Vyskúšali sme si modelovú rodinu Volkswagen R! Čakala nás uzatvorená rýchlostná skúška, nádherné okresky aj driftovacia plocha
Bachledova dolina. Sedem modelov Volkswagenu so skutočným R v DNA. Uzatvorená rýchlostná skúška, nádherné okresky a driftovacia plocha. Asi tušíte, že RDays v podaní Volkswagenu boli plné zábavy a adrenalínu.
Vydané Text: Peter Orosz
### Nový potenciál
Volkswagen už dostatočne prekvapil verejnosť tým, že vitamín R doprial aj rodinne založenému modelu Tiguan. Keď sme potom zistili, že tento model **prichádza zároveň s celkom novou koncepciou pohonu 4 × 4, ktorá využíva miesto medzinápravovej spojky a diferenciálu iba dve spojky** (jednu na každej strane), okamžite sme začali rozmýšľať, čo to znamená pre ďalšie modely z rodiny R.
Tento systém totiž umožňuje autu posielať výkon individuálne medzi kolesá zadnej nápravy a vektorovať tak krútiaci moment motora. Znie to komplikovane? Predstavte si, že nákupný vozík potlačíte iba jednou rukou napríklad za pravý kraj rukoväte. Čo sa stane? Nákupný vozík sa začne stáčať doľava, pričom jeho zadná časť ho bude chcieť predbehnúť. Typický pretáčavý šmyk.
Nový systém, ktorý sa nazýva Torque splitter, je momentálne na všetkých modeloch R, ktoré máme k dispozícii, okrem T-Rocu R. Znamená to, výber medzi rôznymi modelmi R sa obmedzuje len na dizajn?
### Príchute modrej
Studené ráno, z doliny sa pomaly dvíhajú ranné hmly, ktoré tu v noci pohodlne leňošili. Po krátkom spánku pôsobí prvý pohľad na flotilu vedľa seba zaparkovaných R-iek ako dobrá káva. Rôznorodosť ich tvarov je fascinujúca, o to viac, keď zdieľajú toľko techniky. Ale nenechajme sa opantať predsudkami. Ako prvý som si vylosoval Volkswagen Arteon R Shooting Brake. **Už klasický Arteon považujem za etalón pre jeho vynikajúce naladenie podvozka, odhlučnenie, jazdné vlastnosti a komfort.** Teoreticky môže ako R iba stratiť. Sadám do jeho príjemne športových sedadiel, štartujem a ozve sa jemne nahnevané vrčanie štvorvalca vyladeného na 235 kW (320 k). Prvé metre po rozbitých cestách v okolí hotela ukázali, že Arteon nestratil nič z vnímaného komfortu. Isto, je tuhší, jeho pohyby karosérie sú presnejšie vymedzené, ale komfort je stále prvotriedny. Vaše telo číta signály, že sedíte v niečom výnimočnejšom, ale zároveň si kladiete otázku, na akú dovolenku by ste ho najradšej zobrali. Pokojne to môže byť aj ďaleko. To sa však blížime závore.
Pri nej stoja organizátori a za ňou je niekoľko kilometrov úzkej cesty lemujúcej kopce, relatívne prudko klesajúcej strmo do doliny. **Arteon má dierované kotúče s hliníkovými klobúkmi a riadne veľké modré brzdové strmene, ale čosi mi hovorí, že aj tak dostanú zabrať.** ESC Off, režim Race, prevodovka do manuálneho režimu. Ľavá noha zatlačí na brzdu, pravá dá plný plyn. Motor sa roztočí na niečo cez 3 500 otáčok, z výfukov sa ozve paľba. Launch Control aktivovaný. Púšťam brzdu a Arteon napriek hmotnosti takmer 1 800 kg vyráža vpred ako vystrelený z praku. Stovka za 4,9 sekundy a teraz je treba dávať pozor.
Cesta je úzka, veľmi rýchla a miestami prekvapí štrkom či hrbmi. Arteon R Shooting Brake je však maximálne sebavedomý. Nie je ostrý, ale veľmi schopný, pričom jeho podvozok má úžasnú schopnosť žehliť cestu pod sebou pri zachovaní maximálnej kontroly nad karosériou. Motor má aj so sériovým výfukom zaujímavý zvuk – ako stíhačka. A občas si riadne odpľuje. **Arteon je veľmi neutrálny, na výjazdoch zo zákrut takpovediac nepozná nedotáčavosť.** Brzdy ani ku koncu rýchlostnej skúšky nemajú problém zahryznúť sa do žeravých kotúčov tak, že musí zasiahnuť ABS. Ešte jedna šikana, kde Arteon predvedie ladnú agilitu a je koniec. Zastavujem, ale kúdoly dymu valiace sa spoza kolies mi naznačujú, že brzdy by ešte potrebovali dochladiť. Úžasný výkon!
Po Arteone R Shooting Brake prichádza na rad model T-Roc R. Ten má síce „len“ 221 kW (300 k) a 400 Nm, ale váži o 200 kg menej než Arteon, takže dynamika mu rozhodne nechýba. Vlastne je to najľahšie R-ko. Má rýchlejšie riadenie, jeho karoséria sa v zákrutách viac nakláňa, ale to mi zároveň dáva príležitosť naplno si vychutnať čaro prenosu hmotnosti v zákrutách. Tu je ešte klasický 4Motion a cítiť, že na výjazdoch z vláseniek nemôžem pridávať tak skoro – auto sa začne trochu hrnúť nosom von zo zákruty. **Tu treba old-school prístup: nabrzdiť si auto pekne až k vrcholu zákruty, využiť balans auta na jeho rotáciu okolo apexu a potom plný plyn smerom von.** Na rýchlostnej skúške sme veľmi ocenili schopnosť T-Rocu absorbovať aj v plnej paľbe vskutku veľké vlny.
Nasledoval Tiguan R. Väčší než T-Roc, ťažký ako Arteon R, ale s vyšším ťažiskom. Očakávania nie sú vysoké, aspoň príplatkový titánový výfuk Akrapovič mi bude spríjemňovať cestu. Lenže… **Tiguan R bol asi najväčšie prekvapenie! Bol ostrý.** Oveľa ostrejší, než by sa na jeho kultivovaný vzhľad patrilo. Zatáčal ako keby mal o 300 kg menej, bol mimoriadne agilný, agresívny a pritom stále dosť pohodlný. Na výjazdoch z vláseniek citeľne pomáhala zadná náprava, akurát auto občas trochu poskočilo. Ale inak bol Tiguan R vynikajúci.
Čerešničkou na torte mal byť Golf R. S ním som si mohol vyskúšať aj nový Drift režim. Na veľkej ploche, ktorú zavlažovali miestni hasiči, som bez problémov vydriftoval kolečko, ale aj osmičku. Pôsobivé, ale priznám sa, že autu takýto spôsob jazdenia úplne nepristal. Manévre sme museli robiť na jednotke, lebo dvojka bola na motor už príliš ťažká. Systém robil čo mohol a jeho schopnosti sú ozaj zázračné, ale oveľa viac som si cenil, ako dokázal pracovať na okreskách, kde autu prepožičiaval veľmi stabilné a neutrálne jazdné vlastnosti. **Či bolo sucho alebo mokro (zažili sme oboje), Golf R bol neomylný, neotrasiteľný a dovolím si povedať, že rýchlejší než takmer čokoľvek, čo by stretol.** Je to majster mnohých disciplín. A je to Golf. So všetkým, čo z toho vyplýva.
Čo som teda zistil? Že Volkswagen R ponúka vskutku rôznorodé príchute, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá. Arteon R Shooting Brake je mimoriadne rýchle, krásne GT. T-Roc R je malý old-school chuligán. Tiguan R je jazdne najschopnejšie SUV, aké poznám. **A Golf R je najrýchlejšie a dynamicky najdokonalejšie R.** Osobne ma však najviac oslovil Arteon R Shooting Brake, ktorý k schopnostiam R pridáva aj veľmi pekný a kvalitný interiér. To je zároveň oblasť, ktorá mi na Golfe R najviac chýba. Lesklé plasty, dotykové plochy a disleje skrátka nie sú cool. Ale to, ako dokážu vo Volkswagene naladiť systémy, aby fungovali úplne intuitívne, to je veľmi cool!
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia