ŠTATISTIKA: SUV trhajú rekordy! Pozrite si najpredávanejšie modely áut v Európe:

Rok 2021 priniesol zaujímavých víťazov aj porazených.
Vydané  Text: 
Nové čísla prezrádzajú, že kompaktné SUV Hyundai Tucson zaznamenalo v minulom roku najvýraznejší percentuálny nárast predaja zo všetkých modelov v Európe a skončilo tesne pred Teslou Model 3. **Predaj Tucsonu vzrástol o 65 percent na 149 786 kusov, čím sa podľa údajov Dataforce umiestnil na 13. mieste v zozname TOP 50 najpredávanejších áut v Európe.** Súčasná generácie bola uvedená na trh koncom roka 2020 a s prehľadom naplnila vysoké očakávania, ktoré Hyundai mal od tohto modelu. Ďalšie tri kompaktné SUV patrili medzi najväčších medziročných skokanov v TOP 50 na základe percentuálneho nárastu predaja. **Konkrétne išlo o Ford Kuga (+35 percent), Kiu Sportage (+28 percent) a Toyotu RAV4 (+16 percent).** **Najväčší skokani:**
  Model   2021 medziročný nárast % 
1 Hyundai Tucson 149,786 65
2 Tesla Model 3 142,233 62
3 Ford Kuga 106,622 35
4 Kia Sportage 89,126 28
5 VW Up 75,506 27
6 Peugeot 2008 195,283 25
7 Dacia Sandero 198,014 18
8 VW T-Roc 186,459 17
9 Toyota RAV4 106,987 16
10 Toyota Corolla (wagon) 73,463 15
### Golf utrpel Za prudkým nárastom SUV môžeme hľadať rozhodnutia automobiliek, ktoré počas nedostatku čipov začali uprednostňovať ziskové modely pred klasickými karosárskymi verziami typu hatchback alebo kombi. *„Mnoho výrobcov automobilov uprednostňuje modely s vyššou maržou, čo môže urýchliť trendy v predaji SUV a elektrických vozidiel,“* povedal Sammy Chan, senior analytik LMC Automotive. **Jedným z najväčších prepadákov z hľadiska predajov bol Volkswagen Golf.** Koncern musel niekoľkokrát pozastaviť výrobu Golfu vo svojej továrni vo Wolfsburgu, pretože nedostatok čipov bránil normálnej produkcii. Kompaktnému hatchbacku sa však podarilo udržať celkové prvenstvo napriek tomu, že predaj v minulom roku klesol o 27 percent na 205 720 kusov. ### Smutný príbeh Fordu Najviac zasiahnutým modelom v prvej 50-ke bol však kompaktný hatchback Ford Focus, ktorého predaje klesli o závratných 45 percent a celkovo sa prepadol na 33. miesto. **Nejde však o jediný model s modrým oválom v znaku, ktorý utrpel.** Malý hatchback Ford Fiesta bol podľa údajov Dataforce ďalší s poklesom o 47 percent a umiestnil sa na 43. mieste.
### Aziatom sa darilo Celkovo čipová kríza a pokračujúce narušenie spôsobené infekciami COVID-19 poškodili európsky automobilový trh, ktorý podľa priemyselného združenia ACEA spľasol o 1,5 percenta na 11,8 milióna. **Nie každý výrobca však zažil celoročný pokles tržieb.** Spoločný podiel Hyundai a sesterskej značky Kia na európskom trhu sa vlani podľa údajov ACEA zvýšil na 8,7 percenta zo 7,0 percenta v roku 2020. Značka Toyota minulý rok zvýšila svoj podiel na 6,1 percenta z 5,4 percenta v roku 2020 v dôsledku silného dopytu po novom Yarise. K menej šťastným výrobcom môžeme zaradiť už spomínaný Ford, ktorého 5,4-percentný podiel sa scvrkol na 4,4 percenta. Dôvod na radosť nemá ani Renault Group, ten podľa ACEA klesol o 1 percento v porovnaní s predchádzajúcim rokom. O niečo miernejší pokles zaznamenal VW Group, a to konkrétne o 0,6 percentuálneho bodu. Svoju úroveň si udržal Stellantis, ktorý už druhý rok po sebe zaberá približne 20-percentný podiel na trhu. **Najpredávanejšie modely v Európe:**
  Model počet kusov (2021) % rozdiel
1 VW Golf 205,720 −27
2 Dacia Sandero 198,014 18
3 Peugeot 208 197,181 −1
4 Renault Clio 196,285 −21
5 Peugeot 2008 195,283 25
6 VW T-Roc 186,459 17
7 Toyota Yaris 184,118 2
8 Opel/Vauxhall Corsa 180,856 −9
9 VW Tiguan 161,308 −8
10 Citroen C3 159,712 7




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia