Pozrite sa, ako Dacia vyvíja svoje nové modely! Každý z nich musí prejsť extrémnou skúškou

Každý model musí vydržať extrémne testy.
Vydané  Text: 
Automobily Dacia, spájané najmä s cenovou dostupnosťou a spoľahlivosťou, sú tiež známe tým, že sú vyrobené z pevných dielov. **Logan či Duster najazdia bežne státisíce kilometrov.** Dlhá životnosť automobilov Dacia zostáva dobre stráženým tajomstvom, ktoré poznajú len v laboratóriách v Technickom centre Titu. Titu sa nachádza 45 minút severozápadne od Bukurešti v Rumunsku. Inžinieri značky Dacia podrobili vnútorné a vonkajšie časti všetkých modelov prísnym testom, aby skontrolovali ich kvalitu a pevnosť, pretože chcú zaručiť zákazníkom, že ich auto obstojí v skúške času. **Poďme sa ponoriť do jedinečného sveta v laboratóriách.** Ako môžete zaručiť vodičom, že nové auto zostane v najlepšej forme aj v nasledujúcich rokoch a dokonca aj po stotisíc kilometroch? Dacia ponúka odpoveď na otázku v Titu, kde sa každoročne vykonávajú tisíce testov na kontrolu pevnosti plastových a kovových dielov používaných na modeloch Sandero, Duster a Jogger. **Dve laboratóriá sú vybavené mnohými nástrojmi na starnutie a koróziu, na simuláciu rôznych spôsobov používania vozidiel a skutočných poveternostných podmienok, s ktorými sa môžu vodiči stretnúť.** *„Vďaka testovacím metódam vytvoreným v laboratóriách v Technickom centre Titu môžeme zaručiť, že diely používané na vozidlách Dacia sú špičkovej kvality,“* hovorí Nicoleta, Polymer Aging Specialist.
### 3 000 HODÍN POD SLNKOM Prvá zastávka na prehliadke: centrum odolnosti polymérov a tekutín. Plasty sú modelované do množstva tvarov a sú hlavnou súčasťou interiérov automobilov: prístrojová doska, prevodovka, dvere. **Ak je v aute použitý nekvalitný plast, veľká časť všetkých dielov sa časom nevyhnutne znehodnotí.** Laboratórium otvorené v roku 2017 je domovom Nicolety, ktorá analyzuje vplyv, ktorý môžu mať atmosférické podmienky a rôzne spôsoby používania vozidiel na vzhľad a kvalitu dielov. **Napríklad UV žiarenie, teplo a zlé počasie môžu spôsobiť, že plastové diely vyblednú alebo stratia svoj pôvodný lesk.**
Každý deň je v laboratórnych testovacích komorách množstvo vzoriek vystavených UV žiareniu, celkovo až 3 000 hodín. Časti sú vystavené takým úrovniam žiarenia, aké by vydržali počas niekoľkých rokov vystavenia slnku.** Vzorky tiež strávia niekoľko týždňov v poveternostných komorách, ktoré vytvárajú extrémne teplotné a vlhkostné podmienky v rozsahu od -40 °C do +100 °C.** Cieľom je otestovať odolnosť dielov vo všetkých prostrediach. Po návrate sa modely analyzujú a porovnajú s nezostarnutou kontrolnou vzorkou.
Jednoduché používanie auta môže mať negatívny vplyv aj na vzhľad plastových dielov. Napríklad bicykel, kľúče alebo prsteň môžu spôsobiť poškodenie, ktoré zanechá trvalé stopy na karosérii či interiéri auta. **Všetky plasty prechádzajú testovaním poškriabaním**. Konkrétne povedané, kovová skrutka niekoľkokrát poškriabe vybrané vzorky po dĺžke aj šírke. Škrabance, ktorým sa nedá vyhnúť, by mali byť povrchové a nemali by meniť vlastnosti plastu. Časti sa môžu časom skrútiť, zvlniť alebo dokonca zlomiť. V laboratóriu sa na test odolnosti polymérov a tekutín používa trakčný stroj na natiahnutie plastu, aby sa otestoval jeho bod zlomu.
### KOV, KTORÝ ODOLÁVA KORÓZII Korózne centrum sa otvorilo v roku 2015 a je druhým unikátnym laboratóriom v Titu. Všetky kovové časti prechádzajú triediacimi procesmi v komore zrýchlenej korózie. **Farba chráni kovové časti na nových autách, ale nehoda alebo škrabanec, ktorý poškodí lak a odkryje kov pod ním, znamená väčšie riziko korózie.** *„Zákazníci si môžu poškrabať svoje auto, a preto musíme zabezpečiť, aby korózia zostala povrchová a nerozšírila sa. Každý rok vykonávame takmer 2 000 testov, aby sme zaručili kvalitu kovových častí, ktoré používame,“* dodáva Simina, Corrosion Project Manager.
Okrem malých vzoriek sa testujú aj celé diely ako kapota, dvere batožinového priestoru, dvere a podvozok. Chrómované a pozinkované diely, ako sú brzdové bubny a kotúče, skrutky a emblémy sa tiež testujú. **Sú ponorené do koróznej komory, kde sú vystavené extrémnym poveternostným podmienkam s rozdielmi v zložení teploty, vlhkosti a kvality vzduchu.** Okrem tejto simulácie sa testy používajú na analýzu vplyvu chemikálií na karosériu. Vedľa koróznej komory sa používa špecifický test na vystavenie kovových častí chemikáliám, ako je kvapalina do ostrekovačov čelného skla alebo slaná nemrznúca zmes. Zostávajúce testy prebiehajú v ďalšej miestnosti, v štrkových komorách. Táto metóda zahŕňa striekanie častí vysokotlakovým štrkom, aby sa zistilo, aké poškodenie môže spôsobiť kovovej karosérii vozidla. Až po úspešnom absolvovaní celej série skúšok sú diely a materiály schválené a vybrané na používanie do úplne nových vozidiel Dacia, takže každý majiteľ môže dosiahnuť hranicu milióna kilometrov so vztýčenou hlavou.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia