Ľudia jasne ukázali, o aký typ áut majú záujem. Nevídaný rast zažíva predovšetkým jeden druh paliva.
Benzín a nafta neustále klesajú. Naopak, výborne sa darí autám s pohonom na LPG, ktoré si kupuje čoraz viac ľudí. Dominujú aj klasické hybridy.
Vydané Text: David Hecl
### Plug-in pohon upadá
Mierny úpadok aj v dôsledku nedostatku komponentov zažívajú plug-in hybridné autá. **Medziročne ich predaje klesli o 6,1 % na celkovo 236 991 kusov**. Pomerne veľký záujem o tento druh pohonu je **v Slovinsku, kde sa podarilo adopcie PHEV medziročne navýšiť o 700 %**. Aj tak však hovoríme len o 176 predaných kusoch. Opäť je najväčším odbytiskom pre plug-in hybridy Nemecko, kde sa ich podarilo predať 67 771. Ide však o medziročný pokles 13,2 %. **Na Slovensku si plug-in hybridný model niektorej z automobiliek zakúpilo 364 zákazníkov, čo predstavuje nárast oproti minulému Q1 2021 na úrovni 51,7 %**.
### Hybridy rastú
**6,3 %-ný nárast predajov odhalila ACEA v prípade hybridných áut, ktoré nie sú nabíjateľné zo siete**. Celkovo sa ich v Európe predalo až 700 209, čo je pomerne slušné číslo. Dominantným trhom je znovu Nemecku, kde sa v prvom kvartáli predalo až 121 541 hybridných vozidiel (medziročne +20 %). V tesnom závese je Taliansko, kde však predaje mierne klesli na celkovo 112 613 kusov (-6,3 %). **Slovensko z hľadiska percentuálneho nárastu predaja HEV patrí na absolútne čelo Európy. Medziročne si zakúpilo hybrid až o 70,3 % viac zákazníkov, čo predstavuje konečných 4 439 dodaných kusov**.
### Nafta a benzín už neťahajú
Pri pohľade na konvenčné palivá vidíme prepad. **Benzín aj nafta už neťahajú tak, ako kedysi. Stále však v počte celkových adopcií v Európe patria do TOP 3**. Celkový percentuálny podiel na trhu z hľadiska benzínu je 36 %. Ide tak o najpredávanejší druh pohonu auta. Na treťom mieste je nafta s celkovým zastúpením 16,8 %.
**Ak sa pozrieme na štatistiky predajov benzínu, tak vidíme, že Slovensko patrí medzi posledných 6 krajín Európy, kde sa predaje zvýšili**. Medziročný nárast nových benzínových áut na našom trhu predstavuje 29,3 %, čo je zároveň druhé najvyššie číslo spomedzi všetkých štátov. Lepšie sú na tom už len v Rumunsku. **Za sledované obdobie sa u nás odovzdalo celkovo až 10 531 nových benzínových áut**. Dominantným trhom je naďalej Nemecko, kde sa podarilo predať až 220 893 nových vozidiel s benzínovým motorom. Ide však o pokles 12,1 % v porovnaní s Q1 2021. Celkovo si v Európe benzín medziročne pohoršil o 21,4 %.
Ešte horšie sa darilo nafte. **Aj v dôsledku viacerých reštrikcií jednotlivých štátov sa podiel celkového množstva predaných naftových áut znížil o 34,6 %**. Jediným európskym štátom, kde sa podarilo zvýšiť predaje naftových áut bol Island (+5,9 %). **Na Slovensku sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predalo o 23 % menej áut s naftovým motorom. Celkovo je ich 3 112**. Dominantou je aj v tomto prípade Nemecký trh, kde celkové množstvo adopcií predstavuje až 126 253. Aj tu však ide o pokles až o 20,2 %.
### LPG valcuje na všetkých frontoch
**Jednou zo sledovaných kategórií pohonu bolo aj LPG**. Paradoxne, tento druh paliva si v niektorých krajinách Európy enormne polepšil. **Celkovo sa medziročne predalo až o 48,6 % viac áut s pohonom na LPG (67 718 kusov)**. Môže to byť v dôsledku neustále rastúcich cien za benzín a naftu. Veľa ľudí napriek tomu chce auto so spaľovacím motorom bez elektrifikácie. Zostáva im teda práve pohon na LPG, ktorý niektoré lacnejšie automobilky vo veľkom pretláčajú. **Na Slovensku sme za sledované obdobie zaznamenali až 280,7 %-ný nárast predaja áut s možnosťou spaľovania LPG. Stále však ide len o 434 nových vozidiel**.
**Dominantným trhom z pohľadu LPG je Taliansko**, kde po tomto type pohonu siahlo až 30 411 zákazníkov, čo predstavuje nárast o 17,3 %. **Doslova dychberúce percentuálne zlepšenie vidíme vo Švédsku. Predaje áut na LPG sa na tamojšom trhu medziročne zvýšili o 14 625 %**. Hovoríme však len o 589 predaných kusoch. **Zlepšenie nad tisíc percent vidíme aj v Írsku, kde sa podarilo zákazníkom dodať 529 áut s možnosťou spaľovania LPG (+2104,2 %)**.
Benzín, Bev, Diesel, Elektro, Európa, Hev, Hybrid, Lpg, Nafta, Nemecko, Phev, Plug-In, Pohon, Predaje, Slovensko
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia