Nákladná loď so 4000 autami už prestáva horieť, škody sú stámiliónové. Spôsobili požiar elektromobily?

Ako zásadný problém sa ukázali batérie v elektrických autách, ktoré sa hasia iba veľmi ťažko.
Vydané  Text: 
Loď Felicity Ace, ktorá cestovala z nemeckého Emdenu, kde má Volkswagen továreň, do Davisville v americkom štáte Rhode Island, horí viac ako 100 km od Azorských ostrovov v Portugalsku. FOTO: 18. februára 2022. Portugalské námorníctvo (Marinha Portuguesa)/Handout cez REUTERS
### Horiaca loď s vozidlami koncernu Volkswagen Nákladná loď The Felicity Ace s automobilmi značiek Volkswagen, Audi, Porsche či Bentley ktorú pri pobreží Azorských ostrovov (Portugalsko) v stredu zachvátil požiar, naďalej predstavuje problém pre hasičov, ale už ho majú pod kontrolou a postupne ustupuje, [informuje denník Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/fire-subsides-ship-carrying-vw-group-cars-little-left-burn). Bloomberg s odvolaním sa na interný e-mail VW v piatok oznámil, že na palube lode je 3 965 vozidiel, napríklad 1 100 kusov Porsche a 189 Bentley. **Škody na vozidlách majú predstavovať až 282 milliónov amerických dolárov**, čo sú asi tri štvrtiny celkovej hodnoty nákladu, ktorého hodnota je 376 675 000 USD. Avšak „tieto sumy nezahŕňajú následné straty u predajcov. Nezahŕňajú ani žiadne náklady na záchranu, životné prostredie alebo iné náklady, ani samotnú loď, ani žiadne ušlé mzdy posádky alebo náklady Portugalcov, ktorí ich zachránili.“ Fotografie horiacej lode [zverejnila agentúra Reuters](https://www.reuters.com/business/container-ship-carrying-volkswagen-vehicles-catches-fire-near-azores-2022-02-18/). Všetkých 22 členov posádky dvestometrovej lode malo byť včas evakuovaných, následne bol povolaný 16-členný záchranný tím zo Smit Salvage. Na dodanie špeciálneho vybavenia pre hasenie Jedným z kľúčových problémov v celej situácii bolo, že niektoré automobily sú vybavené batériovým elektrickým pohonom. Tieto automobily nie je možné hasiť vodou a tradičnými metódami, pretože ich batérie obsahujú chemické látky prudko reagujúce s vodou. Lítium-iónové batérie sa však zároveň podieľali na udržiavaní požiaru a prípadne jeho ďalšom šírení. Kapitán lode mal hovoriť aj o priblížení sa požiaru k palivovým nádržiam lode. Nie je však jasné, či požiar spôsobili batérie v elektrických vozidlách a k tejto otázke od agentúr sa zatiaľ nevyjadril ani Volkswagen Group. „Zásah (na uhasenie požiaru) sa musí robiť veľmi pomaly,“ povedal v sobotu neskoro večer pre agentúru Reuters kapitán najbližšieho prístavu na azorskom ostrove **Faial João Mendes Cabeças**. „Chvíľu to potrvá.“ Napriek tomu, že existovali silné obavy o environmentálny dopad tejto udalosti, napokon to vyzerá, že nedošlo k úniku akýchkoľvek toxických látok. Ako intenzita požiaru klesá, hasičské tímy a technici by mohli byť schopní nalodiť sa a pripraviť ju na odtiahnutie do Európy alebo na Bahamy, povedal Cabeças. Nie je to prvýkrát, čo výrobca stratil tovar na mori. Keď nákladnú loď **[Grande America](https://economictimes.indiatimes.com/small-biz/trade/exports/insights/thousands-of-cars-including-audis-porsches-adrift-on-burning-cargo-ship/articleshow/89659353.cms?from=mdr)** v roku 2019 zachvátil požiar a potopila sa, spolu s ňou kleslo ku dnu aj 2 000 luxusných áut vrátane modelov značiek Audi a Porsche.

Naozaj elektromobily horia častejšie ako bežné autá? A prečo sa hasia ťažšie? Pozrime sa na fakty.

Tragédia zo švajčiarskeho tunela Monte-Ceneri, pri ktorej zahynul vodič Tesly Reinold Röhr (†48), opäť núti klásť otázky o bezpečnosti a horľavosti elektromobilov.

### Sú elektromobily náchylnejšie na vznietenie? Jeden z najpodstatnejších argumentov, ktoré majú vplyv na rozmájajúcu sa elektromobilitu, je fakt, že v automobiloch sa nič nespaľuje. To znamená, že automobil neprodukuje emisie a spaliny, ale teoreticky ani nevozí mimoriadne horľavý materiál. V praxi sú však elektromobily podobne nebezpečné ako automobily so spaľovacím pohonom, vo svetle nedávnych havárií, po ktorých sa vznietili, dokonca budia dojem, že sú „ešte horľavejšie.“ Keď sa po havárii vznieti bežný automobil, zvyčajne tomu nevenujeme zvýšenú pozornosť. Keď sa však dočítame o tom, že horel elektromobil a dokonca v plameňoch zahynul človek, prirodzene sa začneme obávať o to, či je koncept elektromobility bezpečný. Podľa autoklubov ADAC a Dekra sú vznietenia automobilov po nehode skôr výnimočné. Častejšie sú príčinou požiaru prechádzajúce technické nedostatky automobilov a nie samotný princíp ich funkčnosti. Stále je však primálo údajov na to, aby sa vydalo konečné vyhlásenie o tom, či elektrické autá horia rýchlejšie alebo menej rýchlo ako ich spaľovacie verzie. Isté je však jedno: Hlavnou príčinou požiaru vozidiel áut so spaľovacím motorom je elektronika: napríklad roztrhané káble. Pre auto motor a šport sa Friedhelm Bechtel, šéf hasičskej stanice v Augsburgu, vyjadril nasledovne: „Zatiaľ sme zasahovali iba v jednom prípade horiaceho elektromobilu.“ Na hasenie elektromobilov podľa jeho slov funguje aj obyčajná voda, avšak niektoré zo súčastí pri horení uvoľňujú kyslík, čo je takmer nemožné uhasiť v krátkom čase. „Horiaca bunka permanentne ohrieva susedné bunky, až kým sa tie tiež nerozhoria,“ dodáva. Túto reťazovú reakciu možno zastaviť neustálym prívalom chladnej vody, preto je hasenie horiacich elektromobilov časovo náročnejšie ako u konvenčných áut. Ďalej uvádza, že veľmi ťažké býva hasenie horčíka, ten hasiči dostali pod kontrolu špeciálnym hasiacim práškom. V súčasnej dobe neexistuje žiadny dôkaz, že autá na elektrický pohon majú vyššiu pravdepodobnosť horieť než vozidlá so spaľovacími motormi. Požiare v elektromobiloch však majú oveľa dlhší čas rozšírenia požiaru – ak by aj začali horieť, tak skrátka pomalšie, vďaka čomu majú pasažieri po nehode čas na útek. Je to možno výhoda, ale aj veľký problém: taký akumulátor môže v dôsledku pomaly narastajúceho vnútorného napätia po nehode začať horieť aj po 72 hodinách od incidentu. Preto musia byť havarované elektromobily uskladňované v exteriéri. Aby sa však takto dramaticky poškodil akumulátor, musela by byť nehoda doslova „na totálku“, pretože batérie sú pred nárazmi chránené už od výroby. O horiacich elektromobiloch v médiách platí rovnaké pravidlo ako pri padajúcich lietadlách. Médiá informujú o páde lietadla a mnohí sa tak domnievajú, že je lietanie stále nebezpečnejšie. V skutočnosti však o týchto prípadoch informujú preto, lebo sú tak výnimočné a ide o jeden prípad z tisícov či desiatok tisíc úplne bezpečných letov. Rovnakú analógiu môžeme použiť pri horiacich elektromobiloch: vieme o nich, pretože ide o výnimočný jav, avšak upútavanie pozornosti vyvoláva nesprávny dojem, že elektromobily horia často. Nenechajme sa teda okamať prvým dojmom, čísla sú vždy dôležitejšie. Každá nehoda je však vyšetrovaná a rovnako ako pri leteckej bezpečnosti, tak aj tá automobilová sa vyvíja práve vďaka tomu, že sa odhaľujú príčiny a automobilky sa im snažia predchádzať novými opatreniami.







Inzercia

Inzercia