Tavares v rozhovore upozornil aj na to, že ceny energií rastú do takej miery, že jeho predchádzajúce prísľuby o zachovaní výroby napokon nebudú musieť platiť. Budúcnosť trnavského závodu spočíva vo výrobe elektromobilov.
Stratégia Európskej komisie vyradiť z predaja a neskôr aj prevádzky spaľovacie motory v prospech elektrických vozidiel je politické rozhodnutie, ktoré obnáša spoločenské aj environmentálne riziká, povedal **Carlos Tavares, generálny riaditeľ koncernu Stellantis**, v rozhovore pre viaceré európske médiá.
Odkedy sa Fiat Chysler a PSA Group spojili, Tavares uviedol plán rozsiahlej elektrifikácie automobilových značiek za celkom 30 miliárd eur. Práve vďaka tomuto plánu pomohol akciám Stellantisu v prvom roku vzrásť o viac ako 60 percent, uvádza denník ([Automotive News Europe](https://europe.autonews.com/automakers/tavares-says-europes-ev-drive-comes-risks)).
Napriek tomu, že Stellantis sa púšťa do elektrifikácie a s príchodom roka 2022 prekvapil tým, že obmedzil predaje naftových a benzínových osobných dodávkových automobilov a vanov (vrátane Slovenska), Tavares si zachováva skôr skeptický pohľad na prakticky vynútenú elektromobilitu.
„**Je jasné, že elektrifikácia je technológia, ktorú si vybrali politici, nie priemysel**,“ povedal v spoločnom rozhovore pre médiá Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera a El Mundo.,
Dodal, že existujú lacnejšie a rýchlejšie spôsoby znižovania emisií uhlíka.
„Vzhľadom na súčasný európsky energetický mix musí elektromobil prejsť 70 000 kilometrov, aby kompenzoval uhlíkovú stopu pri výrobe batérie a začal dobiehať ľahké hybridné vozidlo, ktoré stojí o polovicu menej ako EV (elektrické vozidlo),“ hovorí Tavares.
Povedal tiež, že zákaz predaja vozidiel so spaľovacím motorom s vnútorným spaľovaním do roku 2035 v Európe znamená, že výrobcovia automobilov musia začať rýchlo transformovať svoje výrobné závody a dodávateľské reťazce. Nejde o jednoduché zmeny, hoci sa na ne automobilky už pripravujú a vydávajú verejné prísľuby o tom, ako sa už v blízkych rokoch stanú stopercentne elektrickými značkami.
„**Brutalita tejto zmeny vytvára spoločenské riziko**,“ dodal Tavares.
V podrobnom rozhovore, ktorý sa dotkol rôznych problémov, ktorým Stellantis čelí, Tavares tiež pozmenil svoj sľub, že nezatvorí závody v Európe.
„**Vo všeobecnosti sa držím sľubov, ktoré dávam, ale tiež musíme zostať konkurencieschopní**,“ uviedol Tavares, pričom spomenul najmä výrobné náklady v Taliansku, ktoré boli „**výrazne vyššie, niekedy až dvojnásobné v porovnaní s výrobnými závodmi v iných európskych krajinách**.“
Dôvod týchto neplánovane vysokých nákladov vidí v privysokých cenách energií. S rovnakým problémom sa stretávajú napokon aj výroby na Slovensku, čo ešte pred rokom a pol na tlačovej konferencii priamo v Tepličke nad Váhom avizoval **Kyong-Jae Lee**, prezident a výkonný riaditeľ Kia Motors Slovakia ([zdroj](https://www.autoviny.sk/novinky/121295/sulik-stavia-vodikove-cerpacie-stanice-plany-su-ambiciozne-bude-sa-angazovat-aj-zilinska-kia)).
Poukázal na Rím, kde vláda pracuje na znižovaní týchto priemyselných nákladov, rovno však dodáva, že „potrvá nejaký čas, kým sa opatrenia zavedú. Budeme o tom znova diskutovať na konci roka 2022.“
Stellantis má svoj výrobný závod aj na Slovensku. Prevádzka v Trnave je pre koncern dôležitá a investície do výroby sú jasným odkazom, že s výrobou u nás skupina naďalej počíta.
**Budúcnosť Trnavy je vo výrobe elektromobilov**, potvrdil **Peter Švec** zo spoločnosti **Stellantis Slovakia** na tlačovej konferencie Zväzu automobilového priemyslu SR, na ktorej [automobilky sumarizovali rok 2021](https://www.autoviny.sk/novinky/123268/covid-testovanie-zamestnancov-na-vlastne-naklady-je-neudrzatelne-zhoduju-sa-slovenske-automobilky).
Stellantis oznámi nový dlhodobý strategický plán 1. marca 2022 a už dnes vieme, že viaceré značky vo svojom portfóliu bude čoskoro plne elektrifikovať.
Carlos Tavares bol menovaný výkonným riaditeľom Stellantis s účinnosťou od 17. januára 2021 a generálnym riaditeľom 17. januára 2021.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk