Pod kapotou Mazdy sa opäť objaví Wankelov motor! Sériový model uvidíme už o pár mesiacov

Na nový Wankel sme veľmi zvedaví!
Vydané  Text: 
Po niekoľkých neúspešných pokusoch sa rotačný motor opäť vráti pod kapotu japonskej Mazdy. **Fungovať bude ako takzvaný „range extender“ – generátor predlžujúci dojazd elektromobilu.** Spoločnosť potvrdila, že známy motor si nájde cestu do plug-in hybridného crossoveru MX-30, ktorý uvidíme už v druhej polovici aktuálneho fiškálneho roka Mazdy. To sa oficiálne skončí 31. marca 2023, takže **k prvým zákazníkom by mohol nový model doraziť už budúce leto.** Pred viac ako rokom Mazda potvrdila, že **spaľovací „range extender“ bude poháňať hybridnú verziu modelu MX-30.** Šesť mesiacov po tomto oznámení, v júli 2021, však hovorca Mazdy prezradil, že spoločnosť stále zvažuje použitie rotačného motora na tento účel. Na základe tohto vyjadrenia bolo jasné, že automobilka nový model v roku 2022 nestihne uviesť na trh. Podľa Automotive News **nebude Wankelov motor priamo spojený s kolesami. Namiesto toho sa postará len o dobíjanie akumulátora.** Mazda v súčasnosti ponúka model MX-30 len ako plne elektrické vozidlo, hoci samotná platforma je uspôsobená pre použitie celého radu pohonných jednotiek. Jednou z jeho nevýhod elektrickej verzie je značne obmedzený dojazd a pomalé nabíjanie. V našom dlhodobom teste prejde Mazda na jedno nabitie približne 165 kilometrov. Vízia možnej kombinácie so spaľovacím „range extenderom“ preto v tomto prípade dáva zmysel.
Napriek problémom z minulosti, **Wankelov motor ponúka pre použitie ako generátor elektrickej energie hneď niekoľko výhod,** za ktoré vďačí svojej konštrukcii. V porovnaní s bežnými spaľovacími jednotkami je Wankelov motor **predovšetkým ľahší a kompaktnejší, čo je vzhľadom na veľkosť a vysokú hmotnosť samotných trakčných batérií v elektromobiloch nezanedbateľná výhoda.** Po technickej stránke sa Wankelov motor skladá z menšieho počtu pohybujúcich sa častí. Výsledkom je jednoduchšia výroba s nižšími nákladmi. Z používateľského hľadiska ponúka tento druh spaľovacieho motora **mimoriadne tichý chod s minimom vibrácií.** Na papieri tak konštrukcia rotačného motora dáva pre použitie v elektrických vozidlách zmysel. My sme len zvedaví, či sa Japoncom podarilo vychytať nedostatky (chladenie, netesnosti), ktoré trápili predchádzajúce modely s týmto druhom pohonu. ### ANIMÁCIA: AKO FUNGUJE WANKEL User:Y_tambe, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

DLHODOBÝ TEST: Po 12 000 kilometroch sme náš elektromobil museli vymeniť za nový! Čo sa stalo?

Našich čitateľov prekvapila náhla zmena dlhodobo testovaného elektromobilu od Mazdy. Dôvod predčasnej výmeny však nie je taký dramatický, ako by sa mohlo zdať.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia