Ľudia jasne ukázali, o aký typ áut majú záujem. Nevídaný rast zažíva predovšetkým jeden druh paliva.

Benzín a nafta neustále klesajú. Naopak, výborne sa darí autám s pohonom na LPG, ktoré si kupuje čoraz viac ľudí. Dominujú aj klasické hybridy.
Vydané  Text: 
Spoločnosť [ACEA Driving mobility for Europe](https://www.acea.auto) zverejnila svoju pravidelnú správu o súčasnom stave automobilového priemyslu v Európe. Ten je do značnej miery zasiahnutý extrémnym rastom cien pohonných hmôt. Táto situácia sa teda logicky podpisuje aj pod predaje áut na „Starom kontinente“. Napriek tomu, že nafta zažíva strmý pád, **existuje jeden druh paliva, ktorý si momentálne pripisuje enormný nárast. A nie je to elektro alebo hybrid!** ### Elektromobilom sa naďalej darí **V prvom kvartáli roku 2022 zaznamenali prudký nárast predaja elektrické autá.** Celkovo sa ich medziročne predalo o 60,8 % viac. **Počet nových registrácii BEV tak prekročil hranicu 325-tisíc**. Pred rokom to bolo len niečo cez 202-tisíc. Toto číslo zároveň predstavuje až 10 % z celkového množstva predaných automobilov v Európe počas prvých troch mesiacov roka 2022. **Najmasívnejší nárast si elektrické autá pripísali Rumunsku, kde sa ich počet medziročne zvýšil o 408 % na celkových 2 108 kusov**. Najväčším trhom elektrických áut je Nemecko, kde sa podarilo zákazníkom odovzdať až 83 774 kusov elektromobilov. **Na Slovensku bol tento počet len 302 kusov, čo je však nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 92,4 %**.
### Plug-in pohon upadá Mierny úpadok aj v dôsledku nedostatku komponentov zažívajú plug-in hybridné autá. **Medziročne ich predaje klesli o 6,1 % na celkovo 236 991 kusov**. Pomerne veľký záujem o tento druh pohonu je **v Slovinsku, kde sa podarilo adopcie PHEV medziročne navýšiť o 700 %**. Aj tak však hovoríme len o 176 predaných kusoch. Opäť je najväčším odbytiskom pre plug-in hybridy Nemecko, kde sa ich podarilo predať 67 771. Ide však o medziročný pokles 13,2 %. **Na Slovensku si plug-in hybridný model niektorej z automobiliek zakúpilo 364 zákazníkov, čo predstavuje nárast oproti minulému Q1 2021 na úrovni 51,7 %**. ### Hybridy rastú **6,3 %-ný nárast predajov odhalila ACEA v prípade hybridných áut, ktoré nie sú nabíjateľné zo siete**. Celkovo sa ich v Európe predalo až 700 209, čo je pomerne slušné číslo. Dominantným trhom je znovu Nemecku, kde sa v prvom kvartáli predalo až 121 541 hybridných vozidiel (medziročne +20 %). V tesnom závese je Taliansko, kde však predaje mierne klesli na celkovo 112 613 kusov (-6,3 %). **Slovensko z hľadiska percentuálneho nárastu predaja HEV patrí na absolútne čelo Európy. Medziročne si zakúpilo hybrid až o 70,3 % viac zákazníkov, čo predstavuje konečných 4 439 dodaných kusov**. ### Nafta a benzín už neťahajú Pri pohľade na konvenčné palivá vidíme prepad. **Benzín aj nafta už neťahajú tak, ako kedysi. Stále však v počte celkových adopcií v Európe patria do TOP 3**. Celkový percentuálny podiel na trhu z hľadiska benzínu je 36 %. Ide tak o najpredávanejší druh pohonu auta. Na treťom mieste je nafta s celkovým zastúpením 16,8 %. **Ak sa pozrieme na štatistiky predajov benzínu, tak vidíme, že Slovensko patrí medzi posledných 6 krajín Európy, kde sa predaje zvýšili**. Medziročný nárast nových benzínových áut na našom trhu predstavuje 29,3 %, čo je zároveň druhé najvyššie číslo spomedzi všetkých štátov. Lepšie sú na tom už len v Rumunsku. **Za sledované obdobie sa u nás odovzdalo celkovo až 10 531 nových benzínových áut**. Dominantným trhom je naďalej Nemecko, kde sa podarilo predať až 220 893 nových vozidiel s benzínovým motorom. Ide však o pokles 12,1 % v porovnaní s Q1 2021. Celkovo si v Európe benzín medziročne pohoršil o 21,4 %.
Ešte horšie sa darilo nafte. **Aj v dôsledku viacerých reštrikcií jednotlivých štátov sa podiel celkového množstva predaných naftových áut znížil o 34,6 %**. Jediným európskym štátom, kde sa podarilo zvýšiť predaje naftových áut bol Island (+5,9 %). **Na Slovensku sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predalo o 23 % menej áut s naftovým motorom. Celkovo je ich 3 112**. Dominantou je aj v tomto prípade Nemecký trh, kde celkové množstvo adopcií predstavuje až 126 253. Aj tu však ide o pokles až o 20,2 %. ### LPG valcuje na všetkých frontoch **Jednou zo sledovaných kategórií pohonu bolo aj LPG**. Paradoxne, tento druh paliva si v niektorých krajinách Európy enormne polepšil. **Celkovo sa medziročne predalo až o 48,6 % viac áut s pohonom na LPG (67 718 kusov)**. Môže to byť v dôsledku neustále rastúcich cien za benzín a naftu. Veľa ľudí napriek tomu chce auto so spaľovacím motorom bez elektrifikácie. Zostáva im teda práve pohon na LPG, ktorý niektoré lacnejšie automobilky vo veľkom pretláčajú. **Na Slovensku sme za sledované obdobie zaznamenali až 280,7 %-ný nárast predaja áut s možnosťou spaľovania LPG. Stále však ide len o 434 nových vozidiel**. **Dominantným trhom z pohľadu LPG je Taliansko**, kde po tomto type pohonu siahlo až 30 411 zákazníkov, čo predstavuje nárast o 17,3 %. **Doslova dychberúce percentuálne zlepšenie vidíme vo Švédsku. Predaje áut na LPG sa na tamojšom trhu medziročne zvýšili o 14 625 %**. Hovoríme však len o 589 predaných kusoch. **Zlepšenie nad tisíc percent vidíme aj v Írsku, kde sa podarilo zákazníkom dodať 529 áut s možnosťou spaľovania LPG (+2104,2 %)**.

TEST Dacia Logan 1.0 TCE LPG: Nesúďte, dokedy neskúsite

Existuje ešte „ľudové“ auto? Pri neustále vzrastajúcich cenách sa tento pojem otriasa v základoch, no ak chcete z minima peňazí vyťažiť maximum, našli sme auto pre vás!




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia