Slovenskí motoristi si mohli na jeden mesiac vyskúšať, aké to bude, keď sa definitívne zavedie zákaz zastavenia a státia na chodníkoch. Novela Zákona o cestnej premávke, ktorá od 1. marca 2022 takúto novinku zaviedla, sa napokon k 31. marcu 2022 dočkala prechodného ustanovenia, ktoré takéto zastavenie a státie predsa len dovoľuje. Dočasné opatrenie však nemá pôvodný rozsah, prechodné ustanovenie totiž nepovoľuje parkovanie na chodníku pre všetkých.
Do 28. febrára 2022 bola v zákone výnimka, vďaka ktorej bolo na chodníku dovolené zastavenie alebo státie vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg. To znamená, že vozidlá nad 3,5 tony nemohli na chodníku parkovať ani dovtedy, spravidla teda výnimka platila pre ľahké úžitkové vozidlá a osobné automobily.
Od 1. marca 2022 sa táto výnimka zrušila a na chodníkoch už mohli zastaviť a stáť iba bicykle a motocykle, ak ostane pre chodcov voľná súvislá šírka aspoň 1,5 metra.
Prechodné ustanovenie z 31. marca napokon umožňuje, aby na chodníku zastavili a stáli aj automobily, ale nevraciame sa k pôvodnému stavu spred marca. Po novom môžu na chodníku parkovať (teda zastaviť a stáť) **len vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg**. Ide je celkom podstatné obmedzenie, ktoré sa môže týkať majiteľov vozidiel s karosériu SUV, ľahkých úžitkovýh dodávok a tiež elektromobilov. Týkať sa to teda bude napríklad vozidiel ako Ford Tourneo Custom, Mercedes-Benz eSprinter či Opel Vivaro/Zafira Life, ale aj elektromobilov karosérie SUV, ktorých celková hmotnosť presahuje 2,8 tony.
Toto prechodné ustanovenie, ktoré v zákone [definuje § 143k](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-143k), je platné do 30. septembra 2023:
* *Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel*.
Po tomto termíne už nebude možné na chodníkoch parkovať ani vozidlami s celkovou hmotnosťou do 2,8 tony a bude platiť [znenie § 52 ods, 2)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/#paragraf-52.odsek-2):
* *Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie bicykla alebo motocykla, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.*
### Ako zistiť najvyššiu celkovú hmotnosť?
Najvyššiu celkovú hmotnosť vozidla zistíte predovšetkým z osvedčenia o evidencii. Na kartičke osvedčenie o evidencii časť I na zadnej strane nájdete riadok F.1, kde je vyznačený práve tento údaj.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Parkovanie na chodníkoch je síce dočasne povolené, ale nie pre všetky autá. Majitelia veľkých áut sa dočkali reálnych obmedzení
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk