Predaj elektrických áut musí 20-násobne stúpnuť, zaostávame za štandardom EÚ, varuje ZAP SR
V minulom roku sa u nás predalo o 9-tisíc menej naftových áut ako predvlani. Zväz automobilového priemyslu zverejnil štatistiky predaja áut na Slovensku v roku 2021.
Vydané Text: Erik Stríž
Prezident ZAP SR, Alexander Matušek, informoval aj o aktivitách Zväzu automobilového priemyslu počas minulého roka.
Zľava Miroslava Remenárová (Jaguar Land Rover), Tomáš Potoček (KIA Slovakia), Peter Švec (Stellantis Slovakia) a Lucia Kovarovič Makayová (Volkswagen Slovakia). Predstavitelia automobiliek pripomenuli, že napriek náročnému roku ho ustáli. Upozorňujú, že ich trápi nielen polovodičová kríza, ktorá spôsobuje obmedzenia výroby a nepredvídané alokácie vyrobených vozidiel, ale aj vysoké náklady spojené s testovaním zamestnancov na Covid-19.
Trend registrácií nových vozidiel všetkých kategórií je však priaznivý, medziročne +2,87 percenta, teda 87 349 vozidiel. To je o 2 440 kusov viac ako v roku 2020. V porovnaní s rokom 2019 však ide o výrazný pokles, vtedy sa u nás zaregistrovalo celkom 113-tisíc nových vozidiel. Prepiak pripomenul, že za optimálny by považoval predaj na úrovni až 100-tisíc vozidiel.
**Osobné automobily (M1) sa najčastejšie predávali v karosárskom vyhotovení SUV**, to malo u nás v roku 2021 trhový podiel až 45,69% a medziročne zaznamenal nárast až o 6,93 percenta – teda najviac spomedzi všetkých ostatných segmentov. Išlo o celkovo 34 589 kusov esúvečiek. Ďalej zákazníci nakupovali osobné autá nižšej strednej triedy (17 520 ks, trhový podiel 23,14%) a malé autá (13 634 ks, trhový podiel 18,01%). Okrem SUV mali všetky ostatné typy vozidiel prevažne stagnujúci alebo klesajúci medziročný vývoj trhového podielu.
Z hľadiska zloženia zákazníckeho spektra sú v roku 2021 dominantné právnické osoby, tie nakúpili celkom 51 181 kusov nových automobilov, fyzické 24 519 kusov.
Registrácie nových osobných vozidiel podľa paliva (celý rok 2021, zdroj: ZAP SK)
Realitou roka 2021 je len 3-percentný trhový podiel elektromobilov a plug-in hybridov. V absolútnych číslach je to 1 104 elektromobilov, 146 vozidiel nafta+PHEV, 1 020 vozidiel benzín+PHEV a jedno vozidlo benzín+LPG+PHEV, dovedna 2 271 kusov. To je o 490 kusov vozidiel viac ako v roku 2020, lenže stále podstatne zaostáva za priemerom Európskej únie. Počas prvých troch štvrťrokov 2021 mali elektromobily a plug-in hybridy v Európe až 18,9-percentný trhový podiel, zatiaľ čo u nás len tri percentá.
Pritom do roku 2025 by sa u nás malo predávať až 51 520 týchto vozidiel ročne, aby sa napĺňali ambície o znižovaní emisií z osobnej dopravy. To znamená, že musíme u nás predávať až 20-násobok súčasných počtov elektromobilov a plug-in hybridov.
Hybridné automobily (HEV) dosiahli až 20,01 percentný podiel, ide o medziročný nárast o 7 913 kusov vozidiel na celkových 15 148.
Prezident ZAP SR, Alexander Matušek, informoval aj o aktivitách Zväzu automobilového priemyslu počas minulého roka.
Pomer počtov nových registrácií nových áut a tých individuálne dovezených
Tieto čísla nastavujú zrkadlo zákonodarcom a ich ambíciám znižovať vplyv osobnej dopravy na životné prostredie. Ukazuje sa, že motoristi si radšej kúpia staršie jazdené auto, aby sa vyhli vysokým cenám ekologickejších nových vozidiel. Osobných áut s nízkymi emisiami počas prevádzky predávame stále málo, čo môže spoločne dovozom starých áut môže dospieť k zhoršeniu emisnej bilancie a tiež so zvýšenými rizikami v cestnej premávke.
### Ak chceme čistejšie autá, musíme pre ne vytvoriť infraštruktúru
Zväz ďalej podotýka, že Slovensko zaostáva v príprave infraštruktúry pre nabíjateľné automobily. V minulom roku sme na Slovensku mali 820 verejných nabíjacích bodov, pritom už v roku 2025 by sme ich podľa ambícií Európskej komisie mali mať 5 500 a v roku 2030 až 27-tisíc. Zaostáva však aj celá Európa. Dnes je v EÚ 280-tisíc nabíjacích staníc, z toho 70 percent len v troch krajinách – Nemecko, Holandsko a Francúzsko. V roku 2030 by to na naplnenie zámerov Európskej komisie malo byť v Európe 3,9 milióna týchto nabíjačiek a podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) až 7 miliónov.
Krajiny EU 27 s podporou nákupu elektromobilov v akejkoľvek forme. Slovensko patrí medzi tie, ktoré aktuálne nemajú podporu prakticky žiadnu. Dánsko, naopak, zašlo tak ďaleko, že už podpora nie je potrebná, pretože ľudia nakupujú elektromobily iniciatívne.
Automobilky, Automobilky Na Slovensku, Cipova Kriza, Covid-19, Polovodicova Kriza, Predaje Áut, Slovensko, Správy, Štatistiky Predaja, Str, Trh, Trhový Podiel, Zap, Zap Sr
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia