm (predná náprava)/30 mm (zadná náprava). Plný výkon všetkých motorov, ako pri kvalifikácii vo Formule 1.
* **Individuálny**: nastavenia podľa osobných preferencií pre režimy jazdy na cestných komunikáciách.
* **Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART** v jazdných programoch Preteky, Preteky plus a Strat 2 umožňuje pôsobivé hodnoty zrýchlenia: vozidlo zvládne šprint z 0 na 200 km/h len za 7,0 sekundy.
### Doteraz najlepšie chladenie akumulátora
Základom vysokého výkonu akumulátora je **inovatívne priame chladenie**: Chladiace médium cirkuluje pomocou elektrického vysokovýkonného čerpadla zhora nadol cez celý akumulátor **popri každom článku**, pričom preteká aj cez výmenník tepla, ktorý je umiestnený priamo na akumulátore. Akumulátor sa vždy nachádza v rovnomernom, optimálnom rozsahu pracovnej teploty v priemere 45 stupňov Celzia bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja.
### Technické údaje Mercedes-AMG ONE (2023)
Motor | ||
Počet/usporiadanie valcov | 6/V | |
Zdvihový objem | cm³ | 1 599 |
Max. systémový výkon | kW/k | 782/1 063 |
Max. systémový krútiaci moment | Nm | Bez údajov na základe zložitosti hnacieho ústrojenstva |
Max. výkon spaľovacieho motora | kW/k | 422/574 pri otáčkach 9 000/min |
Max. otáčky spaľovacieho motora | 1/min | 11 000 |
Príprava zmesi | mikroprocesorom riadené vstrekovanie benzínu, kombinácia priameho vstrekovania a vstrekovania do nasávacieho potrubia | |
Kombinovaný výkon elektromotorov | kW/k | 450/611 |
Prenos sily | ||
Pohon | plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ s hybridne poháňanou zadnou nápravou a elektricky poháňanou prednou nápravou, s vektorovaním krútiaceho momentu | |
Prevodovka | Automatizovaná 7-stupňová prevodovka s ručným radením | |
Preklady | ||
1./2./3./4./5./6./7. prevodový stupeň | 12,803 / 9,267 / 7,058 / 5,581 / 4,562 / 3,878 / 3,435 | |
Dozadu | 14.599 | |
Podvozok | ||
Predná náprava | Päťprvkový hliníkový podvozok s variabilnou svetlou výškou s dvomi priečne uloženými nastaviteľnými tlačnými teleskopickými vzperami a s adaptívnym nastaviteľným tlmením | |
Zadná náprava | Päťprvkový hliníkový podvozok s variabilnou svetlou výškou s dvomi priečne uloženými nastaviteľnými tlačnými teleskopickými vzperami a s adaptívnym nastaviteľným tlmením. Dolné ramená sú aerodynamicky tvarované | |
Brzdová sústava | Hydraulická keramická vysokovýkonná kompozitná brzdová sústava z uhlíkových vlákien AMG, vpredu dierované brzdové kotúče z kompozitného materiálu s vnútorným vetraním s rozmerom 398 x 38 mm, 6-piestikové hliníkové pevné strmene; vzadu dierované brzdové kotúče z kompozitného materiálu s vnútorným vetraním s rozmerom 380 x 34 mm, 4-piestikové hliníkové pevné strmene; elektrická parkovacia brzda, ABS, asistent brzdenia, 3-stupňový systém ESP® | |
Riadenie | bez údajov | |
Disky | vpredu: 10 J x 19 H2; vzadu: 12 J x 20 H2 | |
Pneumatiky | vpredu: 285/35 ZR 19; vzadu: 335/30 ZR 20 | |
Rozmery a hmotnosti | ||
Rázvor | mm | 2 720 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | mm | 1 721/1 669 |
Dĺžka/výška/šírka | mm | 4 756/1 261/2 010 |
Priemer otáčania | m | bez údajov |
Objem batožinového priestoru | l | bez údajov |
Prevádzková hmotnosť podľa DIN | kg | 1 695 |
Nosnosť | kg | bez údajov |
Objem palivovej nádrže | l | 55 |
Jazdné výkony, spotreba, emisie | ||
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | sek. | 2.9 |
Zrýchlenie z 0 – 200 km/h | sek. | 7 |
Zrýchlenie 0 – 300 km/h | sek. | 15.6 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 352 |
Kombinovaná vážená spotreba paliva[2] | l/100 km | 8.7 |
Kombinované vážené emisie CO₂[2] | g/km | 198 |
Kombinovaná vážená spotreba elektriny[2] | kWh | 32 |
Elektrický dojazd[2] | km | 18.1 |
Aktualita, Mercedes, Mercedes Amg, Mercedes Amg One, Mercedes-Benz Blog, Novinka, Novy Model, Správy, Str
Inzercia