Toto sú zadné sedadlá z nového Audi. Modelom Urbansphere chce vyhovieť najmä Číňanom
Má ísť o najdlhšie vozidlo, aké kedy Audi vyrobilo spomedzi všetkých doterajších konceptov.
Vydané Text: Erik Stríž
## Nové Audi Urbansphere (2022)
* **Rozmery**: 5,51 × 2,01 × 1,78 metra (dך×v)
* **Rázvor**: 3,40 metra
Nový Urbansphere je pokračovaním **série noviniek od značky Audi**. Elektricky poháňaný roadster **Audi skysphere** concept debutoval v auguste 2021 a predstavil svetu veľkolepú víziu samoriadiaceho GT, ktoré sa premení na samoriadiace športové auto s variabilným rázvorom. Len o niekoľko týždňov neskôr predstavilo Audi na IAA 2021 druhý model z tejto „sférickej série“, koncept **Audi grandsphere**. Tento veľký štvormiestny sedan bol príkladom ambície značky definovať budúcnosť progresívneho luxusu. Obidva koncepty majú spoločné s Audi urbansphere to, že celý koncept je založený na technológii autonómnych vozidiel úrovne 4, čo sú plne samojazdiace autá. Audi v súčasnosti spolupracuje s CARIAD, softvérovou spoločnosťou skupiny Volkswagen, na zavedení tejto technológie do predaja už v druhej polovici dekády.
To stanovilo aj spôsob, akým dizajnéri pristupovali k interiéru.
[GALLERY id=32192]
**Interiér ešte stále umožňuje riadenie vozidla manuálne pomocou volantu a pedálov**, ale primárnu úlohu zohráva pasažier ako pasívny prvok. Ten sa má len voziť, užívať si alebo pracovať. Vzhľadom na obrovský rázvor náprav až 3,40 metra je v minimalisticky zariadenom interiéri obrovské množstvo zdanlivo nevyužitého priestoru, ktorý dáva pasažierom možnosť „nadýchnuť sa“ a cítiť viac slobody. Cynicky môžeme konštatovať, že je to paradoxné, lebo v súčasnej Číne veľa tejto slobody nemajú.
**Audi Urbansphere počíta s čisto elektrickým pohonom**, ktorý využíva dva motory. Jeden je na prednej, druhý na zadnej náprave, zabezpečujú tak pohon všetkých štyroch kolies. Výrobca ale neupresňuje detaily o výkone, krútiacom momente či dojazde.
Sústreďuje sa na opis interiéru, zdôrazňuje technologickú vyspelosť tohto priestoru a poukazuje napríklad na veľkú transparentnú OLED obrazovku pre zadných pasažierov, vysoko variabilné sedadlá s čalúnením z recyklovaného polyamidu ECONYL, či presklenú strechu.
Zaujímavosťou je **chýbajúci B-stĺpik karosérie**, ktorý otvára interiér priestoru, protichodne sa otvárajúce bočné dvere, ale aj projekčné osvetlenie zeme pod vozidlom, ktoré má pripomínať červený koberec.
Zvonka nás zaujalo najmä technické vyhotovenie predných a zadných svetiel. Okrem tradičných stretávacích svetlometov **Audi Urbansphere využíva rozmerné obrazové panely vpredu aj vzadu** s farebnou grafikou. Slúžia predovšetkým na komunikáciu vozidla so svojim okolím, rôzne varianty zobrazenia nájdete vo fotogalérii na začiatku článku.
Výrobca sa nezmieňuje o tom, že by Audi Urbansphere v jeho súčasnej podobe mienil skutočne vyrábať a predávať, ide teda skôr o poukázanie na smer, ktorým sa bude Audi v blízkej budúcnosti uberať.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk