VIDEO: Američania skúšali dojazd elektromobilov! Čakali na bezvetrie, ideálnu teplotu a jazdili na rovinke

Pozrite si tabuľku porovnávajúcu maximálny dojazd elektromobilov.
Vydané  Text: 
*Tabuľku výsledkov nájdete na konci článku.* Téma maximálneho dojazdu súčasných batériových vozidiel je predmetom sporu medzi fanúšikmi klasických spaľovacích áut a majiteľmi elektromobilov. Objektívne však treba priznať, že posledné roky sa elektrickým vozidlám mimoriadne darí a každý rok prichádzajú na trh nové modely s čoraz dlhším dojazdom na jedno nabitie. Aj vďaka tomu už nemusia batériové vozidlá zastávať výhradne funkciu druhého auta v rodine, pričom väčšina súčasných modelov je bez problémov použiteľná aj za mestom. Ako už ale vieme, **na elektrický dojazd majú zásadný vplyv rôzne faktory ako napríklad teplota, vietor, profil trasy či samotná rýchlosť.** Na základe našich skúseností môžeme napísať, že pri jazde maximálnou rýchlosťou na diaľnici klesá dojazd minimálne o tretinu rýchlejšie, v niektorých prípadoch môže spomínaná 130ka na tachometri pripraviť vodiča až o celú polovicu deklarovaného dojazdu. A presne tejto problematike sa venoval zahraničný portál InsideEVs, ktorý **odmeral maximálny dojazd populárnych elektromobilov na diaľnici pri stabilnej rýchlosti 70 míľ/h (113 km/h).** Každý test pritom musí spĺňať určité štandardy tak, aby si minimalizovali rozdiely pri porovnávaní jednotlivých modelov. Niektoré podmienky sú však nastavené s ohľadom na ideálne prevádzkové prostredie pre elektrické vozidlá.
Test dojazdu museli viackrát preložiť kvôli nízkym teplotám či vetru, ktorý by mohol negatívne ovplyvniť spotrebu, a tým pádom aj dojazd. Každé auto musí mať v pneumatikách predpísaný tlak (zvyčajne ide o vyššiu hodnotu, ktorá znižuje spotrebu) a pred samotným testom sú auta nabité a predhriaté na rýchlonabíjačke tak, aby mali akumulátory ideálnu pracovnú teplotu. **Tým pádom môžeme predpokladať, že ak by ste vyrážali na cestu ráno so studeným autom, reálny dojazd by bol o niečo nižší.** Mohli by sme namietať, že testovaná rýchlosť 70 míľ/h (113 km/h) stále zaostáva za slovenskou diaľničnou maximálkou 130 km/h, čo taktiež dopomohlo elektromobilom absolvovať väčšiu porciu kilometrov na jedno nabitie. Na druhej strane, **aj meranie normovanej spotreby pri spaľovacích autách dlhodobo prebiehalo v laboratórnych podmienkach, čoho výsledkom boli nereálne výsledky spotrieb podľa NEDC.** Dnes došlo k sprísneniu týchto podmienok, no stále ich len ťažko môžeme porovnávať s bežnou prevádzkou. Na konci dňa netreba zabúdať ani na skutočnosť, že samotnú spotrebu do veľkej miery ovplyvňuje vodič za volantom a jeho schopnosť využívať kinetickú energiu, plachtenie či rekuperáciu vozidla. ### VÝSLEDKY: *Test dojazdu na jedno nabitie pri rýchlosti 70 míľ/h.* * 2022 Lucid Air Dream Edition Range 19“ – 800 kilometrov * 2021 Tesla Model 3 Long Range AWD – 496 kilometrov * 2021 Tesla Model S Plaid 21“ – 480 kilometrov * 2021 Porsche Taycan (93 kWh) – 475 kilometrov * 2021 Ford Mustang Mach-E Route 1 ER RWD – 459 kilometrov * 2020 Tesla Model Y Long Range AWD – 441 kilometrov * 2020 Hyundai Kona Electric – 380 kilometrov * 2021 Volkswagen ID.4 1st. edition – 374 kilometrov * 2020 Nissan Leaf 62 kWh – 304 kilometrov * 2019 Audi e-tron – 300 kilometrov * 2020 BMW i3 (120 Ah) – 225 kilometrov




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia