Ruský automobilový priemysel je v troskách! Európske automobilky zastavujú výrobu, krajina už pociťuje nedostatok dielov

Vojenský konflikt a sankcie budú mať závažný vplyv na ruský automobilový priemysel.
Vydané  Text: 
Niekoľko spoločností, vrátane automobiliek Volkswagen Group, Renault a výrobcu pneumatík Nokian Tyres, v piatok oznámilo plány na pozastavenie alebo dokonca presun výroby mimo Ruskej federácie v dôsledku nedávnej invázie na Ukrajinu. Výrobcov v súčasnosti trápia predovšetkým problémy s nedostatkom dielov potrebných na výrobu nových áut. **Zatiaľ čo Volkswagenu chýbajú súčiastky vyrábajúce sa priamo na Ukrajine, Renault musí riešiť prerušenie kamiónovej dopravy cez oblasti zasiahnuté vojenským konfliktom.** Práve Renault patrí medzi európske spoločnosti, pre ktoré je Rusko jedným z kľúčových trhov. Podľa Citibank pochádza 8 percent základných príjmov značky práve z Ruskej federácie. Pod koncern totiž v súčasnosti spadá aj samotný AutoVAZ, výrobca automobilov Lada. *„Prerušenia sú primárne spôsobené prísnejšími hraničnými kontrolami v tranzitných krajinách a nútenou potrebou zmeniť množstvo zavedených logistických trás,“* uviedlo ruské zastúpenie spoločnosti AvtoVAZ bez toho, aby menovala krajiny. Fínsky výrobca pneumatík Nokian uviedol, že **presúva výrobu niektorých kľúčových produktových radov z Ruska do Fínska a Spojených štátov, aby sa pripravil na možné ďalšie sankcie po invázii.** Problémy neobišli ani Ford. Ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody. Ford vo vyhlásení uviedol, že je „hlboko znepokojený“ situáciou a bude „riadiť akékoľvek účinky“ na svoje podnikanie v reálnom čase. Americká automobilka tiež uviedla, že bude dodržiavať akékoľvek zákony o obchodných sankciách, ale odmietla diskutovať o tom, či boli ovplyvnené závody Sollers.
Invázia bola faktorom, prečo poradenské firmy J.D. Power a LMC Automotive znížili svoj výhľad celosvetového predaja nových áut na rok 2022 o 400 000 vozidiel na 85,8 milióna kusov. Automobilový priemysel už aj tak zápasil s obmedzenou ponukou vozidiel v dôsledku globálneho nedostatku polovodičov. *„Už tak napätá ponuka vozidiel a vysoké ceny na celom svete budú pod zvýšeným tlakom na základe závažnosti a trvania konfliktu na Ukrajine,“* odhaduje Jeff Schuster z LMC. *„Rastúce ceny ropy a hliníka pravdepodobne ovplyvnia ochotu a schopnosť spotrebiteľov kupovať vozidlá, aj keď sa zásoby zlepšia,“* dodal. *„V dôsledku eskalujúceho konfliktu medzi nimi a následkov spojených so sankciami voči Rusku sme výrazne znížili prognózy Ukrajiny a Ruska.“* Konflikt by mohol zvýšiť ceny ropy nad 100 dolárov za barel, čo by zvýšilo inflačný tlak na európskych a amerických spotrebiteľov, uviedol analytik Wells Fargo Colin Langan vo výskumnej správe. **Zatiaľ čo spotrebitelia by boli ochotní zaplatiť vyššiu cenu za nové autá, trvalo vysoké ceny ropy by mohli ovplyvniť dlhodobé zotavovanie priemyslu.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia