Trh s autami v Rusku kolabuje. Tamojší trh má vďaka sankciám nakročené k najhorším výsledkom za dlhé roky…

Rusko začína pociťovať dopad ekonomických sankcií. Tamojší trh s novými autami kolabuje.
Vydané  Text: 
Vojenská invázia na Ukrajinu, ktorú Rusko zahájilo 24.2.2022 začína mať dopad aj na bežných ľudí, žijúcich v najrozľahlejšej krajine na svete. Ekonomické sankcie, ktoré boli na Rusko v posledných týždňoch uvalené, pociťuje čoraz viac Rusov a to predovšetkým masívnym rastom cien a nedostatkom bežných tovarov. Rast cien sa pritom viditeľne odrazil aj na automobilovom priemysle. ### Pokles až o 63 % Portál [Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/search?search_phrase=renault&field_emphasis_image=&sort_by=search_api_relevance) upozorňuje, že marec bol pre ruský trh s autami katastrofálnym mesiacom. Z tamojšieho trhu sa stiahli viaceré automobilky a niektoré z nich dokonca ukončili v Rusku aj predaj náhradných dielov. **Toto všetko sa odrazilo na náraste cien, ktorý v niektorých prípadoch dosahuje až 40 %**.
**Podľa výkonnej riaditeľky najväčšieho ruského obchodného dealera pre automobilový priemysel (ROLF), Svetlany Vinogradovej, klesol predaj nových áut v Rusku v marci až o viac ako 60 % v porovnaní s februárom 2022**. Ďalej tiež Vinogradová predpovedá, že pokles bude pokračovať až na úroveň Španielska, ktoré má však jednu tretinu obyvateľov Ruska. **Oficiálne údaje hovoria o poklese 63 % na 55 129 nových dodaných vozidiel**. Celkovo sa za prvý štvrťrok 2022 predalo v Rusku až o 28 % menej nových áut, čo dokopy tvorí len 277 332 kusov.
Zdroj: tradingeconomics.com ### Extrémny rast cien **Za kolapsom stojí predovšetkým fakt, že ekonomické sankcia začínajú pociťovať bežní spotrebitelia. Tí sa viac ako na autá zameriavajú na veci každodennej potreby, ktorými sa predzásobujú v dôsledku vojny na Ukrajine**. Od doby čo sa napríklad Toyota a Volkswagen z ruského trhu stiahli, stúpli ceny za autá v priemere o 40 %. Je to samozrejme spôsobené aj nestálou pozíciou rubľa na trhu a jeho kolísavou hodnotou, ktorá v čase písania tohto článku dosahuje len [1 Euro cent](https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=RUB&To=EUR). S tým sú spojené aj vyššie ceny za základné materiály, ktoré sú využívané v domácom výrobnom procese tamojších automobiliek. Napriek tomu, že sa vláda snaží stimulovať domácu produkciu, trh to výrazne pociťuje. Veď **jedna z najväčších ruských automobiliek AvtoVAZ musela v priebehu posledného týždňa upravovať ceny smerom nahor už trikrát**. Zároveň sa čoraz viac začína špekulovať o tom, že sa Renault chce zbaviť svojho majoritného podielu v tejto spoločnosti.
Predpoklad inflácie v Rusku | Zdroj: tradingeconomics.com ### Budúcnosť automobilového priemyslu je v Číne a v Indii **Predseda Národnej automobilovej únie Ruska, Anton Shaparin, však vidí budúcnosť ruského trhu v inom smerovaní. Jeho slová jasne naznačujú, že Rusi majú čoraz bližšie k automobilkám z Indie a Číny**. Vo svojom vyhlásení uvádza: „*Mnoho ľudí sa domnieva, že naši čínski súdruhovia neopustia ruský trh. Samozrejme, že nie. Budú tu až do posledného rubľa.*“ Pritom práve **čínska automobilka Haval je jedna z mála, ktoré v poslednom období zaznamenali markantný nárast predajov. Hovorí sa dokonca o skoku až o 50 %**.
Výrobná linka AVtoVAZ v meste Toliati
### Zachráni ich Kazachstan? Rusi si síce nové autá dovoliť nemôžu, no podľa informácií od Jevgenija Bibera, šéfa obchodného zastúpenia Autodomu v kazašskom meste Kostanay, ktoré je vzdialené len 180 kilometrov od ruských hraníc, **Rusi začínajú skupovať jazdenky**. Jeho slová naznačujú nárast početu zákazníkov z Ruska až o na 10 %. Pred vypuknutím vojny na Ukrajine bol podiel ruských zákazníkov u tohto predajcu len menej ako 1 %. Ľudia teda už viac nesiahajú po nových autách, ale rozhodujú sa pre lacnejšiu alternatívu v podobe jazdeného staršieho vozidla. **Predaj nových áut klesol už v minulom roku až o 50 % v porovnaní s rokom 2012, kedy dosiahol tamojší odbyt maximum**. Od roku 2014 ekonomika Ruska v dôsledku sankcií za anexiu Krymu stagnovala. Vo všeobecnosti patril marec k najhorším mesiacom za posledných 15 rokov, čo sa predaja vozidiel v Rusku týka. **Azat Timerkhanov, člen ruskej poradenskej spoločnosti Autostat, uvádza, že pokiaľ európske automobilky neobnovia predaj na ruskom trhu, hlavné dodávky preberie Čína, ale objem predaných áut bude klesať aj naďalej**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia