Na Slovensku došlo 6.apríla 2022 k vládnemu [schváleniu novely](https://www.facebook.com/ministerstvovnutraSR/posts/350472787109460) cestného zákona, ktorá upravuje maximálnu prípustnú hmotnosť vozidla pre vodičov s preukazom skupiny B. Zatiaľ čo doteraz bola hranica stanovená na 3,5 tony, **po novom budú môcť osobné motorové vozidlá jazdiť po cestách s maximálnou prípustnou hmotnosťou až 4,25 tony.**
Zmena sa však nebude týkať každého vozidla, pretože novela myslela špecificky na automobily využívajúce alternatívny druh pohonu. Do tejto kategórie tak môžeme zaradiť všetky plug-in hybridné, elektrické alebo vodíkové modely, ktoré sa budú vyskytovať na slovenských cestách.
> „Vodičské oprávnenie skupiny B bude oprávňovať jeho držiteľa viesť aj motorové vozidlá do 4,25 t s pohonom na alternatívne palivá.“
Dôvod tejto úpravy je jednoduchý – vozidlá s alternatívnym pohonom sú zvyčajne ťažšie než porovnateľný automobil so spaľovacím motorom. Nejde pritom o zanedbateľné hodnoty. **V závislosti od kategórie, hmotnosť batérií môže predstavovať navýšenie až o 500 kg.**
Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile Citroën ë-C4 - ilustračná fotografia
### Koľko váži elektromobil?
Zatiaľ čo hmotnosť spaľovacích áut sa dnes (v závislosti od triedy a veľkosti) pohybuje od 900 do 1 900 kilogramov. **Pohotovostná hmotnosť elektromobilov už bežne presahuje 2 000 kilogramov.**
Maximálna prípustná hmotnosť osobného elektrického SUV Škoda Enyaq iV je na úrovni 2 600 kilogramov, osobná dodávka Mercedes-Benz EQV dosahuje legislatívnu hranicu 3 500 kilogramov. A s neustále zväčšujúcimi sa batériami môže hmotnosť elektrických modelov ešte podrásť.
**Novela cestného zákona tak výrobcom umožní vyrábať elektromobily s ešte väčšími (a ťažšími) batériami.**
### Utrpí infraštruktúra S pribúdajúcim počtom elektromobilov však môže dôjsť k predčasnému opotrebovaniu asfaltových povrchov pozemných komunikácií. Na zdvojnásobenie priemernej hmotnosti osobného vozidla neboli cesty pripravené, pričom **mnohé z nich sú v zúfalom stave už pod súčasným náporom automobilovej dopravy.**
Elektromobilita tak so sebou prinesie aj zvýšené výdavky na správu cestných komunikácií, čoho **výsledkom môže byť zavedenie novej cestnej dane na základe hmotnosti prevádzkovaného automobilu.**
Okrem toho môže mať vysoká hmotnosť negatívny vplyv aj na jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla v krízových situáciách. O vplyve hmotnosti na jazdné vlastnosti sme sa presvedčili aj v rámci [VIDEOTESTU](https://youtu.be/dqOHIJAEKlQ).
### VIDEO: Ako fungujú nabíjacie stojany?
AUTOVINY.SK » Aktuality » Zvládnu to naše cesty? Nové elektromobily budú môcť podľa novely vážiť až 4,25 tony!
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!