Odhoďte litrové predsudky! Spýtali sme sa majiteľov trojvalcových Hyundai, či sú slová o nespoľahlivosti malých motorov pravda. Odpovede vás prekvapia!
„Nič to nevydrží!“, „Neber to!“, „Radšej naftovú „jednadevinu“!“, „Po pár kilometroch sa to rozpadne!“, „Liter patrí do kosačky!“, „A do kopca to potlačíš?“, „Ten motor je výsmech!“… Aj takto nejako môžu znieť argumenty niekoho, kto s litrovým motorom ešte nejazdil. Skutočnosť je však úplne inde.
Vydané Text: David Hecl
### Žiadna dýchavičnosť
Odmenou za **pravidelné servisné prehliadky v autorizovanom servise** je pánovi Hurbanovi bezproblémový chod motora. Na jeho účely, kedy je auto zaťažené dvoma, troma či sporadicky viacerými cestujúcimi, litrové T-GDi absolútne postačuje. Kona s týmto motorom je dostatočne živá a zvláda aj rýchlejšiu jazdu. **Uviedol, že jeden, možno dvakrát za celú dobu čo auto má, pocítil slabší výkon**. Bolo to však vtedy keď na futbal viezol ešte štyroch chlapov. Vtedy vraj bolo trochu cítiť, že je pod kapotou len liter. **Treba však dodať, že každý z piatich cestujúcich mal takmer 100 kilogramov a nejaká tá výstroj v kufri tiež niečo vážila**.
Po viac ako 67-tisíc kilometroch môže pán Hurban konštatovať, že jeho obavy sa nenaplnili. S litrovou Konou je veľmi spokojný
Pán Hurban mal spočiatku pred litrovým motorom rešpekt. Viacerí známi ho odrádzali od kúpy s tým, že motor nič nevydrží.
### Bez problémov
**Denne na aute najazdí 60 až 100 kilometrov, pričom väčšina z nich pripadá na mesto a diaľnicu**. Auto, ktoré vlastní, podľa jeho slov, za celý ten čas netrpelo žiadnymi poruchami. **Nezaznamenal ani žiadny úbytok výkonu a pritom dokáže jazdiť s veľmi dobrou spotrebou**. V čase rozhovoru **prichádzal po diaľnici zo Zvolena do Bratislavy a palubný počítač mu ukazoval hodnotu len 5,3 litra**. Celkovo uvádzal dlhodobú spotrebu na úrovni 6,2-litra na 100 kilometrov. **Vďačiť za bezproblémový chod auta môže aj pravidelnému servisu, ktorý má predpísaný na 15-tisíc kilometrov, alebo jeden rok**. Na bežný servis pritom maximálne míňa do 250 eur.
Litrový motor v Hyundai i30 Fastback je podľa pána Hajzera bezproblémový.
### Služobný pracant
**Posledným respondentom, ktorý má s litrovým motorom najlepšie skúsenosti z hľadiska dlhých trás, je pán Ján Krupka**. Podobne, ako predchádzajúci majitelia litrových motorov, má vo svojom služobnom **Hyundai i30 Kombi pohonnú jednotku 1.0 T-GDi s výkonom 88 kW a manuálnou prevodovkou**. Hneď na úvod povedal, že sa spočiatku mierne obával litrového motora. Na výber mal z trojice rôznych značiek, pričom jedna z nich mala pod kapotou 1,2-litrový trojvalcový turbomotor. **Od svojich známych však dostal dobré recenzie na Hyundai a tak sa rozhodol ísť touto cestou**. V čase, keď sme sa s pánom Krupkom rozprávali, mal **na aute 101-tisíc kilometrov** a bolo čerstvo po pravidelnej servisnej prehliadke. Samozrejme, všetko v poriadku. **Za 4,5 roka čo auto vlastní, sa mu vypálila iba jedna žiarovka**. Dokonca uvádza, že na aute má stále prvú sadu bŕzd s tým, že predné kotúče a doštičky majú stále k dispozícii 60 % životnosti. Auto pritom používa na služobné účely a jazdí sa na ňom po celom Slovensku a časti Českej republiky.
Svoj služobný Hyundai však už stihol zaťažiť aj rodinným testom. **V roku 2018 zobral svoju manželku s dvoma deťmi a plným kufrom na dovolenku do Chorvátska**. Počas cesty sa nevyskytol žiadny problém a to dokonca ani pri tamojších diaľniciach, ktoré sú známe svojimi stúpaniami. Podobne, ako pán Hurban, uvádza, že až keď do auta naložil troch chlapov na firemnú montáž, pociťoval mierny pokles výkonu. Stále to však podľa jeho slov bolo omnoho lepšie, ako keby mal pod kapotou atmosférickú „jednaštvorku“.
### Žralok na dlhé trate
Nulová strata výkonu. **Argument, že diaľnice takýmto motorom nesedia a motor nič nevydrží, nie je namieste**. Motor vraj ani pri vyššej rýchlosti nemá žiadne problémy. Takto nakonfigurované auto pána Krupku vôbec neobmedzuje. **Zo svojej skúsenosti uvádza, že pokiaľ sa motor drží v rozmedzí 2 000 až 3 000 otáčok za minútu, funguje najideálnejšie**. Prejavuje sa to napríklad aj vtedy, keď ide za pomalším autom rýchlosťou asi 75 km/h a má zaradený piaty rýchlostný stupeň. Stačí len pridať plyn a auto ihneď vyštartuje bez potreby podraďovania. **Aj čísla spotreby pritom opäť dokazujú, že „litre“ nepatria len do kosačky**. Pri ceste na spomínanú dovolenku sa na diaľnici spotreba pohybovala okolo 5,4 až 5,8 litra. Pri rýchlejšej jazde to je okolo 6 litrov na 100 kilometrov.
Nezabudli sme ani na otázku ohľadom opätovného zakúpenia si litrového agregátu. **Napriek tomu, že si pán Krupka chce v budúcnosti kúpiť model Tucson, trojvalcu by sa znovu nebál**. Jedinou zmenou, ktorú by urobil, by bola prevodovka. Tam by už radšej volil automat ako manuál. **Cennou skúsenosťou je, že litrový motor je pre rodinu ideálnym**. Dokáže si splniť svoje úlohy bez problémov a navyše zvládne aj vyššiu záťaž na dlhé trasy.
Pán Krupka „litrový“ i30 Kombi využíva na služobné účely. Je vraj omnoho lepší ako atmosférická „jednaštvorka“.
Benzín, Fastback, Hyundai, I30, I30 Fastback, I30 Kombi, Kona, Liter, Litrový Motor, Reportáž, Rozhovor, Skúsenosti, T-Gdi, Trojvalcový Motor, Trojvalec
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia