AKTUÁLNE: Boli sme na predstavení revolučného vodíkového autobusu zo Slovenska. Spoločnosť MIP ním chce zmeniť obraz mobility v mestách.

Boli sme na predstavení slovenského vodíkového autobusu. Jeho potenciál je obrovský, brzdí ho len nedostatok čerpacích staníc.
Vydané  Text: 
Je pravdou, že na Slovensku máme veľa šikovných ľudí. Dôkazom toho je aj **slovenský technologický startup Mobility & Innovation Production s.r.o.**, ktorý sa rozhodol zmeniť obraz hromadnej dopravy v našich mestách. **Dnes totiž oficiálne predstavil prvý mestský nízkopodlažný vodíkový autobus plný unikátnych riešení**. ### Pripravený do premávky **Spoločnosť MIP dnes 15.3.2022, za prítomnosti Ministra hospodárstva Slovenskej republiky – Richarda Sulíka, oficiálne odhalila svoj vodíkový autobus**. Čo je však dôležitejšie, autobus **je plne homologovaný a pripravený na nasadenie do premávky naprieč celou Európou**. Ide pritom už o druhý autobus, ktorý táto mladá spoločnosť vytvorila. Jej prvou lastovičkou bol plne elektrický batériový autobus, ktorý bol v decembri minulého roka nasadený do testovacej prevádzky v lyžiarskom stredisku Jasná.
Minister hospodárstva, Richar Sulík na tlačovej besede spoločnosti Mobility & Innovation Production s.r.o.
**Karoséria vodíkového autobusu je samonosná a podľa predstaviteľov spoločnosti nepodlieha korózii. To sa podarilo dosiahnuť vďaka použitiu kompozitných materiálov, ktoré navyše dopomohli k minimalizovaniu jeho hmotnosti**. MIP vo svojich materiáloch navyše udáva, že životnosť karosérie aj vďaka použitým materiálom a správnej údržbe môže byť až 40 rokov.
Elektrický autobus prevádzkovaný v Demänovskej doline
### Spolupráca s tými najlepšími **Samotné pohonné ústrojenstvo vodíkového autobusu pozostáva z komponentov od najsilnejších svetových hráčov**. **Vodík**, ktorý slúži na výrobu elektrickej energie, **je uložený v tlakových nádobách od amerického výrobcu Luxfer Gas Cylinders**. Tieto tlakové nádoby sú špecifické tým, že sú vyrobené z jedného kusu hliníkovej rúry. Zmienené technické riešenie im zabezpečuje vysokú odolnosť. **Samotné vysokotlakové nádoby majú plášť z uhlíkových vlákien, ktorý im dodáva na pevnosti**. Vodík v nich je skladovaný pri tlaku 350 barov. V prípade, že by boli použité len tlakové nádoby bez uhlíkového plášťa, maximálny skladovateľný tlak by bol len 60 barov.
Vodíkové pohonné ústrojenstvo. V spodnej časti otvoru pre motor sa nachádza jedna z vysokotlakových nádrží na vodík od firmy Luxfer Gas Cylinders
**Ďalším unikátnym riešením je použitie vodíkového palivového článku od spoločnosti Loop Energy**, ktorá je trhovým lídrom v tejto oblasti. Samotný palivový článok má podľa Jánosa Onódiho zo spoločnosti MIP životnosť až 15 rokov bez akéhokoľvek zásahu. Samozrejme pri správnej údržbe a pravidelných kontrolách. **Unikátnosť tohto článku je aj v jeho lichobežníkovej konštrukcii, vďaka ktorej dokáže v maxime vyprodukovať až o 90% viac energie, ako pri konkurenčných riešeniach**. **O pohon sa stará moderný elektromotor od spoločnosti Siemens**, konkrétne systém Siemens Elfa, **s celkovým výkonom až 125 kW a krútiacim momentom 1 019 Nm**. **Elektromotor je napájaný dvojicou akumulátorov s celkovou kapacitou 70 kW. Na čisto elektrický pohon pritom autobus môže prejsť až 100 kilometrov**. V kombinácii **s vodíkovým palivovým článkom sa dojazd zvyšuje na 400 kilometrov**.
Vodík je budúcnosťou pre mestskú dopravu
**Na palube vodíkového autobusu sa celkovo nachádzajú štyri tlakové nádrže s celkovou kapacitou až 10,5 kilogramu vodíka**. Tie sú umiestnené v tradičnom motorovom priestore. **Autobus má extrémne nízku spotrebu, len 3,2 kilogramu vodíka na 100 kilometrov**. ### Minibus, ktorý zvezie až 68 ľudí **So svojou celkovou dĺžkou 7 982 mm, šírkou 2 550 mm a výškou 2 940 mm dokáže previesť celkovo až 68 ľudí**. My sme mali možnosť nahliadnuť do kabíny určenej pre 58 ľudí. **Jej výhodou sú pomerne široké uličky a nízka podlaha, ktorá zaručí bezproblémové nastupovanie mamičkám s kočíkmi či cestujúcim na vozíku**. Na to, že sa autobus nachádza v segmente minibusov, sú jeho prepravné kapacity skutočne skvelé.
Pohľad do interiéru prvého slovenského vodíkového nízkopodlažného mestského autobusu
To najlepšie na záver. **Autobus je kompletne vyvinutý a zostavený na Slovensku. Vzniká vo výrobnej hale v obci Horná Potôň neďaleko Dunajskej stredy**. Autobus je legislatívne schválený na nasadenie do prevádzky naprieč celou Európou. **Aktuálna výrobná kapacita spoločnosti dosahuje 40 kusov ročne. Zámerom pre rok 2023 je navýšenie kapacity na 100 kusov ročne s výhľadom ďalšieho navyšovania výroby až na 250 kusov v roku 2025**.
Prvý slovenský vodíkový nízkopodlažný mestský autobus
Záujem už prejavili viacerí možní zákazníci. **Vodíková mobilita v mestách je pomerne sľubnou témou, nakoľko natankovanie takéhoto autobusu zaberie približne 10 minút a jeho priama prevádzka je bez uhlíkového zaťaženia životného priestoru**. Problémom však zostáva aktuálna malá aktivita štátu v téme vodíkových čerpacích staníc. Aj keď by mestá chceli autobus nasadiť už dnes, pravdepodobne by museli čerpaciu infraštruktúru vybudovať na vlastnú päsť. Momentálne máme totiž na Slovensku len dve vodíkové čerpacie stanice, a to v Bratislave a v Trnave.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia