Juhokórejskí **výrobcovia batérií varujú pred zvyšovaním cien o 30 až 40 percent.** Hlavným dôvodom má byť kompenzácia vysokých nákladov na suroviny, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu akumulátorov.
*„Nedávno sme mali stretnutie s kórejskými výrobcami batériových článkov, po ktorom sme upravili výhľad cien batérií pre elektrické vozidlá na najbližšie roky,“* prezradil výkonný viceprezident konzultačnej firmy [SNE Research,](https://europe.autonews.com/suppliers/korean-electric-car-battery-prices-may-jump-40) James Oh. *„Hovorí sa, že ceny batérií do roku 2024 alebo 2025 s vysokou pravdepodobnosťou stúpnu.“*
Hoci spoločnosti nezverejnili presné čísla, **záujemcovia o akumulátory využívajúce suroviny ako sú lítium, nikel, kobalt a mangán by mohli do roku 2025 pocítiť navýšenie cien až o 40 percent.**
Podľa SNE Research, minulý rok sa priemerná trhová cena lítium-iónovej batérie pre elektromobily pohybovala medzi 147 a 153 dolármi za kilowatthodinu. **Výrobcovia automobilov pritom očakávali postupné znižovanie cien akumulátorov, čo by im umožnilo postupne uvádzať na trh dostupnejšie modely elektromobilov.** V súčasnosti tvoria batérie približne 30 až 40 percent z ceny vozidla.
**Pôvodné plány predpokladali masový nástup lacných elektromobilov po roku 2026.** Elektrická revolúcia však zrejme bude musieť ešte chvíľku počkať, čo naznačil aj šéf vývoja technológií pre Mercedes-Benz, Markus Schäfer.
Ako jednotlivé suroviny ovplyvňujú cenu batérie? (podiel v %)
Pre batériové elektrické vozidlá načrtol, minimálne z hľadiska cenovej dostupnosti, menej optimistickú budúcnosť. **Podľa neho musí cena za kWh klesnúť na 50 dolárov, aby sa dostupnosťou elektromobily vyrovnali spaľovacím vozidlám.** Momentálne však nevidí žiadny spôsob, ako by batérie mohli dosiahnuť túto cieľovú hodnotu alebo sa k nej v najbližšom období aspoň priblížiť. Ako potenciálny problém uvádza predovšetkým ťažobnú kapacitu. Vzhľadom na súčasnú situáciu hovorí Schäfer o úplnom zastavení znižovania cien akumulátorov v najbližšom období, čo koreluje so správou od SNE Research.
**Rastúce ceny lítia ovplyvňujú aj polovodičové batérie, ktoré využívajú sulfidové elektrolyty,** povedal viceprezident LG Energy Solution, Jay Kim.
*„Solid-state batérie na báze sulfidových elektrolytov sú extrémne drahé v porovnaní s inými typmi polovodičových batérií a potrebujú veľa lítia,“* povedal Kim. *„Ceny sulfidového elektrolytu by sa mohli v porovnaní s minuloročnou úrovňou zdvojnásobiť.“*
AUTOVINY.SK » Aktuality » Elektrická revolúcia bude musieť počkať. Ceny batérií môžu stúpnuť až o 40 %, dôvodom je zdražovanie surovín
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!