Slovenský výrobok zo Žiliny s netradičným menom cee’d odpálil úplne novú éru kórejskej automobilky Kia. Poslaním faceliftu je vychytať či pozmeniť niektoré detaily a predovšetkým nadviazať na obdivuhodné predajné úspechy.
Obľúbenosť Žilinčana, ktorý sa predáva ako troj- (pro\_cee’d) a päťdverový hatchback či kombi (cee’d\_sw), demonštruje v našich končinách postavenie v rebríčku najpredávanejších modelov. Po siedmich mesiacoch aktuálneho roka mu patrí druhá priečka a zároveň titul najpredávanejší kompakt. Prvé dotyky s ním zmenili aj náš pohľad na vozidlá kórejskej produkcie, keďže ide o vyspelý kúsok s umne koncipovaným dizajnom, priestranným interiérom, lákavou cenou a v neposlednom rade aj unikátnou sedemročnou zárukou. Vždy sa však nájdu nejaké tie chybičky krásy, ktoré treba eliminovať. A to je už úloha pre modernizačný proces, ktorý sa dostal k slovu takmer po troch rokoch výroby.
Najmarkantnejšou zmenou na prvý pohľad je upravená maska chladiča v štýle tzv. tigrieho grilu. Kia sa snaží o postupné získanie spoločnej tváre a zároveň o vytvorenie základného rozlišovacieho prvku pre všetky svoje modely. Podobne koncipovanú masku má už Soul, Magentis, nové Sorento a Venga. Za upraveným dizajnom žilinského modelu nestojí nik iný ako Peter Schreyer, šéfdizajnér značky Kia, ktorý dozeral na finálnu podobu. Konzervatívnejšie ladený pôvodný vzhľad tak vystriedalo odvážnejšie vyhotovenie so športovými prvkami. Modifikácie sa okrem masky dotkli aj svetlometov (koncových i predných), nárazníkov či kapoty. Pribudli tri nové tvary hliníkových diskov a aj päť nových farebných odtieňov. Z matematického uhľa pohľadu narástol faceliftovaný cee´d do dĺžky o 25 mm. Rázvor, výška i šírka ostali zachované.
Zaujímavé veci sa udiali v interiéri, ktorý sa od pôvodného modelu výrazne líši. Volant má nový tvar a je vyhotovený z materiálu s drsnejším povrchom. Ovládanie hlasitosti sa nachádza na ľavej strane a obsluhuje sa páčkovým prvkom. Na spodné dvojité rameno volantu sa dostal prepínač funkcií palubného počítača (Trip), ktorý sa pred faceliftom nachádzal na stredovej konzole. Samotné funkcie palubného počítača sa už nezobrazujú na centrálnom displeji umiestnenom na vrchu palubnej dosky, po novom sú integrované do prístrojovky, konkrétnejšie do centrálneho budíka.
Na zoznam výbavy pribudlo rozhranie bluetooth pre pripojenie mobilného telefónu. Hovor je možné prijať alebo ukončiť prvkami na spodnom ramene volantu. Nové je aj podsvietenie, z oranžového sa prešlo na červené. Vymenené sú tiež páčky pre obsluhovanie smeroviek či stieračov. Faceliftovaný cee´d dostal impulzné ovládanie smeroviek, čiže stačí raz jemne ťuknúť do páčky a auto zabliká trikrát. Zásadná zmena sa dotkla vyhotovenia stredovej konzoly. Najväčším ovládačom sa reguluje hlasitosť, na ktorom sa nachádzajú aj prvky určené pre pohyb v menu. K dispozícii je, podobne ako doteraz, zásuvka AUX či USB port, avšak už bez praktického krytu. Radiaca páka dostala úplne odlišný tvar, spiatočku teraz zaradíte po zatlačení prvku pod hlavicou.
Ešte pred faceliftom sa špekulovalo o nasadení šesťstupňových manuálnych prevodoviek. Nakoniec sa zmena udiala len v jednom prípade – 1.6 CRDi. Tento motor bude dostupný vo výkonových verziách 66 kW/90 k a 84,5 kW/115 k, nejde však o pôvodný agregát. Táto pohonná jednotka s interným označením U2, vybavená vstrekovaním common rail druhej generácie, bola prevzatá z modelu Soul. Kto má správny postreh, neunikne mu, že výkon 94 kW/128 k zo Soulu bol výrazne priškrtený. Naftu spaľuje ešte 2.0 CRDi (103 kW/140 k) spolupracujúci tiež so šesťstupňovým manuálom.
Paleta benzínových motorov sa v podstate zhoduje s pôvodným modelom. Základom je stále 1.4 CVVT s nižším výkonom 66 kW/90 k (predtým mal 77 kW/105 k), ďalej je v ponuke 1.6 CVVT (93 kW/126 k) a 2.0 CVVT (105 kW/143 k). Všetky benzínové pohonné jednotky sa kombinujú s päťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre pohodlnejších vodičov, ktorí neradi často narábajú s radiacou pákou, sú k dispozícii štvorstupňové automaty (pre 1.6 CVVT, 2.0 CVVT a 1.6 CRDi). Výrobca však už avizoval nasadenie modernejších šesťstupňových automatických prevodoviek, ako aj šesťstupňového manuálu pre motor 1.6 CVVT. Tešíme sa, pretože súčasná verzia hlavne na diaľnici pri 130 km/h točí viac, ako je zdravé. Nové prevodovky by mali byť k dispozícii ešte pred generačnou výmenou.
Faceliftovaný cee´d nás vytiahol na rande hneď za slovenské hranice, do neďalekého Parndorfu. Hneď na prvý dojem nás oslovili nové farebné vyhotovenia, do ktorých bol odetý päťdverový hatchback i kombi. Nové rozmiestnenie niektorých ovládacích prvkov si pýtalo krátke zoznámenie. Nebolo to však nič dramatické, všetko sa dá ovládať pomerne intuitívne a jednoducho. Oceňujeme nasadenie funkcie trojitého zablikania smeroviek, na ktoré sme si už akosi zvykli z konkurenčných modelov. Párovanie mobilu prebieha štandardným spôsobom, pred pripojením treba aktivovať vyhľadávanie nového zariadenia aj v menu vozidla, aj v bluetooth menu telefónu.
Zaradenie spiatočky nám pripomenulo vozidlá značky Opel, kde úkon prebieha podobným spôsobom. Hlavica páky má dobrý tvar a nestratila sa ani presnosť radenia známa ešte pred faceliftom. Na dlhý okruh sme si nemohli vybrať nič iné, ako nové pohonné ústrojenstvo v podobe motora 1.6 CRDi (115 k). Utlmenie a nástup agregátu boli približne rovnaké ako v prípade modelov pred modernizáciou, šiesty stupeň ale vylepšil otáčky na diaľnici. Teraz sa pohybujú okolo 2 500, predtým to bolo 2 750. Posádka si s týmto motorom užije dynamické rozjazdy a zároveň nízke palivové nároky, ktoré sa v našom prípade zmestili do 6 l/100 km. Na začiatok to nie je zlé, no počas testu očakávame ešte lepšie čísla. Zaregistrovali sme tiež lepšie utlmenie aerodynamického hluku i podvozka. Nejde pritom o radikálne rozdiely, nápravy bolo pri nabehnutí na nerovnosti počuť o niečo menej a konštruktéri sa vyhrali aj s komfortom pruženia. Faceliftovaný cee´d je málinko mäkší a lepšie tak tlmí škaredé miesta vozoviek.
Pôvodný model sa stretol s kritikou v oblasti svietivosti predných svetlometov. Tento problém by mal byť vyriešený, xenónové svetlomety však nie sú k dispozícii vôbec. Facelift nič nezmenil na azda najväčšej zbrani modelu cee´d, ktorou je sedemročná záruka. Ceny modernizovaného Žilinčana budú známe v polovici septembra, oproti súčasne ponúkaným verziám by mali byť vyššie približne o 500 až 1 000 eur.
P.S.
Ak niekoho zaujíma osud trojdverového modelu pro\_cee‘d, samozrejme aj jeho výroba bude pokračovať, faceliftovaná podoba sa však verejnosti ukáže približne o rok.
Text: Peter Michalec
Foto: Kia
Technické údaje – Kia cee´d facelift **Typ motora** 1.4 CVVT 1.6 CVVT 2.0 CVVT 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi **Motor/počet valcov** R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 R/4 **Zdvihový objem** cm3 1 396 1 591 1 975 1 582 1 582 1 991 **Max. výkon** kW/k pri ot/min 66/90 pri 6 200 93/126 pri 6 200 105/143 pri 6 000 66/90 pri – 84,5/115 pri 4 000 103/140 pri 4 000 **Max. krútiaci moment** Nm pri ot/min 137 pri 5 000 154 pri 4 200 184 pri 4 750 – 255 pri 1 900-2 750 305 pri 2000 **Prevodovka** Typ/počet st. M/5 M/5 a A/4 M/5 a A/4 M/5 a A/4 M/5 a A/4 M/6 **Dĺžka x šírka x výška** mm 4 260 x 1 790 x 1 480 (4 490 x 1 790 x 1 490) **Rázvor** mm 2 650 (2 650) **Batožinový priestor** l 340/1 300 (534/1 664) **Zrýchlenie 0-100 km/h** s 11,6 10,8 10,4 14,0 11,5 10,3 **Maximálna rýchlosť** km/h 187 192 205 172 188 205 **Kombinovaná spotreba** l/100 km 5,5 (5,7) 5,9 (6,0) 7,0 (7,1) 4,2 (4,5) 4,4 (4,5) 5,4 (5,5) **Emisie CO2** g/km 132 (135) 139 (142) 167 (168) 110 (119) 115 (119) 142 (146)
údaje platia pre modely vybavené manuálnymi prevodovkami, údaje v zátvorkách platia pre kombi verziu
\- výrobca neuvádza