Vedeli ste, že od 1. marca musíte dávať prednosť aj cyklistom, ktorí nie sú na ceste? Nezabúdajte aj na minimálnu bočnú vzdialenosť pri cyklistoch, chodcoch a vodičoch malých motocyklov!
Marec priniesol pomerne veľké zmeny v predpisoch týkajúcich sa povinností a práv vodičov motorových vozidiel. Okrem toho, že už **nemôžeme s vozidlom do 3,5 tony stáť na chodníku**, priniesla novela zákona viacero nových predpisov týkajúcich sa práv cyklistov. **Od 1. marca 2022 musíte dať cyklistovi prednosť aj keď nejde po ceste**.
### Cyklista idúci súbežne s cestou
Od 1. marca sa výrazne mení politika parkovania. Vodiči áut do 3,5 tony budú za státie na chodníku dostávať vysoké pokuty!
Novinka, o ktorej veľa vodičov pravdepodobne nevie, je súčasťou novely [Zákona o cestnej premávke 8/2009 Z.z.](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/20220301), a to konkrétne jeho **paragrafu 19, odseku 6**. V ňom je uvedené nasledovné:
„*Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde **cyklistovi idúcemu rovno vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou**; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.*“
Ako upozorňuje [portál teraz.sk,](https://www.teraz.sk/slovensko/cyklisti-su-od-marca-na-cestach-viac-c/616009-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) **vodiči teda musia dávať pozor nielen na to, čo sa deje na ceste a križovatke, ale taktiež aj na okolie cesty**. Hovoríme teda predovšetkým o situácii, kedy sa vodič rozhodne odbočovať vpravo. **V pôvodnom znení zákona, ktoré je uvedené nižšie, chýbala klauzula o cyklistoch idúcich súbežne s cestou**. To znamenalo, že vašou povinnosťou bolo dať prednosť len cyklistom, ktorí išli po ceste rovno. Teraz však musíte dávať pozor aj na cyklistov, ktorí sa pohybujú súbežne s cestou.
Pôvodné znenie paragrafu 19, odst. 6: „*Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.*“
### Zvýšená opatrnosť vodičov
Samotný úkon odbočovania vpravo si teda bude vyžadovať po vodičovi omnoho viac pozornosti ako doteraz. **Ako upozorňuje dopravný analytik Ján Bazovský, vodiči si predovšetkým budú musieť viac všímať správanie cyklistov, ktorí nie sú na ceste**. Je to najmä preto, že cyklista sa môže pohybovať omnoho rýchlejšie ako odbočujúce vozidlo. Prípadný stret auta s cyklistom má vo väčšine prípadov veľmi nepriaznivý dopad práve na človeka idúceho na bicykli.
### Minimálna vzdialenosť pri cyklistoch, chodcoch a vodičoch malých motocyklov
**Okrem zvýšenej pozornosti pri odbáčaní musia vodiči od 1. marca 2022 rešpektovať aj ďalšiu novinku**. Tá sa nachádza v **paragrafe 15, odst. 3** a hovorí o **povinnom bočnom odstupe od cyklistov, vodičov malých motocyklov a chodcov, ktorý je definovaný na vzdialenosť najmenej 1 meter pri rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu a najmenej 1,5 metra v ostatných prípadoch**.
Je to vlastne jednoduché: keď cyklista jazdí po ceste, má dodržiavať rovnaké pravidlá ako ostatní účastníci cestnej premávky. Platí to aj naopak: cyklista je rovnocenný autám či motocyklom. Autorom fotografie je Dylan Spangler.
Okrem toho je novinkou aj **paragraf 5, odst. 2, písm. h)**, ktoré popisuje nasledovné: „ *Vodič nesmie ohroziť chodcov na chodníku, cyklistov na cestičke pre cyklistov, chodcov a cyklistov pri odbočovaní, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní.*“ **V pôvodnom znení tohto paragrafu neboli pritom uvedené povinnosti vodiča vzťahujúce sa na prítomnosť cyklistu**.
### Vysoké pokuty
Na **nedodržanie paragrafu 5, odst. 2, písm. h)** myslí aj [sadzobník pokút](https://www.minv.sk/?dokumenty-na-stiahnutie-5&dokument=42&subor=302203). Už v jeho vydaní s platnosťou od 1.4.2020 je uvedená **pokuta** za nerešpektovanie tohto nariadenia **vo výške 150 eur**. Podobne to platí aj pri **paragrafe 15, odst. 3**, ktorý ohrozenie cyklistu pri obchádzaní a predchádzaní **trestá pokutou vo výške 150 eur**. V prípade novinky v **paragrafe 19, odst. 6** sa počíta s **pokutou vo výške až 40 eur**.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.