Ovládnu ázijské automobilky slovenský trh? Najnovšie čísla prezrádzajú, že sa to už deje!

Jasnovidci hovoria, že najbližšia zmena sveta príde z Ázie. Ak sa máme pozerať na zmenu predajov automobilového sveta na Slovensku, tak už prichádza. Stačí sa pozrieť na prvú trojku.
Vydané  Text: 
Máme za sebou ďalší rok, v ktorom automobilový priemysel dostal riadne do tela. **Pandemické opatrenia urobili svoje, no naplno sa rozbehol problém s nedostatkom polovodičov a čipov.** Podľa signálov, ktoré automobilky uvoľnili do sveta, možno vydedukovať, že najviac sa to dotklo európskych automobiliek. Asi aj to je jedna z hlavných príčin, prečo sa Volkswagen na základe štatistík Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) už druhý rok po sebe nedostal napriek rastu na medailové pozície, prečo Škoda medziročne už druhý rok po sebe predala menej áut, ako aj prečo sa na druhej pozícii nachádza Hyundai nasledovaný Kiou, pričom obe kórejské značky zaznamenali výrazný medziročný rast a po kúskoch sťahujú doteraz dominantné postavenie škodovky, aj keď tá si ešte udržiava jemne viac ako 20-percentný trhový podiel. **Ak sa minulý rok Hyundai a Kia zrátali, ešte stále im na škodovku chýbalo takmer 4 000 predaných áut. Keď ich zrátame dnes, tak o 509 kusov škodovku predbiehajú.** Pikantným zistením je, že na úrok Renaultu sa do prvej desiatky dostal prémiový Mercedes a ak by BMW predalo o 74 vozidiel viac, bolo by v nej na úkor Opla.
Odhady analytikov hovoria, že oživenie dodávok polovodičov príde až niekedy v polovici roka. Pravdou však je, že odhady sa už niekoľkokrát upravovali a vždy smerom k neskorším termínom. Automobilky na to zareagovali rôzne. **Buď zastavovali výrobu, posúvali termíny dodania, alebo ponúkali zákazníkom vozidlá v upravenej výbave.** Výsledkom je, že v roku 2021 sa **na Slovensku predalo 75 700 osobných vozidiel triedy M1,** čo oproti minulému roku (76 305) predstavuje pokles o 0,8 percenta. > Ak sa pozrieme na registráciu podľa segmentov, tak k poklesu došlo v kategórii malé vozidlá (- 4,13 %), ako aj pri vozidlách nižšej strednej triedy (- 0,77 %). Naopak výraznejší nárast opätovne zaznamenali vozidlá SUV (+ 6,93 %). Pri štatistike registrácií všetkých predaných vozidiel na Slovensku podľa vlastníkov došlo k poklesu pri fyzických osobách (24 710), naopak k nárastu pri právnických subjektoch (62 639). Tu sa prejavuje fakt, že aj fyzické osoby začínajú stále viac na nákup vozidla využívať finančné produkty ako úver alebo lízing.
### Na hojdačke Pokiaľ sa pozrieme na výsledky z pohľadu medziročného percentuálneho rozdielu, tak **dôvod na oslavu má SsangYong, ktorý minuloročných 351 vozidiel takmer zdvojnásobil (+ 72,08 %)** na 604 predaných kusov. Plus 43,76 % si pripísal Nissan, 41,76 Mazda a za výrazný úspech považujeme aj plus 21,57 % pre Hyundai. Na druhom konci jazdy hojdačky sú celkom prekvapiví súťažiaci. Ak opomenieme kusové predaje, tak o výrazných 49,29 % sa prepadlo Mitsubishi (z 850 na 431 vozidiel), Renault (- 46,43 % a opustenie Top 10, nahradil ho Mercedes-Benz) a Fiat (-44,53 %). ### Spaľujúci benzín Ak v minulom roku bolo každé štvrté predané osobné vozidlo naftové, tak tento rok si nafta percentuálne pohoršila a je to každé piate auto. **Prvenstvo si stále drží benzín (42 184 vozidiel) pred druhou naftou (14 909) a benzínovým hybridom (12 185).** Plug-in hybridné vozidlá, spaľujúce benzín (1 020) alebo naftu (146) si ešte udržiavajú tesný náskok (1 166) pred čistými elektromobilmi (1 104). Súboj elektromobilov v minulom roku vyhrala Škoda (203 vozidiel) pred VW (163), vďaka mohutnej modelovej ofenzíve si tretie miesto uchmatol Mercedes-Benz (110) pred Kiou (94).




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia