Nový Nissan Juke Hybrid sa ovláda jedným pedálom, nový pohon priniesol aj zmeny karosérie

Výhodou tohto režimu jazdy je elegantnejšie ovládanie pohybu vozidla.
Vydané  Text: 
### Ovládanie auta len jediným pedálom? Čiastočne. Počas jazdy sa používa iba akceleračný (plynový) pedál. Ak ho uvoľníte, auto začne prudko rekuperovať energiu, teda spomaľovať, v prípade elektromobilov až do úplného zastavenia vozidla. **Výhodou tohto režimu jazdy je elegantnejšie ovládanie pohybu vozidla** a tiež maximálne využívanie princípu rekuperačného nabíjania batérie. Keď auto spomaľuje alebo brzdí, z elektromotora sa stáva generátor energie, ktorý premieňa mechanickú energiu na elektrickú, a tú zasiela do trakčného akumulátora. V reálnych podmienkach sa na tento princíp rekuperácie nemôžete spoliehať ako na zaručený spôsob nabíjania batérie elektromobilu, ale napríklad v hybridoch (HEV) a plug-in hybridoch (PHEV) môžete takto nabiť batériu doplna za niekoľko desiatok kilometrov jazdy s benzínovým či naftovým motorom. V prípade elektromobilu pomáha zlepšovať celkový energetický manažment vozidla a prispievať tak k čo najdlhšiemu dojazdu na nabitie. Takáto koncepcia ovládania vozidla ale nie je univerzálna. V prvom rade režim jazdy s jedným pedálom nemá vplyv na brzdový systém vozidla. To znamená, že princípom rekuperácie energie pri spomaľovaní sa vozidlo skutočne prudšie spomalí a následne až zastaví, ale nie s razantnosťou, ktorá je typická pre konvenčné automobilové brzdy. Jazda v režime s jedným pedálom teda neponúka riešenie pre prípad núdzového brzdenia alebo rýchleho brzdenia ako takého. Preto je naďalej nevyhnutné mať aj v moderných elektromobiloch aspoň dva pedále – jeden na brzdenie, druhý na akceleráciu. Práve tak to má naďalej aj **NOVÝ NISSAN JUKE HYBRID**, ktorý sa práve dočkal modernizácie a nového hybridného pohonu s podporou funkcie e-Pedal.
Rovnako ako LEAF, aj nový JUKE Hybrid je vybavený systémom Nissan e-Pedal, ktorý po aktivácii umožňuje ovládať vozidlo pomocou plynového pedálu. Keď sa noha zdvihne z akcelerátora, použije sa mierne brzdenie (do 0,15 g) a vozidlo spomalí na rýchlosť ~ 5 km/h. Na úplné zastavenie vozidla je ale potrebné stlačiť brzdový pedál. V každom prípade je v novom Juke hybridný systém dovedený do stavu, keď je využívaný v maximálnej možnej miere. Pri každom štarte sa aktivuje režim 100% EV, teda režim elektromobilu. Na elektrinu potom jazdí až do rýchlosti 55 km/h, čo je vskutku pôsobivé. Napríklad nová Kia Sportage Hybrid jazdí plne elektricky do rýchlosti 30 km/h. O maximalizáciu elektrického režimu jazdy sa síce stará automatika, ale keď vodič chce jazdiť elektricky aj tam, kde to počítač nevyhodnotí ako potrebné, má možnosť tlačidlom EV spustiť elektrickú prevádzku.
### Pohon so spotrebou 5,1 l/100 km Hybridné hnacie ústrojenstvo modernizovaného modelu Juke pozostáva z novej generácie spaľovacieho motora Nissan, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon max. 69 kW (94 k) a krútiaci moment do 148 Nm. Nie sú hodnoty, ktoré by ohromili, ale v elektrickej časti hybridného pohonu Nissan dodal hlavný elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a krútiacim momentom 205 Nm, zatiaľ čo Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh. Výsledkom je hnacie ústrojenstvo, ktoré umožňuje až počas 80% mestského jazdenia znížovať spotrebu paliva o 40 percent. Kombinovaná spotreba tak dosahuje 5,1 l/100 km, zatiaľ čo kombinované emisie CO2 118 g/km.
Čo stojí za pozornosť, je nová prevodovka od Renaultu s nízkym trením: *Na zníženie trenia táto prevodovka používa zubové spojky namiesto bežných synchronizačných prevodov na radenie 4 prevodových stupňov spaľovacieho motora a 2 prevodové stupne elektromotora. Okrem toho na zníženie trenia táto prevodovka nepoužíva spojku. Všetky štarty vozidla sú 100% elektrické a 2 elektromotory sa používajú v kombinácii na synchronizáciu prevodových stupňov, čím sa zabezpečuje plynulé, prepojené a citlivé zrýchlenie.*
### Vylepšenia dizajnu a funkčnosti Výrobca avizuje, že nový Nissan Juke ostáva naďalej športovo vyzerajúcim crossoverom, vylepšenia karosérie sa týkajú najmä aerodynamiky, s týmto účelom sa upravoval vzhľad predného nárazníka a zadného spojlera. Hybridná verzia dostala na predné a zadné dvere označenie „Hybrid“, predná maska chladiča obsahuje nové logo Nissan a tiež obsahuje pásik z čierneho lesklého materiálu v mieste, kde sa stretáva s kapotou, čím je v súlade s ostatnými elektrifikovanými modelmi Nissan, ktoré majú rovnaký dizajnový motív. Dizajn samotnej mriežky je teraz sieťovaný a keďže hybridná verzia nemá také nároky na chladenie, plocha otvoru sa zmenšila.
Úplnou novinkou je dizajn 17-palcových zliatinových diskov kolies a dvojfarebné 19-palcové disky z Nissanu Ariya.
Batožinový priestor má objem 354 litrov, čo je mierne zmenšenie o 68 litrov v porovnaní s benzínovou verziou v dôsledku montáže trakčného akumulátora s kapacitou 1,2 kWh. So sklopenými zadnými sedadlami zostáva priestor kufra najlepší v triede s 1237 litrami, zatiaľ čo priestor pre kolená vzadu zostáva nezmenený, celkom 553 mm

Naozaj si nové autá vystačia iba s jediným pedálom?

Jazda s jedným pedálom je pri elektromobiloch možná, má však aj svoje nevýhody.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia