Chcete, aby vaše auto lepšie jazdilo? Stačí jediná zmena a bude na nepoznanie!
Možno si spomeniete, že voči BMW 128ti sme mali jednu zásadnú výhradu. Dostali sme ho totiž na test na eko pneumatikách, ktoré ho doslova degradovali. Importér však auto prezul a dostali sme ho znovu na opravný termín. Ako to dopadlo?
Vydané Text: Peter Orosz
### Na gumách záleží!
Na Bridgestonoch malo auto takpovediac problém takmer zo všetkým. Jediné, čo sme mohli počas testu spozorovať, boli vynikajúco naladené tlmiče, ktoré fungovali tým lepšie, čím rýchlejšie sme jazdili. Svoj talent predviedol aj húževnatý motor s veľmi pekným zvukom a neskutočnou energiou. Avšak jazdné vlastnosti? Tie sa stratili v oblaku nedotáčavosti, ktorú ešte zvýrazňoval tvrdý podvozok. **Auto s tvrdým podvozkom totiž potrebuje adekvátne obutie, aby sa oňho vedelo oprieť. Inak sa cez pneumatiky iba tlačí dopredu.** A tak darmo sme si počas testu spomínali na tlačovú správu hovoriacu o úprave karosérie, zavesenia a geometrie tak, aby auto prirodzenejšie vykrajovalo oblúky. Zadnú nápravu sme do hry bez absurdných provokácii nevedeli zapojiť. Nevynikli ani veľké brzdy, keďže ich hneď začalo krotiť ABS. Zrýchlenie z utiahnutých zákrut bolo tiež trápením, aj keď aspoň vynikol nový dynamický trakčný systém, ktorý sa s nedostatkom gripu vysporadúval bravúrne. Vo výsledku sa však BMW 128ti na týchto pneumatikách posudzovalo veľmi ťažko.
### Opravný termín
Importér po prečítaní recenzií zadovážil na auto iné pneumatiky. **V čase objednania auta do press parku boli totiž Bridgestone jediná dostupná alternatíva. Krátko na to sa však do ponuky dostali aj špičkové Michelin Pilot Sport 4 (s hviezdičkou).** Hviezdička označuje fakt, že sú vyvinuté špeciálne pre BMW. Mimochodom, sú dostupné bez akéhokoľvek príplatku! Čas zistiť, či stojí za to, zaplatiť 0 eur a vybrať si iné pneumatiky.
A zmeny cítiť okamžite. Už pri bežnej jazde je cit vo volante iný. Športové pneumatiky majú totiž spevnené bočnice a upravený behúň tak, aby poskytovali dobrú spätnú väzbu od cesty. Na diaľnici nebadať zvýšený hluk a paradoxne ani komfort na tom nie je o nič horšie. **Keď sme však začali tlačiť na pílu na našich obľúbených cestách, ukázali sa nové pneumatiky v tom najlepšom svetle.**
Zrazu malo BMW 128ti skutočnú chuť naplno akcelerovať z úzkych zákrut. Zrazu bolo cítiť, ako diferenciál Torsen prispieva nielen k tomu, aby pri zrýchlení hrabali obe kolesá, ale pomáha autu aj držať zvolenú trajektóriu a vyhýbať sa nedotáčavosti. Zrazu sme v pneumatikách cítili oporu a rýchle zákruty sme mohli prechádzať čoraz rýchlejšie. Okno medzi priľnavosťou a stratou kontroly bolo väčšie, pneumatika lepšie komunikovala limity auta a nám dodávala potrebné sebavedomie objavovať ich v každej zákrute znova a znova. **Tvrdý podvozok začal pracovať, hot-hatch od BMW naplno využíval grip prednej nápravy a vďaka tomu sa do hry konečne zapájal aj zadok,** ktorý pri ubratí plynu ochotne upravil trajektóriu auta smerom k apexu zákruty. BMW 128ti stále nie je pretáčavý nezbedník ako Hyundai i30 N či Renault Megane R.S. – naladením pripomína skôr schopný, avšak za každých okolností bezpečný Golf GTI.
Úplne transformačný bol aj zážitok z bŕzd, kde sa obrovské štvorpiestikové strmene mohli konečne schuti zahryznúť do veľkých kotúčov a vodič mohol brzdný účinok krásne regulovať tesne na hranici pred zásahom ABS.
Zrazu sa z „tupej“ prednokolky stalo auto, ktoré sme chceli vidieť hneď na začiatku. Podľa mňa je veľmi pravdepodobné, že BMW v skutočnosti model 128ti na Michelinoch vyvíjalo. **Ak pokukujete po BMW 128ti, určite si ho pýtajte na Michelinoch. Sú absolútne vo všetkom lepšie, než ekologické Bridgestony** a vaše auto vďaka nim doslova ožije. A nie je to len o absolútnej priľnavosti, ale aj o ovládateľnosti a celkovom vyvážení jazdných vlastností. BMW 128ti je na lepších pneumatikách doslova iné auto. Precíznejšie, lepšie, zábavnejšie, predvídateľnejšie a v neposlednom rade aj bezpečnejšie.
Ponaučenie z tohto testu si však môže vziať každý: pneumatiky sú dôležité. **Nešetrite na nich, najmä ak máte silnejšie auto so športovým podvozkom.** Zlomkové ceny čínskych pneumatík môžu znieť lákavo až do chvíle, kým sa nepotrebujete rýchlo a bezpečne vyhnúť prekážke.
128Ti, BMW, Bridgestone Turanza, M, Michelin Pilot Sport 4, Pneumatiky, Recenzia, Test, Test Pneumatík
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia