Formula 1 príde do sezóny 2022 s najväčšími zmenami predpisov za posledné roky. Dotknú sa aj jednej z najpoužívanejších technológií predchádzajúcich sezón.
Pozorné oko milovníkov motoršportu, a predovšetkým kráľovnej motoršportu – Formula 1, si isto všimlo jeden malý detail na novopredstavných monopostoch pre sezónu 2022. V čase písania tohto článku sme už mohli spoznať podobu trojice špeciálov Haasu, Red Bullu a Astonu Martin. Niektorým dizajnovým prototypom však chýbala jedna vec. A ňou bol systém DRS.
### Čo to je vlastne DRS?
Prv ako začneme, pre tých, ktorí v sfére Formula 1 nie sú až tak zorientovaní, uvediem, čo to DRS vlastne je. **Ide o skratku pomenovania „[Drag Reduction System](https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-the-tech-talk-team-take-a-deep-dive-into-drs.5ezU7RkaB5hFipzZfDKZWK.html)“**. Vo svete F1 sa s týmto označením stretávame od sezóny 2011. **Systém DRS umožňuje jazdcovi „otvoriť“ zadné prítlačné krídlo a tým získať maximálnu rýchlosť vyššiu v priemere o 12 až 20 kilometrov za hodinu**. DRS v jednoduchosti otvorením zadného krídla zníži priľnavosť auta k vozovke a tým mu dovolí vyvinúť vyššiu rýchlosť.
Systém DRS môžu jazdci využívať stlačením tlačidla na volante v momente, keď to ich poloha na trati a traťoví komisári povolia. **Klapky „otvoria“ značnú časť krídla, čo umožní zníženie prítlaku**. Zatvorenie krídla potom prebieha automaticky vďaka aerodynamike. DRS je možné využívať v každej Veľkej cene počas sezóny. **V priemere majú okruhy dve DRS zóny, no napríklad také Monaco má len jednu, ale rakúsky Red Bull Ring ich má hneď tri**.
Lewis Hamilton s aktívnym systémom DRS
### Kam sa podel?
Pri prezeraní fotografií dizajnových riešení monopostov, predovšetkým Haasu a Red Bullu, pre sezónu 2022 však na autách akosi nevidno samotný mechanizmus umožňujúci otvorenie krídla. **Má to hneď dva dôvody. Tým prvým a zatiaľ najzrejmejším je, že to, čo sme mohli doteraz vidieť v podaní týchto stajní, nemá veľa spoločného s finálnym monopostom**. Ide len o akési stelesnenie dizajnového návrhu a toho, ako bude auto sfarbené. Konečná podoba aj z technickej stránky bude známa až počas testovania, ktoré prebehne v najbližších týždňoch a bude sa samozrejme líšiť medzi jednotlivými závodmi počas sezóny.
Dizajn monopostov Haas, Aston Martin a Red Bull
**Druhým dôvodom je, že aktuálne najnovšie monoposty [systém DRS už tak veľmi nepotrebujú](https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/f1-technik-2022-problem-streit-diffusor-flexible-teile/)**. Respektíve, aby sme boli korektní, DRS nebude v sezóne 2022 hrať takú rolu, ako v sezóne 2021. **Predpisy pre nadchádzajúci nabitý kalendár totiž priniesli viacero kľúčových zmien, ktoré sa týkajú predovšetkým aerodynamiky áut. Cieľom týchto zmien je zamedziť takzvanému „[dirty air](https://www.racecar-engineering.com/tech-explained/slipstream-and-dirty-air-explained/)“, ktorý za monopostami počas pretekov vzniká. Ide o rozrazený vzduch vyznačujúci sa silnými turbulenciami, ktorý bol kvôli starým predpisom veľkým rozhodovacím faktorom pri víťazstvách**. Platilo totiž staré známe príslovie F1, že: „Jedna vec je dobehnúť, druhá je predbehnúť.“
Dokonale sme to mohli vidieť v minulej sezóne počas Veľkej ceny USA, kedy Lewis Hamilton síce zvládol dobehnúť Maxa Verstappena, no aj vďaka „dirty air“ ho nedokázal predbehnúť. Tento „špinavý vzduch“ nielenže spôsoboval väčšie opotrebovanie pneumatík, ale výrazne dokázal ubrať z maximálnej rýchlosti autu, ktoré bolo v zákrute v tesnom závese za iným monopostom.
Porovnanie tvaru krídla monopostu Red Bull pre sezónu 2022 a tvaru krídla pre sezónu 2021.
Credit: Formula 1 | autosport.com
### Nový dizajn s ohľadom na aerodynamiku
**Nové dizajnové a technické nariadenia však počítali s maximálnou možnou elimináciou tohto javu**. Monoposty boli navrhnuté tak, aby časti ich aerodynamiky a zadné krídlo dokázali „dirty air“ odkloniť vysoko nad povrch vozovky. **Za autami tak vzniká kĺzavý prúd vzduchu, ktorý umožňuje jazdcom v tesnom závese efektívnejšie predbiehanie**. Samotný dizajn monopostov pre sezónu 2022 pracuje s elimináciou „dirty air“ aj tým, že bol presne špecifikovaný tvar a komponenty podlahy, „nosu“ monopostu a zadného krídla. **Predstavitelia Formula 1 si od toho sľubujú jednoduchšie predbiehanie a napínavejšie súboje**.
### DRS už viac nie je treba A práve tu nastáva pre systém DRS problém. **Nakoľko samotný monopost je vytvorený tak, aby eliminoval nežiaduce aerodynamické účinky, nebude použitie DRS tak kľúčové ako kedysi**. V minulých sezónach sa tento systém mohol využívať vtedy, pokiaľ odstup medzi monopostami v daných bodoch trate predstavoval menej ako 1 sekundu. Práve jedna sekunda bola považovaná za kľúčový čas pre vplyv „špinavého vzduchu“ z monopostu na čele. Pilot auta ho teda istým spôsobom eliminoval tak, že dočasne znížil priľnavosť auta a zvýšil jeho maximálku.
**Aby toho nebolo málo, budúce návrhy predpisov pre sezónu 2026 už ďalej so systém DRS nepočítajú. Vraj už z hľadiska pretekania nebude potrebný**. Je však dosť možné, že sa s otvoreným krídlom rozlúčime o niečo skôr. Zatiaľ sa v [kuloároch skloňuje rok 2024](https://www.planetf1.com/news/drs-scrapped-by-2024-plans/). Či to tak ale skutočne aj bude, je nateraz otázkou.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Formula 1 sa čoskoro rozlúči so svojou kľúčovou technológiou! Už viac nebude potrebná.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.