Doteraz bol vrcholovým modelom značky Mercedes-EQ liftback EQS, odteraz je to jeho SUV verzia. Zaujme najmä 7-miestnou konfiguráciou a vysokými výkonmi už v najnižšej konfigurácii.
**[Mercedes-EQ odhaľuje jeden elektromobil za druhým](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mercedes)** a vôbec sa netají tým, že chce vyrábať najžiadanejšie elektrické automobily na svete – aspoň tak to tvrdí vo svojom príhovore k novému modelu EQS SUV **[Ola Kallenius](https://autoviny.sk/obsah/znacka/Ola-Kallenius)**, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.
### Luxusné 5, 6 a 7-miestne elektrické SUV
Model EQS SUV prevzal azda všetky kľúčové dizajnové prvky zo svojho pôvodcu, napriek tomu umožňuje pridanie až dvoch dodatočných sedadiel v treťom rade – môže tak ponúknuť **luxusných šesť miest**, prípadne **praktických sedem** vo verzii s tromi sedadlami v druhom rade. **Tretí rad sedadiel** však bude príplatkový, takže základná verzia EQS SUV bude konvenčne 5-miestna.
Ide o plnohodnotnú alternatívu k modelu GLS so spaľovacími motormi? Záleží na uhle pohľadu, pretože priestoro a veľkostne si môžu byť vozidlá príbuzné, ale odlišnosť pohonu a teda aj celkového prístupu k dizajnu a charakteru zrejme odlišujú typického zákazníka týchto vozidiel.
Má zapustené kľučky dverí, najvyspelejšie projekčné svetlomety na svete, v prednej časti interiéru má obrazový panel po celej šírke palubnej dosky. Zákazníci si ho budú môcť kúpiť **s výhradne elektrickými pohonmi** a **natáčaním zadných kolies** a hoci je EQS SUV veľké SUV, celkové proporcie s relatívne malou svetlou výškou podvozka vzbudzujú dojem, že ide len o decentné zväčšenie východiskového liftbacku EQS. Nosnými piliermi modelu sa pritom stávajú pojmy ako **udržateľnosť** či **digitalizácia**.
**Mercedes-Benz EQS SUV má rozmery 5 125×1 959×1 718 mm**, rázvor až 3 210 mm a 625 litrov objemu v batožinovom priestore v 5-miestnej konfigurácii. Aj s tretím radom sedadiel je kufor stále nadmieru priestranný, 565 litrov, respektíve 2 020 litrov po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade. V porovnaní s druhým sedemmiestnym SUV v ponuke Mercedesu-EQ, modelom EQB, tak bude oveľa vhodnejší pre náročnejšieho zákazníka.
Keďže novinka nestojí na kompaktnej platforme, ako modely EQA či EQB, ale na **plnohodnotnom modulárnom podvozku pre veľké elektromobily**, výlety na dlhé vzdialenosti by mali byť bezproblémové. Má tomu zodpovedať aj **dojazd na jedno plné nabitie**, ktorý je podľa metodiky WLTP **507 až 660 kilometrov** v závislosti od verzie a štýlu jazdy.
Teoreticky by tak z veľkého elektrického SUV mohlo stať **vhodné vozidlo aj na cesty po Európe s vyspelou nabíjacou infraštruktúrou**. Keďže k novému Mercedesu zákazník dostane aj nabíjaciu službu **Mercedes me Charge** s 300-tisíc nabíjacími bodmi v Európe, malo by byť takéto cestovanie komfortnejšie.
Navyše, **vstavaná navigácia v systéme MBUX s umelou inteligenciou** má byť schopná plánovať trasy práve tak, aby sa zohľadnili polohy a dostupnosti nabíjacích bodov – rovnako ako v ostatných modeloch rodiny EQ. Poteší aj **funkcia Plug & Charge**, ktorá na kompatibilných nabíjacích staniciach umožňuje **čerpanie elektriny bez použitia členských kariet** – automobil sa identifikuje a autorizuje sám hneď po pripojení konektora.
Kto by sa vydal mimo spevnených ciest, pre toho má Mercedes EQS SUV pripravený **jazdný režim OFFROAD**, ktorý v liftbacku EQS chýba. Spoločne s pohonom všetkých kolies by malo byť SUV podľa slov výrobcu vhodné aj do terénu.
### Motorizácie, dostupnosť a ceny
V základnej verzii EQS 450+ bude mať SUV pohon zadných kolies pomocou elektrického synchrónneho motora, vo vyšších motorizáciách 450 4MATIC a 580 4MATIC už ponúkne motor aj na prednej náprave a preto pohon všetkých kolies.
Zaujímavosťou je štandardne dodávané natáčanie zadných kolies, východiskovo 4,5 stupňa, na želanie až 10 stupňov a výkon pohonu minimálne 265 kW. Najvýkonnejšia verzia 580 4MATIC ponúkne už 400 kW a masívnych 858 Nm krútiaceho momentu.
Podrobnejšie údaje o pohonoch jednotlivých verzií uvádzame v priloženej tabuľke.
Nový Mercedes-Benz EQS SUV bude v predaji od druhej polovice tohto roka za zatiaľ nezverejnené ceny.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk