Rusko sa vracia do automobilového stredoveku. Tamojšie autá nedostanú ani najbežnejšie prvky výbavy
Ruský automobilový trh je v troskách. Po novom budú tamojšie automobilky produkovať autá bez základných prvkov výbavy,
Vydané Text: David Hecl
### Škrty kde sa len dá
**Ďalej bude výrazným spôsobom zjednodušená aj riadiaca jednotka**. Tamojšie modely sa totiž vo veľkom spoliehajú na firmvér od zahraničných dodávateľov. S príchodom sankcií sa však od tohto riešenia musia odtrhnúť, a preto siahnu po domácej alternatíve.
Nie je to však také jednoduché. **Výraznú technickú zaostalosť nových modelov Lady budú musieť odobriť tamojšie predpisy**. Rusko má totiž isté nariadenia spojené s bezpečnosťou a technickými normami, ktoré musia nové autá spĺňať. Avšak opätovné „cúvnutie“ do 90. rokov minulého storočia nebude pre tamojších predstaviteľov pri súčasnom trende problém.
### Katastrofa pre tamojší trh
**Vo všeobecnosti sa však očakáva, že najbližšie mesiace a roky budú pre tamojší trh katastrofou**. V minulom roku sa podľa dát na tamojšom trhu vyrobilo 1,56 milióna nových áut. Z tohto až 23 % pripadalo na AvtoVAZ, ktorého súčasťou je práve Lada. **Eskov však uvádza, že AvtoVAZ bude aj naďalej schopný vyrábať určité autá (Granta, Niva) podľa vyšších noriem, no tamojšia výrobná linka v Toliati bude pracovať v obmedzenom režime**.
Taktiež sa v Toliati zamestnancom skracuje pracovný čas z dôvodu nedostatku súčiastok zo západných dodávateľských reťazcov. Zamestnanci prejdú na štvordňový pracovný týždeň trvajúci predbežne tri mesiace. Realitou má byť realitou už od 6. júna. Do toho zasiahne aj štát, ktorý bude pracovníkom doplácať piaty deň.
### Skúsenosti z minulosti
**Vzhľadom na skúsenosti z minulosti, sa na tamojšom trhu vyrába až 80 % dielov potrebných na zostavenie nových áut**. Avšak niektoré komponenty nie je možné vyrábať lokálne, a preto ich Rusko dovážalo zo zahraničia. Donedávna sa tamojší výrobcovia mohli spoľahnúť aj na polovodičové komponenty vyrábané napríklad na Taiwane. Dnes to však už reálne nie je, nakoľko sa tento popredný svetový výrobca elektroniky pridal na stranu štátov, ktoré voči Rusku uvalili ekonomické sankcie.
Jednou z možností ako tento stav vyriešiť, je priniesť potrebné komponenty z Číny. Rusko preto už schválilo zákon umožňujúci importovať komponenty aj od výrobcov bez potrebnej licencie. **Takýto krok však vo všeobecnosti navýši ceny za už aj tak príliš drahé autá. Veď len samotná Lada zaznamenala za posledné týždne až 50 %-ný nárast cien**.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia