VIDEO: Formula 1 s prevodovkou CVT? Nechýbalo veľa a svet F1 by dnes vyzeral úplne inak!
Viete si predstaviť, žeby takto zneli monoposty F1?
Vydané Text: Peter Orosz
Z pohľadu užívateľa je ovládanie rovnaké ako pri automatickej prevodovke, zaradíte D a idete. No prejav je značne odlišný. **Prevodovka CVT drží konštantné otáčky v závislosti od toho, ako máte stlačený plynový pedál.** Prejav motora je potom veľmi podobný variátoru na skútri.
**Každý motor, aj ten vo Formuli 1, má isté pásmo otáčok, v ktorom dosahuje maximálny výkon a je najefektívnejší.** V tomto pásme sa snaží čo najviac času držať aj samotný pretekár, a to prostredníctvom radenia pomocou prevodovky. **Pod hranicou ideálnych otáčok väčšinou motor nevyužíva svoj potenciál** na maximum, naopak **nad hranicou ideálnych otáčok už nedosahuje takú efektivitu a krivka výkonu klesá.** To môže byť spojené najmä s väčšími vibráciami, väčším množstvom vygenerovaného tepla alebo nemožnosťou namiešania ideálnej zmesi paliva a vzduchu.
Najlepšie si to viete predstaviť na bicykli, kde ste najefektívnejší pri určitej rýchlosti pedálovania. Keď máte príliš ľahký prevod, tak pedálujete príliš rýchlo a vaša energia sa stráca. A naopak, keď máte príliž ťažký prevod, musíte vynaložiť veľa energie, aby ste vôbec pedál pretočili. Predstavte si, že **s prevodovkou CVT by ste mali, či už pri stúpaní alebo klesaní, neustále zaradený stále ten najideálnejší prevod.**
Description: English: Williams Conference Centre (Grove): Williams FW15C of Alain Prost
Date: 18 March 2017
Author Morio
Zdroj: Youtube
### Nedostatky?
Použitie CVT prevodovky na závodnom motore malo niekoľko hlavných problémov:
* životnosť motora, keďže je síce žiadané využívať maximálny výkon motora, no súčasne neexistuje motor, ktorý by počas celej dĺžky pretekov prežil v maximálnych možných otáčkach. Len pre predstavu, v sezóne 1993 vedeli 3.5-litrové motory V10 dosahovať viac ako 14 000 otáčok.
* Ďalším nedostatkom bol **enormný hluk.** Tým, že motor dosahoval neustále maximálne otáčky, bol hluk absolútne ohlušujúci, čo neskôr priznal aj vtedajší testovací jazdec David Coulthard.
* Tretím nedostatkom bola samotná spoľahlivosť prevodovky. V 90. rokoch **neboli dostupné materiály na výrobu remeňa, ktorý by vedel preniesť výkon 582 kW ( 780 koní)** motora Renault po dobu celých pretekov.
Všetky nedostatky boli nakoniec irelevantné, keďže po dvoch úspešných testoch tímu Williams sa nakoniec **FIA rozhodla použitie prevodovky CVT zakázať.**
Záber jedného z testov máme na videu. Viete si predstaviť, žeby takto zneli monoposty F1?
Alain Prost, Coulthard, Cvt, F1, Formula, Fw15C, Nigel Mansel, Patrick Head, Rc5, Renault, V10, Williams, Williams Renault
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia