„Správaj sa k druhým tak, ako chceš, aby sa oni správali k tebe.“ V súvislosti s pneumatikami to možno nie je úplne správna definícia, ale podstata myšlienky je rovnaká.
Kúpou pneumatík sa starosť nekončí. Treba si uvedomiť, že pneumatika je tá časť vozidla, ktorá udržiava kontakt s povrchom a odvádza tu najšpinavšiu prácu v každom počasí. Preto je veľmi dôležité, ako sa o pneumatiky staráme, či už sú namontované na aute alebo uskladnené.
Správnymi prístupom môžete predĺžiť životnosť pneumatiky a zabezpečiť bezpečnú jazdu pre posádku auta a ostatných účastníkov cestnej premávky.
Používajte len rozmery pneumatík a diskov, ktoré sú predpísané výrobcom vozidla. Ak chcete zmeniť rozmer, informujte sa o možnostiach v pneuservise u svojho predajcu nových vozidiel.
## Starostlivosť pri používaní pneumatiky
### Kontrola tlaku v pneumatikách
Dodržiavajte tlaky predpísané výrobcom vozidla. Okrem zmeny v komforte jazdy má nevhodné nahustenie pneumatík zlý vplyv aj na amortizáciu pneumatík a na spotrebu. Niektorí výrobcovia priamo odporúčajú, aby sme vykonávali kontrolu každé dva týždne namiesto štandardných mesiacov. Pneumatiky vždy merajte v chlade, zahrievaná pneumatika bude mať vyššiu hodnotu (~ + 0,3 baru) ako reálna je hodnota!
### Zmena pozície pneumatiky
[**Pneumatiky**](https://www.gumywebshop.sk/) sa vyznačujú opotrebením v pároch, dobrým príkladom sú vozidlá s pohonom predných kolies. Prípadné nerovnomerné zaťaženie tiež ovplyvňuje pneumatiky, takže tu používame jednoduchý, ale efektívny trik: pravidelne otáčajte a vymieňajte pneumatiky medzi prednou a zadnou nápravou, aby boli odolnejšie, čo vedie k rovnomernejšiemu opotrebovaniu!
### Meranie hĺbky profilu
Ideálna veľkosť profilu je minimálne 3 mm pre [**letné pneumatiky**](https://www.gumywebshop.sk/letne-pneumatiky/) a minimálne 4 mm pre zimné pneumatiky.
Pri opotrebovaných pneumatikách, najmä na mokrých vozovkách, sa brzdná dráha výrazne predlžuje a zhoršuje sa ovládateľnosť vozidla. Merajte na niekoľkých miestach v pneumatike. Ak sa pneumatika neopotrebuje rovnomerne, môže to znamenať nesprávne nastavenie podvozku. Pomáha aj indikátor opotrebenia umiestnený na niekoľkých miestach. Merajte všetky štyri pneumatiky. Zaťaženie hnaných kolies je zvyčajne vyššie, tu bude tiež vyššie opotrebenie. Ak sú všetky merania stále dobré, pri výmene sa odporúča zameniť pneumatiky medzi hnacou a poháňanou nápravou.
### Pretekať sa neoplatí
Správna jazda autom je to, čo vieme najviac ovplyvniť. Môže to byť zavádzajúce, pretože neexistuje okamžitý viditeľný a hmatateľný výsledok, napriek tomu je to z hľadiska životnosti pneumatiky veľmi dôležité! Okrem bezpečnosti sa oplatí jazdiť svedomito. Ak sa vyhnete náhlym zmenám prevodových stupňov, vaše [**pneumatiky**](https://www.gumywebshop.sk/) sa opotrebujú menej. Vyhýbajte sa obrubníkom a výmoľom. Tento tip sa môže javiť tak zrejmý, že mu nevenujeme dosť pozornosti. Poškodenie a odreniny spôsobené obrubníkmi a výmoľmi ničia pneumatiku pomerne pomaly, ale privedú vás, rovnako ako pri vážnejšom okamžitom poškodení, na rovnaké miesto – do pneuservisu.
### Vyvažovanie pneumatík
Pravidelne vyvažujte kolesá! Nesprávne vyvážené kolesá spôsobujú nepravidelné opotrebovanie pneumatík, čím sa môžu predčasne zdeformovať, ale z dlhodobého hľadiska trpí aj odpruženie vozidla. Odporúča sa vyvažovať kolesá vozidla v priemere každých 15 000 km.
### Nastavenie podvozku – geometria
Nesprávne nastavenie podvozku môže tiež viesť k predčasnému opotrebovaniu pneumatík. Účelom nastavenia podvozku je obnovenie polohy kolies a geometrie riadenia na výrobné hodnoty. Niekedy sa nájdu vážne chyby, ktoré môžu byť pri chybnej geometrii indikované vŕzgavým zvukom pneumatík pri zatáčaní, ťahanie do strany, zvláštnou jazdou pri zrýchľovaní alebo brzdení a jednostranným opotrebovaním pneumatík. Odporúča sa geometria každých 40.000 km.
### Chemické ošetrenie
Pneumatiky sú vyvíjané za špeciálnych podmienok, s množstvom energie investovanej výrobcami gumy, so špeciálne vyškolenými odborníkmi. Nemali by sa považovať za gumy na všeobecné použitie (ako napríklad podošva pre topánky). Chemikálie môžu odstrániť veľa vecí, ktoré poškodzujú oči, ale v prípade pneumatík sa oplatí zaobchádzať s nimi opatrne, pomocou nesprávnych čistiacich prostriedkov môžeme urobiť presný opak a zničiť gumu.
### Čistenie pneumatík
Usadená špina ako blato, piesok, brzdový prach a pod., v diskoch, môže mať vplyv na jazdné vlastnosti a nerovnomerné opotrebenie pneumatík. Preto je nutné tieto nečistoty odstrániť z disku a pneumatiky.
V priebehu času môžu ultrafialové lúče, oxidácia a soľ z vozoviek spôsobiť, že prirodzený lesk gumy začne slabnúť, takže pneumatiky budú na vašom lesklom, práve umytom aute vyzerať staro a zanedbane.
Pred aplikáciou správnych čistiacich prostriedkov musíte pneumatiku dôkladne umyť a vyčistiť. Čistý musí byť aj disk, preto si vždy nájdite toľko času aby ste vyčistili naraz disky aj pneumatiky. Dôkladne vyčistite aj vnútorné blatníky, kde sa špina väčšinou tiež usadí. Nečistotu odstráňte pomocou prúdu vody za použitia kefy na čistenie pneumatík a diskov. Vyhnite sa tiež použitiu vysokotlakovej pištoli na pneumatiky v umyvárke, ktorá tiež môže poškodiť jej štruktúru.
Po umytí nechajte pneumatiky vyschnúť, prípadne ich vysušte handrou.
Po vysušení môžete naniesť na pneumatiku prostriedok na ošetrovanie pneumatík
Keď nanášate lesk na pneumatiky, držte nádobu asi 15 cm od pneumatiky a striekajte pomalými, hladkými ťahmi. Pri striekaní sa na povrchu pneumatiky objaví pena, ktorú netreba zotierať. Jednoducho ju nechajte uschnúť a obnoví sa sýto čierny povrch vašich pneumatík s dlhotrvajúcimi výsledkami a trvanlivým povrchom.
### Pneumatiky s bielym nadpisom
Pri skladovaní pneumatík na seba s bielym pásom a bielymi nápismi na bočnici buďte opatrní. Ukladajte ich tak, aby sa navzájom dotýkali rovnaké farby. Tak predídete poškodeniu bielych častí na pneumatike. Ak ich budete baliť do plastových vakov alebo do tašiek na pneumatiky, tak je všetko v poriadku.
### Auto odstavené na dlhšiu dobu
Ak musíte vozidlo dlhodobo skladovať, konštantná hmotnosť môže spôsobiť poškodenie pneumatiky. Ak je to možné, pohybujte s vozidlom alebo ho vyberte na krátku jazdu každú voľnú chvíľu – uvoľníte tým tlak na pneumatiku a zabezpečíte, že gumové zmesi pneumatiky budú namazané a pružné. Ak je vaše vozidlo uložené vonku, zakryte pneumatiky, aby boli chránené pred priamym slnečným žiarením.
### Na záver
Pravidelná starostlivosť o disky a pneumatiky zaručí pneumatikám dlhšiu trvácnosť a stabilné jazdné vlastnosti. Vzhľad vášho auta bude oveľa krajší a pneumatiky vydržia podstatne dlhšie. Aktuálnym trendom výrobcov pneumatík je dosiahnuť čo najdlhšiu životnosť pneumatík. Technológia však nestačí, pri opotrebovaní bude stále najväčšiu úlohu zohrávať ľudský faktor – štýl jazdy a starostlivosť o pneumatiky. Venujte pneumatikám viac pozornosti, aby vám ju mohli oplatiť vo forme bezpečnej a pohodlnej jazdy.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Starostlivosť o pneumatiky od A po Z
Predstavujeme nový Qashqai
Inzercia