V Košiciach spackali tender na nové električky za 27,5 milióna eur. Eurofondy prepadli, obyvatelia zúria!

Kvalita cestovania električkami v Košiciach tak naďalej zostáva na úrovni minulého storočia.
Vydané  Text: 
Správu zverejnil na svojom webe denník Korzár, ktorý opísal celý priebeh verejného obstarávania. **Košický dopravný podnik vyhlásil verejné obstarávanie na nové električky ešte koncom februára 2021.** Od začiatku sa však tender niesol v duchu posúvania termínov a lehôt. Pôvodný deadline na predkladanie ponúk bol stanovený na polnoc 12. apríla 2021. Napokon však došlo k posunutiu termínu na až na 3. mája. *„Záujemcovia o zákazku totiž už od 5. marca neustále zasielali žiadosti o vysvetlenia súťažných podkladov a dokumentácie, naposledy ešte 20. apríla 2021,“* uviedol na svojom webe denník Korzár. ### Podozrivo dobrá ponuka Na základe dvoch predložených ponúk napokon komisia označila 6. júla 2021 firmu Pesa za víťaza verejného obstarávania. **Poľská firma podliezla cenovú ponuku Škody až o 21 percent, za 30 nových električiek si pýtali iba 64,5 milióna eur.** Neúspešná firma Škoda podala námietky na ÚVO pre nedostatočné objasnenie dôvodov uprednostnenia ponuky od firmy Pesa, čím mala byť Škoda limitovaná pri uplatňovaní revíznych postupov. Okrem toho **sa Škode nepáčilo, že komisia nepreskúmala podozrivo nízku víťaznú cenovú ponuku ani nereálne nízku výšku nákladov na údržbu.** Neúspešný uchádzač tiež spochybnil naplnenie základných kritérií pre účasť vo výberovom konaní. Konkrétne sa malo jednať o úroveň technického riešenia električky od firmy Pesa (rozmery vozidla, kapacita cestujúcich či nízkopodlažnosť). ### Naťahovanie tendra Nakoniec, rozhodnutím z 31. augusta, nariadil ÚVO zrušiť výsledky tendra a znovu vyhodnotiť predložené ponuky od firiem Pesa a Škoda. *„Úrad konštatuje, že v tejto časti ponuka úspešného uchádzača vykazuje také nezrovnalosti, ktoré mala odborne spôsobilá komisia kontrolovaného identifikovať,“* uviedol ÚVO v rozhodnutí. *„Keby sa tým podľa neho komisia náležite zaoberala, úspešným uchádzačom mohla byť Škoda. Nepriamo tým naznačil, že Pesa by mala byť zo súťaže vylúčená za nesplnenie podmienok účasti,“* uviedol vo svojom príspevku denník Korzár. **Dopravný podnik však nekonal a 6. októbra opätovne vyhlásil za víťaza poľskú firmu Pesa, čo spôsobilo následný polročný sklz.** Toto rozhodnutie firma Škoda opäť pripomienkovala, no komisia tretíkrát označila poľskú firmu Pesa za víťaza tendra. Komisia poslúchla odporúčanie ÚVO až pri štvrtom vyhodnotení ponúk z 3. marca 2022, a teda vylúčila Pesu pre nesplnenie podmienok účasti, takže v tendri zostala napokon len Škoda. ### Eurofondy prepadli Dôvody, pre ktoré komisia trikrát rozhodla v prospech firmy Pesa, nie sú zatiaľ známe. **Napokon sa víťazom stala Škoda Transportation, avšak vzhľadom na stratený čas už firma nedokáže nové električky vyrobiť do konca 2023.** Výsledkom tohto verejného obstarávania je, že už pridelené eurofondy na nákup 10 nových električiek za 27,5 milióna eur bez DPH prepadnú. Koniec programového obdobia 2014 – 2020 **pre získanie eurofondov bol totiž stanovený na 31.12.2023.** Pôvodne mali byť nové vozidlá dodané do 22 mesiacov od podpisu zmluvy, k čomu by muselo dôjsť najneskôr vo februári, aby bolo možné eurofondy na nákup nových električiek uplatniť.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia