Odhoďte litrové predsudky! Spýtali sme sa majiteľov trojvalcových Hyundai, či sú slová o nespoľahlivosti malých motorov pravda. Odpovede vás prekvapia!

„Nič to nevydrží!“, „Neber to!“, „Radšej naftovú „jednadevinu“!“, „Po pár kilometroch sa to rozpadne!“, „Liter patrí do kosačky!“, „A do kopca to potlačíš?“, „Ten motor je výsmech!“… Aj takto nejako môžu znieť argumenty niekoho, kto s litrovým motorom ešte nejazdil. Skutočnosť je však úplne inde.
Vydané  Text: 
Litrové trojvalcové turbomotory sú tu s nami už pekných pár rokov. Za ten čas by sa možno mohlo zdať, že ľudia si na ne už zvykli a stavajú sa k nim viac-menej objektívne. Opak je však pravdou. Stretávame sa s tým prakticky pri každej jednej recenzii auta, ktoré má pod kapotou litrový motor. Neustále sa objavujú tí „najpovolanejší experti“, ktorí argumentujú podobným spôsobom, ako som začal tento článok. Pritom už dávno neplatí, že litrový motor patrí len do kosačky či dokonca to, že sa po pár kilometroch rozpadne. Naša redakcia vyhľadala a oslovila troch majiteľov áut s motorom s objemom 1 000 cm3, ktorí majú bohaté skúsenosti s týmto maloobjemovým agregátom. Jeden z nich ho využíva ako denne vyťažené služobné auto s aktuálnym nájazdom cez 100-tisíc kilometrov. Menšiu dôveru v trojvalcový jednoliter majú pritom väčšinou len tí, ktorí si ho doteraz nevyskúšali. ### Litrová Kona **Prvým respondentom bol pán František Hurban**, ktorý je majiteľom modelu **Hyundai Kona s litrovým motorom 1.0 T-GDi s výkonom 88 kW, ktorý je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou**. Pre neho bola Kona s touto motorizáciou ideálna voľba. **Pred ňou vlastnil dvojlitrový model Tucson**, ktorý mu však podľa jeho slov nevyhovoval predovšetkým pre väčšie rozmery, než by potreboval. Siahol preto po menšej Kone s menším motorom. Chcel to vraj vyskúšať. **Na aute má najazdených niečo cez 67-tisíc kilometrov**, a preto sú jeho postrehy veľmi cenné. Svoju Konu využíva predovšetkým na rodinné účely a na pravidelné jazdy medzi Bratislavou a Malackami či Malackami a Břeclavou. Taktiež uviedol, že **už párkrát zobral svoju Konu prevetrať na dlhšiu trasu cestou na lyžovačku**. Auto to však zvládlo bez ťažkostí. Motor nemá problém so zaťažením a taktiež sa nezľakne ani dlhšej trasy.
### Žiadna dýchavičnosť Odmenou za **pravidelné servisné prehliadky v autorizovanom servise** je pánovi Hurbanovi bezproblémový chod motora. Na jeho účely, kedy je auto zaťažené dvoma, troma či sporadicky viacerými cestujúcimi, litrové T-GDi absolútne postačuje. Kona s týmto motorom je dostatočne živá a zvláda aj rýchlejšiu jazdu. **Uviedol, že jeden, možno dvakrát za celú dobu čo auto má, pocítil slabší výkon**. Bolo to však vtedy keď na futbal viezol ešte štyroch chlapov. Vtedy vraj bolo trochu cítiť, že je pod kapotou len liter. **Treba však dodať, že každý z piatich cestujúcich mal takmer 100 kilogramov a nejaká tá výstroj v kufri tiež niečo vážila**.
Po viac ako 67-tisíc kilometroch môže pán Hurban konštatovať, že jeho obavy sa nenaplnili. S litrovou Konou je veľmi spokojný
**Od novoty až dodnes nepociťuje jeho majiteľ na motore žiadne zmeny**. Častým argumentom odporcov „litrov“ pritom býva, že po čase motor začne odchádzať, alebo vodič pocíti výkonové straty. **Priemerná spotreba je celkom príjemných 6,3 litra na 100 kilometrov**, čo je podľa slov majiteľa o 0,1 litra viac, ako počas prvých dvoch rokov. **S autom sa pritom vie dostať aj pod 6 litrov v prípade, že jazdí po okreskách alebo do okolitých obcí**. Na diaľnici je jeho spotreba približne 6,7 litra. V meste je to, logicky, o niečo vyššie. Odráža to aj hodnota spotreby na úrovni 7 litrov. ### Litra sa nebojí **Jednou z otázok pre oslovených bolo, či by opäť siahli po litrovom motore**. Na to pán Hurban **pohotovo odpovedal, že si pred nedávnom prevzal model i20 s litrovým trojvalcom s výkonom 74 kW**. V trojvalcových motoroch pritom problém nevidí. Jeho kamaráti a známi ho však od kúpy odrádzali, no napokon dal na vlastný úsudok a neľutuje. Nič z toho, čo mu hovorili, sa nepotvrdilo. **Výkon je dostatočný aj na diaľnici, kde nie je problém s predbehnutím iného auta, čo bol jeden z hlavných argumentov, ktorý ho mal odstrašiť od kúpy**. Štyri roky po zaobstaraní si prvého trojvalcového modelu Hyundai je za svoje rozhodnutie rád a autu a motoru by dal pokojne hodnotenie aj 9 z 10.
Pán Hurban mal spočiatku pred litrovým motorom rešpekt. Viacerí známi ho odrádzali od kúpy s tým, že motor nič nevydrží.
### Voľba rozumu **Druhým majiteľom, ktorý má bohaté skúsenosti s litrovým motorom, je pán Tomáš Hajzer**, ktorý je majiteľom modelu **i30 Fastback s motorom 1.0 T-GDi s výkonom 88 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou**. Pán Hajzer je študent a auto využíva predovšetkým na cesty do školy po diaľnici zo Zvolena do Banskej Bystrice. **Voľba tohto modelu bola pre neho voľbou rozumu**. Nechcel auto s nižším výkonom ako 120 koní a zároveň chcel auto do určitej cenovej úrovne. **Na svojom Fastbacku má aktuálne najazdených niečo cez 68-tisíc kilometrov**. Motor **1.0 T-GDi pritom považuje za adekvátnu náhradu za atmosférické agregáty s objemom 1,6-litra.** Počas rozhovoru uviedol jednu pravdivú vetu, ktorú si mnoho odporcov týchto motorov neuvedomuje. **Obyčajný vodič totiž takmer nikdy nevyužíva maximálny výkon svojho auta a najčastejšie jazdí do 4 000 otáčok za minútu**. Svoj litrový motor považuje za pomerne jednoduchý, čo má byť jeho silnou stránkou. Do kontrastu pritom dáva moderné štvorvalcové alebo 6-valcové agregáty, ktoré disponujú systémom vypínania valcov. Ten z nich častokrát dokonca vytvára dvojvalce a pritom je podstatne komplikovanejší ako klasický litrový turbomotor.
### Bez problémov **Denne na aute najazdí 60 až 100 kilometrov, pričom väčšina z nich pripadá na mesto a diaľnicu**. Auto, ktoré vlastní, podľa jeho slov, za celý ten čas netrpelo žiadnymi poruchami. **Nezaznamenal ani žiadny úbytok výkonu a pritom dokáže jazdiť s veľmi dobrou spotrebou**. V čase rozhovoru **prichádzal po diaľnici zo Zvolena do Bratislavy a palubný počítač mu ukazoval hodnotu len 5,3 litra**. Celkovo uvádzal dlhodobú spotrebu na úrovni 6,2-litra na 100 kilometrov. **Vďačiť za bezproblémový chod auta môže aj pravidelnému servisu, ktorý má predpísaný na 15-tisíc kilometrov, alebo jeden rok**. Na bežný servis pritom maximálne míňa do 250 eur.
Litrový motor v Hyundai i30 Fastback je podľa pána Hajzera bezproblémový.
**Pán Hajzer uvádza, že pred kúpou litrového motora mal trochu obavy, no tie rýchlo pominuli**. Silnú stránku tohto motora vidí predovšetkým v jeho prejave. **Porovnal to s japonskou dvojlitrovou atmosférou, ktorá musí pri predbiehaní na diaľnici častokrát dostať podnet od vodiča v podobe nižšieho prevodového stupňa. V prípade motora 1.0 T-GDi to však netreba, nakoľko motor má lepšie rozloženie krútiaceho momentu**. Každému, kto o litrových motoroch pochybuje, odkazuje, že by sa na tento motor nemali pozerať s predsudkami. **Dôležitejšie je si auto s podobným agregátom vyskúšať, a až potom hodnotiť**. Na otázku či by si litrový motor znovu kúpil, odpovedal, že na jeho štýl jazdy je postačujúci a viac nepotrebuje. **Na záver ešte dodal, že pokiaľ by výrobcovia dávali do cenníkov len výkony bez motorizácií, nikto by neriešil či je liter slabý a nespoľahlivý, alebo nie**.
### Služobný pracant **Posledným respondentom, ktorý má s litrovým motorom najlepšie skúsenosti z hľadiska dlhých trás, je pán Ján Krupka**. Podobne, ako predchádzajúci majitelia litrových motorov, má vo svojom služobnom **Hyundai i30 Kombi pohonnú jednotku 1.0 T-GDi s výkonom 88 kW a manuálnou prevodovkou**. Hneď na úvod povedal, že sa spočiatku mierne obával litrového motora. Na výber mal z trojice rôznych značiek, pričom jedna z nich mala pod kapotou 1,2-litrový trojvalcový turbomotor. **Od svojich známych však dostal dobré recenzie na Hyundai a tak sa rozhodol ísť touto cestou**. V čase, keď sme sa s pánom Krupkom rozprávali, mal **na aute 101-tisíc kilometrov** a bolo čerstvo po pravidelnej servisnej prehliadke. Samozrejme, všetko v poriadku. **Za 4,5 roka čo auto vlastní, sa mu vypálila iba jedna žiarovka**. Dokonca uvádza, že na aute má stále prvú sadu bŕzd s tým, že predné kotúče a doštičky majú stále k dispozícii 60 % životnosti. Auto pritom používa na služobné účely a jazdí sa na ňom po celom Slovensku a časti Českej republiky.
Svoj služobný Hyundai však už stihol zaťažiť aj rodinným testom. **V roku 2018 zobral svoju manželku s dvoma deťmi a plným kufrom na dovolenku do Chorvátska**. Počas cesty sa nevyskytol žiadny problém a to dokonca ani pri tamojších diaľniciach, ktoré sú známe svojimi stúpaniami. Podobne, ako pán Hurban, uvádza, že až keď do auta naložil troch chlapov na firemnú montáž, pociťoval mierny pokles výkonu. Stále to však podľa jeho slov bolo omnoho lepšie, ako keby mal pod kapotou atmosférickú „jednaštvorku“. ### Žralok na dlhé trate Nulová strata výkonu. **Argument, že diaľnice takýmto motorom nesedia a motor nič nevydrží, nie je namieste**. Motor vraj ani pri vyššej rýchlosti nemá žiadne problémy. Takto nakonfigurované auto pána Krupku vôbec neobmedzuje. **Zo svojej skúsenosti uvádza, že pokiaľ sa motor drží v rozmedzí 2 000 až 3 000 otáčok za minútu, funguje najideálnejšie**. Prejavuje sa to napríklad aj vtedy, keď ide za pomalším autom rýchlosťou asi 75 km/h a má zaradený piaty rýchlostný stupeň. Stačí len pridať plyn a auto ihneď vyštartuje bez potreby podraďovania. **Aj čísla spotreby pritom opäť dokazujú, že „litre“ nepatria len do kosačky**. Pri ceste na spomínanú dovolenku sa na diaľnici spotreba pohybovala okolo 5,4 až 5,8 litra. Pri rýchlejšej jazde to je okolo 6 litrov na 100 kilometrov.
Nezabudli sme ani na otázku ohľadom opätovného zakúpenia si litrového agregátu. **Napriek tomu, že si pán Krupka chce v budúcnosti kúpiť model Tucson, trojvalcu by sa znovu nebál**. Jedinou zmenou, ktorú by urobil, by bola prevodovka. Tam by už radšej volil automat ako manuál. **Cennou skúsenosťou je, že litrový motor je pre rodinu ideálnym**. Dokáže si splniť svoje úlohy bez problémov a navyše zvládne aj vyššiu záťaž na dlhé trasy.
Pán Krupka „litrový“ i30 Kombi využíva na služobné účely. Je vraj omnoho lepší ako atmosférická „jednaštvorka“.
### Zhodli sa **Zaujímavosťou je, že všetci traja majitelia sa nezávisle od seba zhodli na jednej veci**. Auto si totiž každý kupuje na to, na čo ho potrebuje, respektíve podľa svojich preferencií. S tým súvisí aj starostlivosť oň. **Pokiaľ sa totiž o svoje auto nestaráte, motor vytáčate okamžite a najmä za studena do vysokých otáčok a zanedbávate pravidelné servisné prehliadky, môže sa vám pokaziť aj šesťvalcový trojliter**. Všetko teda závisí nielen od techniky a od tvrdenia, že liter nič nevydrží, alebo že sa po 100-tisíc kilometroch rozpadne, ale predovšetkým od toho, kto sa nachádza medzi volantom a sedadlom.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia