### Aký je cieľ sankcií proti Rusku?
**Ekonomické sankcie namierené proti Rusku** po útoku na Ukrajinu sú považované za jeden zo silných nástrojov, ako možno prinútiť Vladimíra Putina spolupracovať so západom. Ich cieľ je v podstate jediný, a to predovšetkým **nepriaznivo ovplyvniť akciový trh, menu, centrálnu banku a ekonomiku**.
Prirodzene sa tieto sankcie dotýkajú aj zahraničných automobiliek, ktoré v krajine prevádzkujú výrobné závody a dávajú Rusom prácu.
Karty môže tiež významne zamiešať aj **výrazný prepad hodnoty ruského rubľa**, ktorá bola včera na historickom minime v porovnaní s americkým dolárom aj eurom. Jeden rubeľ dnes predstavuje hodnotu 0,0087 eur, respektíve 0,011 USD.
### Sankcie proti Rusku zahŕňajú aj zákaz predaja polovodičov
Čo presne bude hrozbou pre činnosti západných spoločností v Rusku? Existujú dva možné scenáre.
Po prvé, dnes je známe, že mnohé krajiny **prestanú dodávať polovodiče do Ruskej federácie**. Čipy a ďalšie pokročilé elektronické obvody nebudú dodávať firmy zo Spojených štátov, Európskej únie, ale aj Veľkej Británie a Japonska. A tieto komponenty, predovšetkým od firiem **Bosch, NXP, Infineon a X-Fab**, boli distribuované prevažne do automobilových tovární. **Polovodiče sa však vo veľkej miere využívajú aj pri výrobe vojenskej techniky**.
### Problém s vývozom áut
Po druhé, sankcie sa vzťahujú aj na obchod a blokádu ruských bánk v systéme SWIFT. A to môže **zmraziť export tovaru z Ruska** – vrátane áut vyrobených v tejto krajine, hoci od európskych výrobcov.
Tento faktor je považovaný kľúčový, pretože montážne závody nachádzajúce sa v Ruskej federácii neslúžia len na výrobu vozidiel pre domáci trh. **Vo veľkej miere sa vyvážajú do celého sveta** vrátane Európy, práve tak ako sú **autá vyrobené na Slovensku vo väčšine exportované do zahraničia**.
Sankcie pre Rusko sa tak po pandémii, nútenej elektrifikácii a problémoch s polovodičmi v Európe nepochybne stanú **ďalšou ranou pre automobilky**. Téme sme sa venovali vo včerajších samostatných príspevkoch:
Ruská invázia na Ukrajinu sa výrazným spôsobom dotkne celého automobilového priemyslu. Ceny hliníka a ropy na to okamžite reagovali.
### Rusko príde o Renault, Volkswagen, Stellantis či Mercedes-Benz
Zoznam výrobcov, ktorí po poslednom víkende pocítia silu sankcií najviac, je naozaj dlhý.
Jedným z najviac postihnutých výrobcov bude zrejme **Renault**. Ide o značku, ktorá má medzi inými závod na montáž automobilov pri Moskve, ale aj strategické partnerstvo so spoločnosťou **AvtoVAZ**, z ktorej vlastní takmer 40 percent. Renault je trhu nových áut v Rusku jednotkou s 1,6 milióna predanými vozidlami v roku 2021.
Továreň na výrobu automobilov značky Renault v Moskve v Rusku
Trhovou dvojkou v Rusku je **koncern** **Volkswagen**, ten má továrne v regióne Kaluga, kde sa vyrábajú Tiguany, Polo, Škoda Rapid a Audi Q7 a Q8.
Tretie miesto obsadil koncern **Stellantis** (vlastní aj značky Opel, Peugeot, Citroen , Fiat , Jeep a Alfa Romeo) a **Mitsubishi**. Tieto spoločnosti v Rusku vyrábajú dodávky určené najmä pre európsky trh.
Problémy neobišli ani **Ford**. Ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody. Ford vo vyhlásení uviedol, že je „hlboko znepokojený“ situáciou a bude „riadiť akékoľvek účinky“ na svoje podnikanie v reálnom čase.
Dôsledky sankcií pocítia aj mnohé ďalšie automobilové spoločnosti, ako **Mercedes** (so závodom na Triedu E a modely SUV), **BMW** (v Rusku autá len montuje, nevyrába), **Continental**, ale aj **Magna International** a **Visteon**.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Kto vyrába autá v Rusku? Sankcie sa týkajú aj európskych automobiliek a ich zamestnancov