BMW nám ukázalo novú generáciu rodinných áut s poctivým benzínovým motorom | Nové BMW 223i Active Tourer M Sport

Silnou stránkou radu 2 Active Tourer bola variabilita a praktický potenciál. Tie ostali zachované, ale interiér sa zmenil priam skokovo, pripomína BMW iX s cenou vyššou o stotisíc eur.
Vydané  Text: 

Nedostatok solídnych rodinných áut

Ponuka automobilov vždy prechádzala vývojom a fázami. Zatiaľ čo v 90. rokoch minulého storočia a na prelome milénií boli vskutku populárne karosérie typu van, minivan a MPV, dnes zákazníci a automobilky preferujú crossovery a SUV. Nie sú celkom ideálne náhrady za rodinné MPV-čka, pretože majú odlišnú koncepciu vnútorného priestoru. Zatiaľ čo **automobily typu MPV ťažili z vysokého stropu, relatívne vysokého posedu a priestrannejšieho kufra**, crossovery sú v podstate **robustnejšími hatchbackmi**. Preto vieme oceniť, keď automobilky nezanevierajú na **klasickú koncepciu karosérie** a naďalej ponúkajú niečo, čo má pridanú „rodinnú“ hodnotu.

**BMW radu 2 Active Tourer druhej generácie** [sme spoznali ešte v októbri minulého roka](https://www.autoviny.sk/novinky/122926/kontroverzia-pokracuje-bmw-uvidelo-novy-rad-2-active-tourer-a-zostava-tak-v-segmente-ktoreho-sa-ostatne-automobilky-boja) a dnes sme mali možnosť prvýkrát vidieť novinku naživo. Aj keď to z oficiálnych fotografií mohlo vyzerať tak, že sa BMW nevyhlo prispôsobeniu tohto MPV po vzore crossoveru, pravdou je, že ide stále o **poctivé rodinne orientované vozidlo**. Na rozdiel od malých SUV má napríklad relatívne nízky podvozok a vysokú karosériu a okná.
Zapustené kľučky dverí sa nevysúvajú, pretože sa dajú uchopiť zospodu.
Priestor na zväčšovanie sa však našiel. Na dĺžku sa druhá generácia **predĺžila o 32 mm** na hodnotu 4 386 mm. Do šírky pribrala 24 mm (1 824 mm) a **do výšky narástla o 21 mm** na celkovú hodnotu 1 576 mm. Napriek väčším vonkajším rozmerom sa však vôbec nezmenil rázvor, zostal na pôvodnej hodnote 2,67 metra. Ako by povedal klasik, not great, not terrible.

Čo je dôležitejšie, sú **zväčšené rozchody kolies**, a to vpredu o 25 mm (1 586 mm) a vzadu o 26 mm (1 588 mm). Všetky tie desiatky milimetrov sú dôležité, pretože avizujú **lepšie jazdné vlastnosti, väčšiu stabilitu a celkovo lepší zážitok z jazdy** aj na zadných sedadlách.
Cena prezentovanej verzie BMW 223i Active Tourer začína na úrovni 37 600 eur, po zohľadnení príplatkovej výbavy (M Sport a pod.) sa cenovka ustálila na úrovni 54 744 eur vrátane DPH
Čo priam udrie do očí, je predná maska. Tie **obrovské ľadvinky s čiastočným lesklým zakrytovaním** nie sú použité len tak, súčiniteľ aerodynamického odporu Cx dosahuje hodnotu 0,26, čo je auto takéhoto typu pôsobivé. K nízkemu odporu vzduchu majú dopomôcť **aktívne lamely masky chladiča** a dolných nasávacích otvorov v nárazníku. Okrem toho má 2 Active Tourer aj výrezy na okrajoch nárazníku slúžiace k lepšiemu obtekaniu vzduchu.

PRVÝ TEST BMW iX xDrive50 za 136-tisíc eur: skvelý podvozok, úplné ticho a ohromný výkon. Takéto majú byť luxusné elektromobily.

Jazdili sme prvé BMW iX (i20) xDrive50 na Slovensku. Toto auto je historickým míľnikom automobilky pre pohon aj koncepciu interiéru.

Interiér skoro ako v BMW iX

Predný interiér s BMW Live Cockpit Professional. Združený obrazový panel dopĺňa head-up displej premietaný na dodatočné sklíčko, teda nie na čelné sklo.
Významnou zmenou v porovnaní s odchádzajúcou prvou generáciou 2 Active Tourer je **vyhotovenie prednej časti interiéru**. Kokpit pre vodiča je výrazne inšpirovaný veľkým modelom iX, čo znamená uplatnenie minimalistického dizajnu. V prvom rade upriamite pozornosť na rozmerný **prístrojový panel BMW Curved Display** pod zakriveným sklom, ktorý pozostáva z dvoch samostatných displejov. Priamo pred vodičom je obrazovka s uhlopriečkou 10,7-palca a v strede je 10,25-palcový displej. Mnohých nepoteší, že tento **stredový displej prevzal aj úlohu ovládača klimatizácie**, takže v spodnej časti displeja sa neustále zobrazujú virtuálne ovládače teploty a po rozkliknutí „Menu klimatizácie“ sa zobrazujú podrobné nastavenia.
Virtuálny panel ovládania klimatizácie.
Minimalizmus sa preniesol aj na stredovú konzolu. Má podobné vyhotovenie ako tá v BMW iX, ale na jej vrchole chýba držiak pre vertikálne umiestnenie smartfónu. Ten sa dá spoločne s nápojmi uložiť do slotu umiestneného pod stredovými výduchmi klimatizácie. Niekomu môže chýbať **tradičný kruhový ovládač pre pohyb v infotainmente**, ale systém **BMW Operating System 8** možno ovládať intuitívne cez dotykový displej. Ovládače hlasitosti, jazdných režimov, parkovacieho asistenta, nastavení vozidla, automatickej brzdy (auto hold) či prepínania skladieb však ostali fyzické.
Stredová konzola s ovládačom automatickej dvojspojkovej prevodovky typu shift-by-wire.
Sedadlá pre zadných pasažierov aj v druhej generácii disponujú pestrou variabilitou – jednotlivo môžete posúvať sedáky v rozsahu 13 centimetrov, nastavovať polohu chrbtového operadla, stredové operadlo možno sklopiť do polohy lakťovej opierky. Posunutím sedadiel možno zväčšiť dĺžku batožinového priestoru a **zväčšiť tak jeho objem až o 90 litrov**.
Rozsah nastavenia zadných sedadiel: sedáky posuniete až o 13 cm a sklon operadla takisto vo veľkorysom rozpätí.
Zadné sedenie s veľkorysým priestorom. Škoda len, že stredový pasažier má pod nohami vysoký tunel.
**Objem batožinového priestoru** dosahuje v modeloch BMW 218i Active Tourer a BMW 218d Active Tourer hodnotu 470 — 1 455 litrov a v modeloch BMW 220i Active Tourer a BMW 223i Active Tourer 415 — 1 405 litrov.
Jednoduchší batožinový priestor.
Z prvého stretnutia s BMW 2 Active Tourer sme si odniesli aj menšie sklamanie kvôli slabšiemu vybaveniu **batožinového priestoru** – jedna sieťka naľavo, priečinok pod podlahou a dva háčiky pre zavesenie tašiek, to nie je práve splnený sen prakticky orientovaného zákazníka. V tejto verzii chýba tunel vedúci do interiéru cez stredové zadné operadlo, sklápanie sedadiel z kufra, osvetlenie či skrinka s dvierkami.

Rodinné športové auto

Prezentované vozidlo v motorizácii 223i Active Tourer M Sport bolo vybavené dizajnovým paketom karosérie aj interiéru, čo sa podpísalo pod podstatné zlepšenie estetiky. Športová estetika sa radu 2 Active Tourer hodí, lenže neostalo len pri nej. S **adaptívnym športovým M podvozkom**, športovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou s minimalistickým ovládačom shift-by-wire, aktívnym sedadlom vodiča a športovým sedením ako takým má byť zážitok z vlastníctva tohto rodinného auta citeľne okorenený. Teda skrátka nemusí prísť ani rodina, ani jej horúca hlava.

Čerešničkou na tej pomyslenej torte sú potom **19-palcové hlínkové disky** BMW Individual Multi-spoke 839.
19-palcové hliníkové disky BMW Individual Multi-spoke 839 sú za príplatok 1 829 eur
Pohon zabezpečoval **benzínový štvorvalcový motor s mild-hybridnou technológiou**. Tá pomocou štartér-generátora dopomáha spaľovaciemu motoru znižovať emisie a spotrebu paliva, ale auto samotné na elektrinu nejazdí. Maximálny výkon tohto agregátu so **zdvihovým objemom valcov 1998 cm3** predstavuje **150 kW (204 k)** so strednou spotrebou 6,3 l/100 km.
Zapustené logo BMW a hrana masívnych predných ľadviniek na novom BMW 2 Active Tourer.
Model ako taký **sa dodáva aj v nafte** a vo variantoch s výkonovým spektrom od 100 do 160 kW. V priebehu nasledujúcich mesiacov bude v predaji **aj s plug-in hybridným pohonom**, ktorý bude schopná jazdiť aj na elektrinu bez použitia spaľovacieho motora. S technológiou **BMW eDrive piatej generácie** sa podľa slov výrobcu majú zvýšiť dynamika aj dojazd.
Už v základnej výbave sú Full LED svetlomety
Počas prvých jázd a testov nového BMW 2 Active Tourer sa budeme zameriavať na zmenu v jazdných vlastnostiach, spotrebu paliva v rôznych podmienkach a tiež praktický potenciál vozidla.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia