Aktuálny vývoj motorov sa bez elektrifikácie nezaobíde. Nie je to však prvýkrát, keď sa pohľad na to, čo je ideálna ekologická motorizácia, radikálne zmenil.
Automobilovému svetu sa ako človek, ktorý o ňom píše, venujem, s krátkou prestávkou, od roku 2003. Keď sa k tomu pridá štúdium na dopravnej priemyslovke, tak je to už viac ako 20 rokov. Za ten čas sa trendy pohonov výrazne zmenili a dovolím si povedať, že som zažil možno najkrajšie obdobie spaľovacích motorov. Veď kto z ľudí, ktorým koluje v žilách krv a ich myšlienky sa točia okolo všetkého, čo vrčí, by si s radosťou nespomenul na motory V10 v BMW M5, prípadne v Audi S8, na 12-valec v BMW radu 7, na to, že vo VW Golf kedysi býval aj motor VR6, prípadne na zvláštny motor W8, ktorý sa konštruktérom podarilo vtesnať do VW Passat. A čo 5-valce? Napríklad v Audi, ale najmä vo Volvách! Kde sú dnes tieto skvosty? **Väčšinou ich zomlela unifikácia, znižovanie nákladov, no najmä tlak na pokles spotreby a emisií.** Preto prišiel na rad downsizing – znižovanie objemov a počtu valcov a naháňanie výkonu pomocou prepĺňania. Éra trojvalcov, litrových motorov, výrazného zníženia zdvihových objemov.
> Benzín, nafta a elektrina si podávajú štafetu označenia „ekologický pohon“.
Veľkými zmenami prešiel pohľad aj na to, čo je ekologický pohon. **Pamätám si, ako sa začiatkom milénia začali tlačiť naftové motory.** Doslova všade. Chvíľu sa hovorilo, že kto nemá naftový motor, nemá v Európe šancu na úspech. Dokonca aj Ferdinand Piëch, jeden z najvýznamnejších konštruktérov našej doby, postavil vozidlo so spotrebou 1 l/100 km s naftovým motorom. Lenže aféra Dieselgate spravila z naftového motora verejného nepriateľa číslo 1, a tak jeho popularita začala upadať.
Jeho miesto si privlastnila elektrina. Najprv cez hybridy, keď prvou lastovičkou bola Toyota Prius, neskôr cez plug-in hybridy a elektromotory vo funkcii pomocníkov pri rozjazde a zrýchľovaní (mild hybridy), až po **dnes čoraz intenzívnejšie nastupujúce elektromobily.** Moja prirodzená zvedavosť tak dostáva čoraz viac podnetov na skúmanie nových technológií a ich použitia v dopravných prostriedkoch. Veď aj v našom časopise píšeme o všetkých týchto druhoch pohonov v najrôznejších vozidlách. A to je na tom fascinujúce.
AUTOVINY.SK » Aktuality » KOMENTÁR: Čo je ekologické dnes, nemusí byť ekologické zajtra! Kedysi bola „zelená“ aj nafta
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!