Pripravení na sezónu? Pozrite si výber motocyklových noviniek pre rok 2022!

To najzaujímavejšie zo sveta motocyklov pre rok 2022.
Vydané  Text: 
### Honda NT1100 Vedeli sme, že raz má prísť, len nikto nevedel, že kedy. Ten moment už prišiel a zdá sa, že **definuje hlavné aktivity značky Honda na tento rok.** Model NT1100 dostal náročnú úlohu. Osloviť všetkých záujemcov o cestovanie, ktorí nepokukujú po modeli Africa Twin – ten môže byť pre mnohých zbytočne veľký, vysoký a s podvozkom, ktorý si občas pýta aj nejaký terén.
**Honda NT1100 má silné ambície, ktoré sa prejavujú aj v jej základnej výbave:** stredový stojan, bočné kufre, pričom pravý je vďaka premyslenému vedeniu výfukového potrubia iba o liter menší (prilby do nich aj tak nevložíte) vyhrievané rukoväte, tempomat, automatické vypínanie smeroviek, konektivita s Apple CarPlay aj Android Auto, pohodlné sedadlo (za príplatok ešte pohodlnejšie), konektory na 12 V aj USB. K tomu výškovo (aj keď iba manuálne) nastaviteľný plexi štít, ktorý by mal zvládnuť aj ochranu vyšších jazdcov. Prvé doterajšie jazdné skúsenosti hovoria, že celková ochrana je na vynikajúcej úrovni, k čomu prispievajú aj deflektory po krajoch kapotáže. Jazdca veľmi účinne chránia pred nepriazňou počasia, čo potvrdili aj prvé jazdy, počas ktorých pršalo a dážď sa k zmáčaniu nedostal.
Model Africa Twin spomíname zámerne. Z neho pochádza motor, rám, možnosti prevodovky, aj základ podvozka. V praxi to znamená litrový dvojvalec s výkonom 75 kW (102 k) a krútiacim momentom 104 Nm spĺňajúci emisnú normu Euro 5. **Svoju silu odovzdáva 6-stupňovej manuálnej prevodovke, ktorú si môžete zvoliť aj s obojsmerným rýchloradením,** prípadne, ak si chcete za jazdy užívať úplnú pohodu, vymeniť ju za dvojspojkovú prevodovku, ktorú Honda už veľmi približuje k dokonalosti. Na zadné koleso potom výkon prenáša reťaz. Podvozku dominujú nanajvýš cestné 17-paclové pneumatiky. Predné koleso tlačí o vozovku obrátená vidlica, vzadu hliníková kyvná vidlica, v oboch prípadoch sa pod tlmenie podpísala značka Showa.
**Podľa prvých jazdných skúseností sa Honde modelom NT1100 podarilo namiešať veľmi schopný cestovateľský stroj,** ktorý dokáže svižne a pohodlne previezť dvojčlennú posádku mestskou džungľou, aj nekonečnými cestami za spoznávaním neznámych diaľav.
### Honda ADV 350 Honda rozširuje svoju ponuku o nový skúter. **Model ADV 350 v sebe spája základ z modelu X-ADV s podvozkom založeným na ráme z oceľových rúrok, s 37 mm obrátenou vidlicou USD a so zadnými tlmičmi s oddelenou nádržkou.**
Motor s objemom 330 cm3 dodáva výkon 21,5 kW (30 k) pri 7 500 ot./min. a krútiaci moment 31,5 Nm pri 5 250 ot./min., pričom o priľnavosť zadného kolesa sa stará systém HSTC. Plexi štít nad LED svetlometmi je výškovo nastaviteľný, pod sedlom je miesto na dve integrálne prilby a v schránke sa nachádza nabíjací konektor USB-C.
LCD prístrojový panel je vybavený integrovaným systémom hlasového ovládania, zatiaľ čo inteligentný kľúč Smart Key prispieva k pohodlnejšiemu používaniu stroja. Palivová nádrž s objemom 11,7 l a spotreba 3,4 l/100 km (v režime WMTC) poskytujú potenciálny dojazd vyše 340 km.
### BMW CE 04 Elektrifikácia má v značke BMW veľkú podporu a prejavuje sa to aj v ponuke motocyklov. Prvým modelom s elektrickým pohonom je futuristicky vyzerajúci mestský skúter BMW CE 04 s úplne rovným sedadlom, jednodielnym oceľovým trúbkovým hlavným rámom a kompletným LED osvetlením.
Jeho elektromotor poskytne výkon 15 kW (20 k), ktorý môže v špičke poskočiť až na 31 kW (42 k). **V ponuke budú aj verzie s výkonom zníženým na 11 kW (15 k) alebo 23 kW (31 k).** Batéria s kapacitou 8,9 kWh poskytuje dojazd do vzdialenosti 130 km, so slabšími batériami sa akčný rádius zníži na 100 km.
Novinka dostala do vienka mnohé bezpečnostné prvky vrátane ASC (Automatická kontrola stability) či DTC (Dynamická kontrola trakcie), ako aj jazdné režimy ECO, Rain (Dážď) a Road, režim Dynamic sa dodáva na požiadanie. Informácie sa zobrazujú na 10,25-palcovom displeji s navigáciou a rozšírenými možnosťami konektivity.
### BMW K 1600 Na opačnom póle bavorských noviniek sa nachádza vlajkový rad K 1600. **Na tento rok sa pripravil v troch verziách: GT, GTL a Bagger.** Poháňa ich výnimočný radový 6-valec s výkonom 118 kW (160 k), ktorý sa posunul nižšie, už na úroveň 6 750 ot./min. Krútiaci moment stúpol na 180 Nm pri rovnakých 5 250 ot./min. **Tieto úpravy si vyžiadalo plnenie emisnej normy Euro 5, s ktorou pomáhajú aj dva detonačné snímače a dovedna štyri lambda sondy.**
Výsledkom je lepšie zrýchľovanie a vyšší ťah. Krútiaci moment na zadnom kolese pri preraďovaní krotí systém MSR, ktorý zasahuje najmä pri hrozbe straty stability. Mieru zaťaženia kompenzuje nová generácia aktívneho odpruženia Dynamic ESA, o dokonalý pohľad do zákrut sa starajú adaptívne LED svetlomety.
Tie sa dokážu ešte aj výškovo pohybovať v rozpätí 4 stupňov a tým potláčať zmenu svetelného lúča pri zrýchľovaní a brzdení. Komunikáciu medzi jazdcom a strojom má na starosti nová 10,25-palcová farebná obrazovka, zábavu na cestách doplní nový audiosystém.
### Moto Guzzi V100 Mandello Minulý rok oslavovala značka Moto Guzzi 100 rokov od svojho vzniku a k narodeninám si dopriala výnimočný darček. Motocykel, ktorým dá najavo svoje schopnosti a ukáže cestu do budúcnosti. A urobila to vo veľkom.
Nový litrový motor V2 s 90-stupňovým zovretím valcov otočený tak, aby jeho valce vyčnievali a dávali najavo svoje svaly, dostal kvapalinové chladenie, výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 105 Nm. Na zadné koleso, uchytené v jednoramennej hliníkovej vidlici, ho prenáša kardanový hriadeľ a **o pohodlie jazdca sa stará aj elektronický podvozok či aktívna aerodynamika** – krídelká pri 17,5 l nádrži, ktoré sa podľa aktuálne zvoleného jedného z troch jazdných režimov vysunú, aby eliminovali nápor vzduchu.
Ďalšie lákadlá? Snímač, ktorý monitoruje pohyb a zotrvačnosť v 6 osiach a podľa toho posúva informácie asistenčným systémom vrátane náklonového ABS či osvetlenia v zákrutách prostredníctvom LED svetlometov. Cestovanie podporujú aj elektronicky ovládaný vysúvací štít či tempomat.
### Aprilia 660 Tuareg Dva valce vedľa seba, objem nádrže 18, litrov, výkon 59 kW (80 k), krútiaci moment 70 Nm. Stačí to ako základ na motocykel, ktorý síce zvláda cesty, no oveľa viac zábavy poskytne v teréne?
Áno, ak k tomu pridáte oceľový rúrkový rám, vypletané kolesá (21 palcov vpredu, 18 vzadu), hmotnosť na úrovni 200 kg a zhodnú svetlú výšku ako zdvihy odpruženia – 240 mm. **Umiestnenie úzkeho sedadla vo výške 860 mm a možnosť vypnúť ABS už len dopĺňa celkový obraz.** Na tomto motocykli sa bude viac stáť ako sedieť, na 5-placový farebný displej by malo byť dobre vidieť zakaždým.
### Piaggio 1 Ak elektromobilita, tak do mesta. Týmto heslom sa riadi aj Piaggio, výrobca legendárnych skútrov. V meste najviac vyniknú výhody elektrického pohonu s rýchlymi reakciami pri štarte a dynamickom zrýchľovaní. **Otočiť rukoväťou a mať hneď výkon, bez akéhokoľvek oneskorenia, to je na nezaplatenie.** A všetky tieto výhody zabalilo Piaggio do príťažlivého a ekologického balenia s názvom Piaggio 1. Horúcou novinkou je kompletný technologický balíček vrátane digitálneho farebného prístrojového panela, LED osvetlenia a bezkľúčového zapaľovania. **Skúter poháňa elektromotor v zadnom kolese.** V ponuke sú dve verzie modelu Piaggio 1 s dvomi typmi batérií: Piaggio 1 dosahuje maximálnu rýchlosť 45 km/h, dojazd až 55 km v režime ECO (WMTC). Výkonnejšia verzia Piaggio 1 Active sa rozbehne na 60 km/h a v režime ECO zvládne dojazd 85 km. Batéria sa nachádza pod sedadlom, v priebehu niekoľkých sekúnd sa dá jednoducho vybrať a odniesť na nabíjačku domov alebo do kancelárie.
### Suzuki GSX-S1000GT Cestovať rýchlo, štýlovo a užívať si každú zákrutu s kolenom priam až na zemi? Nový stroj od Suzuki je pripravený na všetko. **Vďaka asistenčným systémom, ktoré pomáhajú pri rozbehu aj radení, vrátane obojsmerného rýchloradenia či elektronického ovládania škrtiacej klapky, dostane jazda nový rozmer.** Vzhľadom na 112 kW (152 k) z litrového 4-valca, ktoré podporuje 106 Nm krútiaceho momentu, sa pokojne vydáte aj na diaľničné presuny, kde oceníte služby tempomatu. Už si len na digitálnej prístrojovke zvoliť jeden z troch jazdných režimov, spojiť sa s telefónom a vyraziť. Vďaka 19 l nádrži a 6-litrovej spotrebe môžete rátať s dojazdom približne 300 km.
### Kawasaki Ninja H2 SX Výkonu viac, ako môžete kedykoľvek potrebovať, no zároveň ovládateľnosť, s ktorou si ho dokážete bezpečne užiť, aj keď za sebou nemáte odjazdené roky na okruhoch. Fascinujúca novinka s prepĺňaným litrovým motorom tento rok výrazne pokročila najmä v oblasti bezpečnosti. Vďaka dvom radarom ponúka adaptívny tempomat, varovanie pred kolíziou a výstrahu pred vozidlami v mŕtvom uhle, čo na motocykli považujeme za vynikajúcu pomoc. Zvlášť, keď cestujete na dlhšiu trasu, užívate si výkon 147,1 kW (200 k), krútiaci moment 137,3 Nm a prepletáte sa dopravou nezadržateľne vpred. **Aby ste nemuseli stáť na každej pumpe, máte k dispozícii 19-litrovú nádrž a rátajte so spotrebou 5,5 l/100 km.** Nechýba ani možnosť prepojenia s mobilným telefónom pomocou nového infotainmentu SPIN, pričom všetky informácie sa následne zobrazujú na 6,5-palcovej farebnej digitálnej prístrojovej doske.
### Kawasaki Versys 650 Že nemajú všetci motocyklisti 190 cm a potrebu jazdiť minimálne rýchlosťou zvuku? Ale že by radšej niečo menšie, pohodlnejšie, no zároveň schopné splniť ich cestovateľské chúťky? Tu sa o slovo hlási menší z rodiny Versys. Novinka sa na svet pozerá odhodlanými LED svetlometmi, pričom LED technológia sa nachádza vo všetkých svetelných zdrojoch.
**Cestovanie podporuje štít nastaviteľný v 4 polohách a rozmernejšia kapota,** na spojenie s mobilným telefónom čaká 4,3-palcová digitálna prístrojovka. O krotenie výkonu 50 kW (68 k) z paralelného dvojvalca sa stará nový dvojstupňový systém trakčnej kontroly KTRC. Pohodlie pri jazde na 17-palcových kolesách podporuje aj vyšší zdvih odpruženia, hmotnosť znižuje hliníková zadná vidlica. Ak to budete s väčším cestovaním myslieť vážne, je tu aj verzia Tourer Plus s vyhrievanými rukoväťami, LED hmlovkami, bočnými kuframi či chráničmi na ruky.
### Yamaha MT-10 SP Pokiaľ sa v Yamahe rozhodli, že ich modelový rad MT dostane prívlastok Tmavá strana Japonska, tak asi veľmi dobre vedeli, čo robia. **Tieto stroje sa vyznačujú výnimočnou ovládateľnosťou a hravosťou, ktorou si chcú podmaniť ulice a srdcia jazdcov, ktorým koluje v žilách adrenalín a v hlavách nezbedné myšlienky.** Inak to nebude ani v prípade novinky s litrovým motorom spĺňajúcim normu Euro 5.
Výkon 122 kW (166 k) spolu s krútiacim momentom 112 Nm je iba začiatkom. Podstatnú kulisu robí jeho dýchanie – upravené nasávanie a titánový tlmič výfuku, takže zvukový prejav bude samostatným zážitkom. **Ďalšie bezsenné noci plné vymetania zákrut spôsobí úplne nový špičkový elektronický podvozok s možnosťou voľby piatich režimov.** Brzdenie má pod palcom Brembo, ktorému na celej ceste pomáhajú opletané hadičky, takže vädnutie bude cudzí pojem. Zábavu podporuje sériovo montované obojsmerné rýchloradenie a anjelom strážnym šéfuje 6-osová jednotka, ktorá sleduje zotrvačné sily a následne riadi kontrolu trakcie, protišmykový systém, zdvih predného kolesa, brzdenie motorom či ovládanie bŕzd.
### Yamaha XSR700 Veľký okrúhly LED svetlomet, okrem 14-litrovej nádrže v podstate žiadna ochrana, malý okrúhly digitálny prístrojový displej a takmer úplne odokrytý 2-valcový radový motor s výkonom 54 kW (73 k) a krútiacim momentom 67 Nm spĺňajúci emisnú normu Euro 5. K tomu farebné kombinácie z 80-tych rokov.
**Čo viac by ste si predstavovali pod pojmom dostupný retro motocykel pripravený zabaviť začínajúcich aj skúsených jazdcov?** Asi presne to, čo ponúka Yamaha. Zvlášť, keď sa jeho oceľový rám dá prispôsobiť. Vďaka spotrebe iba 4,3 litra máte k dispozícii originálny stroj, s ktorým stačí tankovať po 320 km.
## NOVINKY ZERO Zero Motorcycles **je kalifornská spoločnosť zaoberajúca sa vývojom a výrobou elektrických motocyklov.** Za jej vznikom stojí bývalý inžinier NASA Neal Saiki, ktorý v roku 2006 položil základy dnes už medzinárodne známej spoločnosti na výrobu motocyklov. Spoločnosť kombinuje tie najlepšie aspekty tradičného motocykla s najpokročilejšími technológiami. **Motocykle značky Zero sú preto pomerne ľahké, no zároveň výkonné a rýchle.** Zero Motorcycles má v súčasnej dobe rozsiahlu ponuku obsahujúcu hneď niekoľko elektromotocyklov rôznych typov od endúr (FX), cez naháče (SR) a cestovateľské stroje (DSR) až po streetfighter (SRF). Základom všetkých je výkonný elektrický pohon Z-Force od značky Bosch a hliníkový rám, ktorý minimalizuje hmotnosť strojov. V prípade záujmu sa s motocyklami značky Zero zoznámite v predajniach v Bratislave a v Bardejove ### Zero SRF Ani pri elektrických automobiloch sa nestáva často, aby ponúkli dojazd do vzdialenosti 365 km, čo však pri motocykloch? Práve toľko ponúka model SRF, tichý, svižný a obratný streetfighter ideálny do mestskej premávky s výkonom 81 kW (110 k) a krútiacim momentom 190 Nm, čo si zaslúži pozornosť. Tieto hodnoty prenáša ozubený remeň priamo na zadné koleso. Potrebnú energiu poskytujú lítium-iónové batérie s kapacitou 14,4 kWh. **Zvlášť, keď vďaka nim dosahuje elektrický motocykel maximálnu rýchlosť 200 km/h.** V ponuke je aj verzia Premium so 6 kW nabíjačkou, veterným štítom, vyhrievanými rukoväťami a hliníkovými koncovkami riadidiel.
### Zero FX-E Enduro Zero FX poskytuje takmer okamžitý krútiaci moment 106 Nm a výkon 33 kW (44 k), čo je pri hmotnosti okolo 130 kg rozhodne zaujímavá hodnota. Môžete sa na ňom preháňať v meste aj mimo neho, preto zaujme aj tých, ktorých láka odbočiť z asfaltovej cesty do ťažšieho terénu. **Navyše bezúdržbové hnacie ústrojenstvo, remeňový pohon a voliteľne plne modulárny systém napájacích zdrojov majú zaistiť bezstarostnú jazdu a minimálne prevádzkové náklady.** Zameriava sa skôr na mladších jazdcov, dá sa na ňom jazdiť s vodičským preukazom kategórie B, no treba aj skúsenosti, nakoľko dosahuje maximálnu rýchlosť 130 km/h a vďaka 7,2 kWh akumulátoru dokáže v meste dôjsť do vzdialenosti 146 km.
### Zero DS Popri špecifickejšie zameraných modeloch SRF a FX-E ponúka značka Zero aj plnohodnotného univerzála v podobe naháča DS. Vďaka plne nastaviteľnému podvozku a motoru s výkonom 44 kW (59 k) a krútiacim momentom 109 Nm dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 139 km/h. Na nabíjanie 14,4 kWh batérie môže využiť aj bežný elektrický kábel, **takže po 9 hodinách ponúkne dojazd do vzdialenosti 160 km.** Okrem toho sa motocykel chváli vynikajúcimi reakciami, okamžitou akceleráciou a nízkymi prevádzkovými nákladmi.
## NOVINKY INDIAN ### Indian Scout Rough Angličtina hovorí jasne. Tento člen indiánskeho kmeňa Scout je za zlého a drsného chlapíka. Neprekáža mu nič, svojho jazdca čiastočne chráni pred počasím štvrtinovou kapotážou a strháva pohľady. Najprv 19-palcovým predným kolesom, jemne zdvihnutými riadidlami a celkom pohodlným zapusteným sedadlom. To keď sa rozohní motor s objemom 1 133 cm3, aby jazdec zostal bezpečne sedieť. Jeho 70 kW (95,2 k) podporovaných 96 Nm krútiaceho momentu dokáže narobiť veľa zábavy.
**Jeho odhodlaný charakter dotvárajú temné veká ventilov či tmavé blatníky.** V ponuke je aj široká paleta doplnkov vrátane nastaviteľných tlmičov s vyšším zdvihom, dodatočného otáčkomera či sedadla pre spolujazdca aj s opierkou. A to nie je jediná novinka, ktorú Indian chystá na tento rok. Očakáva sa aj veľká novinka v kategórii Touring, o čom sa dozvieme už čoskoro. ### Indian FTR 1200 Milovníci adrenalínu si na svoje prídu s modelom FTR 1200. Tento divoch, ktorého DNA pochádza z amerických pretekov kombinujúcich plochú dráhu, asfalt a terénne nerovnosti, zbožňuje, keď ho jazdec dobre popreháňa po zákrutách. **V spolupráci so značkou Roland Sands Design teraz vzniklo viacero doplnkov, ktoré umocnia športovú dušu stroja.**
V ponuke sa tak nachádzajú čierne eloxované ráfiky, montážne body na ľahšie zaparkovanie motocykla na servisný stojan, nové páčky brzdy a spojky či chrániče rukovätí, ako aj kryt motora a nádobky na brzdu. A aby to celé malo primeraný zvuk, dostal sa do ponuky aj výfuk značky Akrapovič. ### Indian Chief Značka Indian oslávila minulý rok storočnicu modelového radu Chief a pri tejto príležitosti ho kompletne zmodernizovala. **Do ponuky pribudli hneď tri verzie, ktoré spájajú ikonický 2-valcový motor V-Twin s modernými technológiami** – Indian Chief Dark Horse, Indian Chief Bobber Dark Horse a Indian Super Chief Limited. Základom je rám z oceľových rúrok, palivová nádrž s objemom 15,1 litra, skrátený zadný blatník, dva zadné tlmiče s nastaviteľným predpätím, dva výfuky, LED osvetlenie, bezkľúčové zapaľovanie a pneumatiky Pirelli Night Dragon. Okrem tempomatu môžu jazdci na modeloch Chief využiť možnosť nastavenia odozvy plynovej rukoväte prostredníctvom troch jazdných režimov: Šport, Standard a Tour. Technologickým lákadlom je digitálny budí, na ktorom si môže jazdec nastaviť viacero zobrazení údajov vrátane navigácie.
### Keď Indian, tak poriadne Priaznivci značky Indian, pozor. Na leto je pripravená veľkolepá akcia Indian Riders Fest. Na festivale IRF22 sa stretnú jazdci z 30 krajín sveta, aby si užili akciami nabitý víkend v blízkosti Českých Budějovíc. Súčasťou programu v dňoch 10. – 12. júna 2022 bude, okrem iného, aj prezentácia motocyklov Indian, upravených staviteľmi a dílermi Indian Motorcycle, oslavujúca dizajnovú všestrannosť motocyklov Indian a bohatú históriu značky Indian Motorcycle či možnosť vyskúšať si motocykle.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia