Jednodňová diaľničná známka pre celú EÚ bola schválená, majitelia starších áut zaplatia viac

Majitelia nových, a teda drahších automobilov, budú zvýhodnení. V prvom rade bude však nová európska diaľničná známka prinášať výhody.
Vydané  Text: 
* **Európsky parlament schválil novú jednodňovú diaľničnú známku platnú naprieč krajinami Európskej únie**. * **Výhodou bude, že motoristi si nebudú musieť kupovať viacdenné alebo mesačné známky v každej krajine, cez ktorú prechádzajú**. * **Nevýhodou bude, že cena bude variabilná a závislá na emisiách, ktoré vozidlo produkuje. Čím vyššie emisie, tým vyššia cena**. Keď sa dnes vydáte na dovolenku autom do Chorvátska, spravidla si potrebujete kúpiť diaľničné známky na Slovensku, v Rakúsku, Slovinsku aj Chorvátsku. Napríklad v Slovinsku to znamená nákup aspoň jednej 7-dňovej známky, v prípade dlhšej dovolenke aj dvoch ([via](https://www.unitedlife.sk/schvalili-jednodnovu-dialnicnu-znamku-pre-celu-eu-cim-menej-emisii-tym-nizsia-cena/)). V priebehu nasledujúcich rokov však bude možné zadovážiť si jedinú univerzálnu európsku diaľničnú známku, ktorá bude platná 1 deň. Mala by byť podstatne finančne výhodnejšia v porovnaní s jednotlivými nákupmi viacdňových známok, takže ide o ústretový krok k motoristom. Navyše, jednotlivé členské štáty budú mať podľa prijatej legislatívy povinnosť tieto známky akceptovať. Bude sa teda týkať aj Slovenska. Spočiatku však bude známka k dispozícii iba pre nákladné vozidlá, až neskôr prídu na rad osobné automobily. Európsky parlament zatiaľ iba odhlasoval zavedenie takejto diaľničnej známky, ale na zavedenie známky do praxe majú štáty až dva roky. ### Diskriminácia majiteľov starších áut? Novinka z dielne Európskeho parlamentu sa stretáva aj s kritikou. Cena európskej diaľničnej známky sa má totiž odvíjať od toho, pre aké vozidlo sa nakupuje. Bude platiť, že čím má automobil vyššie emisie skleníkových plynov, tým vyššie poplatky zaplatí. Internetová verejnosť sa zhoduje na tom, že ide o diskrimináciu majiteľov starších vozidiel a zároveň pozitívnu diskrimináciu firiem a jednotlivcov, ktorí si môžu dovoliť nové autá, ktorých ceny medzičasom v podstatnej miere stúpajú. Zvýhodnené majú byť tiež automobily s elektrifikovaným pohonom, napríklad aj plug-in hybridy, ktoré však podľa niektorých štúdií v reálnych podmienkach produkujú viac emisií, ako napríklad staršie naftové pohony bez elektrickej podpory. Dôvod je najmä ten, že plug-in hybridy majú nielen jeden, ale hneď dva alebo aj tri motory a k tomu relatívne ťažkú trakčnú batériu, ktorá zvyšuje spotrebu paliva pri jazde na spaľovací pohon. Keďže je trakčný akumulátor pomerne málo energeticky výdatný, pri jazde na diaľnici je fakticky nepoužiteľný a automobil je odkázaný na spaľovanie benzínu či nafty. ### Ako fungujú nabíjacie stanice pre elektromobily?




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia