Problémom nie sú elektromobily, ale infraštruktúra. Na rýchlonabíjačke dnes môžete stvrdnúť až 5 hodín

S čoraz širšou ponukou elektromobilov a s ich častejším výskytom na cestách prichádza otázka, aké sú vlastne nároky na užívateľov takýchto vozidiel.
Vydané  Text: 
Nástup elektrickej mobility sa na nás valí odvšadiaľ. Aj v našom redakčnom systéme, ktorým si farebne vyznačujeme elektrifikované testovacie vozidlá, už prevláda práve tento druh pohonu. Preto je namieste pýtať sa, čo vlastne znamená jazdiť s elektrifikovaným (plugin hybridným), prípadne elektrickým vozidlom. Počas testu Kie EV6 (test si môžete prečítať v najnovšom čísle) som nabíjal na verejných nabíjacích staniciach (keďže nespĺňam podmienku vlastného domu s garážou a nabíjačkou, čo je hlavný predpoklad pre úspešný život s elektromobilom) a **najmä rýchle nabíjanie, ktoré sa má používať na to, aby ste mohli pokračovať vo vašej ceste, ma tvrdo zobudilo zo sna o bezproblémovom využívaní elektrických vozidiel na dlhé trasy.** S dôverou som totiž napojil auto na stojan, ktorý sľuboval nabíjací výkon 90 kW. **Beriem, že vonku boli 2 stupne, no nabíjací výkon sa podľa údajov zo stojana a vozidla neprehupol cez 42 kW (pokles o viac než 50%).** To predĺžilo čas nabíjania 77 kW batérie z 10 na 100% stavu z predpokladanej hodiny a štvrť (na 80 % necelá hodina) na niečo viac ako 2 hodiny. S tým by som stále ešte vedel žiť. **No po chvíli sa k vedľajšiemu stojanu, vzdialenému niekoľko metrov, pripojilo ďalšie vozidlo a začalo nabíjať. Čo urobil nabíjací výkon? Dramaticky poklesol na 6, v špičke na 11 kW.** Nepomohlo ani kontaktovanie infolinky poskytovateľa a reštartovanie stanice. Pokým bolo pripojené druhé vozidlo, nabíjací výkon nevystúpil nad 11 kW. **Čas nabíjania sa tak natiahol na niečo viac ako 5 hodín.** A to v čase lockdownu, keď nebola iná možnosť, ako sedieť v studenom aute. Po odpojení druhého vozidla nabíjací výkon stúpol naspäť na 40 kW. Po viac ako dvoch hodinách som z nabíjačky odchádzal s batériou nabitou na takmer 80 percent a vedomím, že sa domov bez ďalšieho nabíjania nedostanem. > Dlhé trasy s elektromobilom potrebujú rýchle nabíjačky so stabilným výkonom. A teraz si predstavte, že do leta bude elektromobilov na našich cestách ešte viac a viac sa ich cestou na dovolenku stretne aj na rýchlych nabíjačkách. Bude teplejšie, takže teoreticky by mohla elektrina tiecť rýchlejšie. **No ak bude nabíjať viac áut naraz, stále sa bude nabíjací výkon deliť.** Vyzerá to tak, že najväčším impulzom pre rozvoj elektromobility bude infraštruktúra a stabilita nabíjacieho výkonu. Lebo tankovanie trvá v akomkoľvek počasí pár minút a v závislosti od auta získate dojazd 500 – 1 200 km.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia