Ako sa zmenšil dojazd elektromobilu po 6 rokoch? Takto vyzerá degradácia batérie v skutočnosti:

Odpoveď prekvapí každého.
Vydané  Text: 
Životnosť elektromobilov zaujíma mnohých motoristov, pre ktorých sú batériové vozidlá stále veľkou neznámou. S príchodom čoraz väčšieho množstva elektrických modelov sa tiež vynárajú skeptické názory, ktoré môžu byť od reality pomerne vzdialené. ### BATÉRIA NA ODPIS? Téma degradácie batérií patrí k tým najobľúbenejším. **Častokrát sa pritom stretávame s názorom, že akumulátor budete musieť už po niekoľkých rokoch používania vyhodiť,** pričom výmena batérie môže stáť desiatky tisíc eur. Spomínané tvrdenie má silnú podporu zo strany skeptických motoristov hneď z viacerých dôvodov. Doteraz totiž neexistoval veľký počet jazdených elektromobilov, ktoré by zveličenú úroveň degradácie dokázali účinne vyvrátiť. Zároveň je pravdou, že **prvogeneračné elektromobily so starším druhom batérií mohli vykazovať znaky predčasného opotrebovania.**
Majitelia prvých elektromobilov častokrát ani netušili, ako s vozidlom správne zaobchádzať. Na mysli máme predovšetkým taxikárov využívajúcich len rýchlonabíjacie stanice, čo sa negatívne podpísalo na životnosti akumulátorov. **Moderné elektromobily však využívajú technológie, ktorých cieľom je chrániť batériu pred šokmi.** Akumulátory okrem toho využívajú úplne iné zloženie a technické riešenia, čím sa nielen zvýšila energetická hustota a dojazd, ale tiež zásadne predĺžila životnosť. Dôkazom môže byť napríklad Toyota. Ich prvý elektromobil bZ4x má batériu stavanú až na milión kilometrov. ### e-GOLF PO 6 ROKOCH Nórsky vloger Bjørn Nyland overil stupeň degradácie 6 rokov starého elektromobilu Volkswagen e-Golf s nájazdom takmer 50 000 kilometrov. Pripomeňme, že starší e-Golf nedisponoval žiadnym druhom termomanažmentu (ochrany) a batéria sama o sebe poskytovala kapacitu len 20 kWh. Po vybití batérie a nameraní priemernej spotreby tak došlo k samotnému výpočtu reálnej zostatkovej kapacity v batériách starého Volkswagenu. Nyland prešiel vzdialenosť 120 km so spotrebou 14,8 kWh/100 km, pričom batériu vybil na 5 %. Prostredníctvom jednoduchého výpočtu (120 km x 148 Wh/km / 0,95 = zostatok) dospel k tomu, že **z pôvodnej netto kapacity 20 kWh zostalo v batérii po šiestich rokoch ešte 18,7 kWh.** To znamená, že **celková degradácia dosiahla úroveň 6 %.** Alebo inak: po každom roku prevádzky batéria zdegradovala o jedno percento. A to nie je vôbec zlé!
### TABUĽKA Pohľad na tabuľku prezrádza rozdiely v životnosti batérií medzi starou a novou generáciou elektromobilov. Zatiaľ čo Leaf z roku 2011 prišiel po 100 000 km o viac než polovicu dojazdu (-54,3 %), **novší Hyundai Ioniq s podobným nájazdom zdegradoval len o neuveriteľné 3 %.** Je dôležité tiež dodať, že rýchlosť degradácie môže do veľkej miery ovplyvniť aj samotný majiteľ vozidla.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia