Rolls-Royce po rokoch mení ikonickú Spirit of Ecstasy – kvôli elektromobilu
Zakladateľ automobilky veril elektromobilite už pred viac ako 120 rokmi, ale až teraz sa dozvedáme o prvom komerčne dostupnom modeli.
Vydané Text: Redakcia (s)
Rolls-Royce Spirit of Ecstasy doteraz a v modeli Spectre (2023)
Aerodynamika ovplyvňuje energetickú spotrebu elektromobilu a tým pádom jeho dojazd, avšak zdá sa, že toto nebude pre budúcich zákazníkov to najpodstatnejšie. Ak bude zabezpečené rýchle nabíjanie kedykoľvek a kdekoľvek, ich pozornosť sa sústredí na jazdný komfort, materiálové vyhotovenie interiéru, technologická vybavenosť a celkový charakter vozidla.
Dnes už je skoro isté, že napriek nespornému historickému významu modelu Spectre si napokon osvojí relatívne konvenčný vzhľad priamo nadväzujúci na aktuálne modelové portfólio automobilky. Minimálne jeden detail však bude naozaj odlišný od toho, čo nám Rolls-Royce ponúkal doteraz – tým detailom bude **nová soška Spirit of Ecstasy na prednej kapote**.
Spirit of Ecstasy už 111 rokov zdobí kapoty automobilov značky Rolls-Royce. V priebehu rokov sa ustálilo jej pomenovanie „Emily“ a prešla množstvom dizajnových zmien. Teraz po rokoch prichádza na rad ďalšia úprava, pomerne zásadná. S cieľom dosiahnutia **lepšej aerodynamiky** bude nová Emily vysoká len 82,73 milimetra namiesto doterajších 100,01 milimetra. Jej splývavá róba, často nesprávne označovaná ako krídla, bola rafinovane vymodelovaná tak, aby vzduchu kládla čo najmenší možný odpor, čo sa prejavilo aj v mierne odlišnom postoji. Zatiaľ čo doteraz mala Spirit of Ecstasy vždy nohy prikrčené a tesne vedľa seba, v elektromobile Spectre **kladie ľavú nohu pred pravú**.
### Príbeh za Spirit of Ecstasy
Existuje hneď niekoľko príbehov o tom, ako vznikol *Duch extázy*. Jedna z verzií, ktorú zverejnil [nemecký auto motor und sport](https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/rolls-royce-spirit-of-ecstasy-design-2022/), tvrdí, že za soškou stojí britský barón, konzervatívny politik, fanúšik motorizmu a zakladateľ časopisu „The Cars Illustrated“ **John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu**. Ten mal poveriť umelca **Charlesa Robinsona Sykesa**, aby na jeho Rolls-Royce Ghost vytvoril bronzovú sošku na kapotu. Ako modelku mal využiť barónovu sekretárku a herečku **Eleanor Velasco Thronton**, aby si tak získal jej priazeň alebo aby demonštroval vzťah k nej.
Či skutočne mali milostný pomer alebo nie, dnes už zrejme nezistíme, auto motor und sport však má za to, že spoluzakladateľ automobilky **Henry Royce** nebol z takéhoto vylepšenia vozidla nadšený. Medzi jeho zákazníkmi mal vzniknúť trend vybavovať si vozidlá Rolls-Royce podobnými soškami, čo mienil obchodne využiť jeho obchodný partner **Charles Stewart Rolls**. Rolls spoločne s výkonným riaditeľom spoločnosti **Claudom Johnsonom** však napokon Roycea presvedčili o potenciáli **ozdoby kapoty pri formovaní identity**, a tak bol v roku 1910 Sykes oficiálne poverený vytvorením dizajnu pre všetky vozidlá Rolls-Royce. O rok neskôr bola ikonická soška zaregistrovaná ako maskot a duševné vlastníctvo značky. Rolls to ale už nezažil, pretože v roku 1910 zahynul pri leteckom nešťastí a Royce údajne naďalej nemal na Sprit of Ecstasy najlepší názor.
### Rolls zvažoval elektromobilitu už pred vyše 120 rokmi
Rolls-Royce Phantom EE (102EX) 2011
Rolls Royce 103EX Vision Next 100 Concept (2016)
Charles Royce, E Mobilita, Elektro, Elektromobil, Elektromobily, Emily Rolls Royce, Henry Royce, Historia, Rolls Royce, Rolls-Royce Spectre, Spirit Of Ecstasy
Inzercia