VIDEO: Formula 1 s prevodovkou CVT? Nechýbalo veľa a svet F1 by dnes vyzeral úplne inak!

Viete si predstaviť, žeby takto zneli monoposty F1?
Vydané  Text: 
### Využitie v bežnom aute **Prevodovku CVT už dnes poznáme dobre.** S obľubou ju využíva najmä žnačka Subaru, ale aj mnohé iné japonské automobilky. Ako už naznačuje samotný názov **Continuously Variable Transmission, ide o prevodovku s plynule meniteľným prevodovým pomerom.** Prevodovka obsahuje dve kužeľové remenice spojené remeňom. Kužeľové remenice sa môžu odďaľovať a približovať, čím sa mení ich vonkajší priemer a tým pádom sa mení aj prevod.
Z pohľadu užívateľa je ovládanie rovnaké ako pri automatickej prevodovke, zaradíte D a idete. No prejav je značne odlišný. **Prevodovka CVT drží konštantné otáčky v závislosti od toho, ako máte stlačený plynový pedál.** Prejav motora je potom veľmi podobný variátoru na skútri. **Každý motor, aj ten vo Formuli 1, má isté pásmo otáčok, v ktorom dosahuje maximálny výkon a je najefektívnejší.** V tomto pásme sa snaží čo najviac času držať aj samotný pretekár, a to prostredníctvom radenia pomocou prevodovky. **Pod hranicou ideálnych otáčok väčšinou motor nevyužíva svoj potenciál** na maximum, naopak **nad hranicou ideálnych otáčok už nedosahuje takú efektivitu a krivka výkonu klesá.** To môže byť spojené najmä s väčšími vibráciami, väčším množstvom vygenerovaného tepla alebo nemožnosťou namiešania ideálnej zmesi paliva a vzduchu. Najlepšie si to viete predstaviť na bicykli, kde ste najefektívnejší pri určitej rýchlosti pedálovania. Keď máte príliš ľahký prevod, tak pedálujete príliš rýchlo a vaša energia sa stráca. A naopak, keď máte príliž ťažký prevod, musíte vynaložiť veľa energie, aby ste vôbec pedál pretočili. Predstavte si, že **s prevodovkou CVT by ste mali, či už pri stúpaní alebo klesaní, neustále zaradený stále ten najideálnejší prevod.**
Description: English: Williams Conference Centre (Grove): Williams FW15C of Alain Prost Date: 18 March 2017 Author Morio
### Využitie v kráľovnej motoršportu **Ako prvá s touto myšlienkou došla legendárna stajňa Williams Racing, a to už v roku 1993!** Dominantný monopost FW15C už vtedy využíval elektricky ovládaný podvozok, ABS či kontrolu trakcie, čo spôsobilo absolútnu dominanciu v sezóne 1993.
Zdroj: Youtube
Tím Williams identifikoval hneď niekoľko výhod použitia prevodovky CVT: * využitie optimálnych otáčok, kde motor dosahuje maximálny výkon pri akcelerácii * použitím prevodovky CVT sa odstránila „diera“ po preradení. Keďže sa v 90. rokoch využívali 6-rýchlostné prevodovky s dlhšími prevodmi kvôli vysokej maximálnej rýchlosti, po preradení padli otáčky motora pod ideálne, čím motor dosahoval nižší výkon * možnosť naladenia motora na vyšší krútiaci moment, aj keď by bol dosahovaný len v malom spektre otáčok. Prevodovka CVT by umožnila konštantne držať tieto otáčky pri výjazde zo zákruty. Pri použití manuálnej alebo sekvenčnej prevodovky sa naopak inžinieri snažia o čo najrovnejšiu krivku točivého momentu, kedže jazdec využíva široký rozsah otáčok. Maximálny točívý moment je tak nižší, ale súčasne v širšom spektre otáčok.
### Nedostatky? Použitie CVT prevodovky na závodnom motore malo niekoľko hlavných problémov: * životnosť motora, keďže je síce žiadané využívať maximálny výkon motora, no súčasne neexistuje motor, ktorý by počas celej dĺžky pretekov prežil v maximálnych možných otáčkach. Len pre predstavu, v sezóne 1993 vedeli 3.5-litrové motory V10 dosahovať viac ako 14 000 otáčok. * Ďalším nedostatkom bol **enormný hluk.** Tým, že motor dosahoval neustále maximálne otáčky, bol hluk absolútne ohlušujúci, čo neskôr priznal aj vtedajší testovací jazdec David Coulthard. * Tretím nedostatkom bola samotná spoľahlivosť prevodovky. V 90. rokoch **neboli dostupné materiály na výrobu remeňa, ktorý by vedel preniesť výkon 582 kW ( 780 koní)** motora Renault po dobu celých pretekov. Všetky nedostatky boli nakoniec irelevantné, keďže po dvoch úspešných testoch tímu Williams sa nakoniec **FIA rozhodla použitie prevodovky CVT zakázať.** Záber jedného z testov máme na videu. Viete si predstaviť, žeby takto zneli monoposty F1?




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia