Predaj elektrických áut musí 20-násobne stúpnuť, zaostávame za štandardom EÚ, varuje ZAP SR

V minulom roku sa u nás predalo o 9-tisíc menej naftových áut ako predvlani. Zväz automobilového priemyslu zverejnil štatistiky predaja áut na Slovensku v roku 2021.
Vydané  Text: 
Prezident ZAP SR, Alexander Matušek, informoval aj o aktivitách Zväzu automobilového priemyslu počas minulého roka.
## 2021 v číslach: Nových áut sa predalo menej, starých jazdeniek sa doviezlo viac *Aktualizácia príspevku z 13. januára 2021* Zväz automobilového priemyslu SR dnes v Bratislave na svojej tlačovej konferencii sumarizoval predchádzajúci rok autopriemyslu na Slovensku. Čísla sú skôr povzbudivé a odhady vývoja v novom roku sú priaznivé, avšak nastupujúca éra európskej elektromobility k nám prichádza veľmi pomaly. Pritom automobilový priemysel má byť akcelerátorom zelenej Európy a Slovensko je na autopriemysle vysoko závislé. Zväz automobilového priemyslu preto upozorňuje na potreby, ktoré výrobcovia automobilov u nás majú a na potrebu strategickej podpory dopytu po vozidlách s alternatívnym pohonom – za také sú považované plug-in hybridy (PHEV) a elektromobily (EV, BEV). Situáciu na trhu s automobilmi na Slovensku počas roka 2021 objasnili Alexander Matušek (prezident ZAP SR) a Pavol Prepiak (výkonný viceprezident ZAP SR), ako aj hostia z automobiliek pôsobiacich na Slovensku.
Zľava Miroslava Remenárová (Jaguar Land Rover), Tomáš Potoček (KIA Slovakia), Peter Švec (Stellantis Slovakia) a Lucia Kovarovič Makayová (Volkswagen Slovakia). Predstavitelia automobiliek pripomenuli, že napriek náročnému roku ho ustáli. Upozorňujú, že ich trápi nielen polovodičová kríza, ktorá spôsobuje obmedzenia výroby a nepredvídané alokácie vyrobených vozidiel, ale aj vysoké náklady spojené s testovaním zamestnancov na Covid-19.
### Predaje nových áut na Slovensku v roku 2021 **Pavol Prepiak, výkonný viceprezident ZAP SR**, poukázal na pokles registrácií nových vozidiel o 0,79 percenta v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2020. Celkovo sa v roku 2021 na Slovensku zaregistrovalo 75 700 kusov nových osobných automobilov kategórie M1, rok predtým to bolo o 605 kusov viac. Má to byť výsledok kombinácie viacerých faktorov, v prvom rade nedostatku čipov, s tým spojenej limitovanej ponuky pre zákazníkov a vypredania skladov, ako aj výroby prebiehajúcej v takzvaných profitabilnejších modeloch, čo nenapĺňalo potreby trhu.
Trend registrácií nových vozidiel všetkých kategórií je však priaznivý, medziročne +2,87 percenta, teda 87 349 vozidiel. To je o 2 440 kusov viac ako v roku 2020. V porovnaní s rokom 2019 však ide o výrazný pokles, vtedy sa u nás zaregistrovalo celkom 113-tisíc nových vozidiel. Prepiak pripomenul, že za optimálny by považoval predaj na úrovni až 100-tisíc vozidiel.
**Osobné automobily (M1) sa najčastejšie predávali v karosárskom vyhotovení SUV**, to malo u nás v roku 2021 trhový podiel až 45,69% a medziročne zaznamenal nárast až o 6,93 percenta – teda najviac spomedzi všetkých ostatných segmentov. Išlo o celkovo 34 589 kusov esúvečiek. Ďalej zákazníci nakupovali osobné autá nižšej strednej triedy (17 520 ks, trhový podiel 23,14%) a malé autá (13 634 ks, trhový podiel 18,01%). Okrem SUV mali všetky ostatné typy vozidiel prevažne stagnujúci alebo klesajúci medziročný vývoj trhového podielu.
Z hľadiska zloženia zákazníckeho spektra sú v roku 2021 dominantné právnické osoby, tie nakúpili celkom 51 181 kusov nových automobilov, fyzické 24 519 kusov.
### Registrácie nových osobných áut podľa typu paliva ZAP SR rozdelil osobné automobily na nízkoemisné (PHEV, elektromobily), nízkoemisné vybavené technológiami hybridného pohonu (HEV) a tretia skupina sú štandardné vozidlá so spaľovacím motorom (ICE), vrátane mild-hybridného pohonu MHEV. Štvrtou skupinou sú vodíkové vozidlá zastúpené jedným exemplárom.
Registrácie nových osobných vozidiel podľa paliva (celý rok 2021, zdroj: ZAP SK)
Realitou roka 2021 je len 3-percentný trhový podiel elektromobilov a plug-in hybridov. V absolútnych číslach je to 1 104 elektromobilov, 146 vozidiel nafta+PHEV, 1 020 vozidiel benzín+PHEV a jedno vozidlo benzín+LPG+PHEV, dovedna 2 271 kusov. To je o 490 kusov vozidiel viac ako v roku 2020, lenže stále podstatne zaostáva za priemerom Európskej únie. Počas prvých troch štvrťrokov 2021 mali elektromobily a plug-in hybridy v Európe až 18,9-percentný trhový podiel, zatiaľ čo u nás len tri percentá. Pritom do roku 2025 by sa u nás malo predávať až 51 520 týchto vozidiel ročne, aby sa napĺňali ambície o znižovaní emisií z osobnej dopravy. To znamená, že musíme u nás predávať až 20-násobok súčasných počtov elektromobilov a plug-in hybridov. Hybridné automobily (HEV) dosiahli až 20,01 percentný podiel, ide o medziročný nárast o 7 913 kusov vozidiel na celkových 15 148.
Prezident ZAP SR, Alexander Matušek, informoval aj o aktivitách Zväzu automobilového priemyslu počas minulého roka.
### Matušek: Stávame sa šrotoviskom Európy, dovážame šroty Štatistiky ZAP SR odhaľujú, že individuálne dovezených vozidiel (nové+jazdené) bolo 44,6 percenta z celkového množstva nových registrácií, teda 61 032 kusov. To znamená medziročný nárast až o 3 846 kusov vozidiel. Išlo najmä o staré vozidlá, až 49 percent z nich malo viac ako 10 rokov a viac ako 8-tisíc osobných áut z dovozu malo viac ako 15 rokov.
Pomer počtov nových registrácií nových áut a tých individuálne dovezených
Tieto čísla nastavujú zrkadlo zákonodarcom a ich ambíciám znižovať vplyv osobnej dopravy na životné prostredie. Ukazuje sa, že motoristi si radšej kúpia staršie jazdené auto, aby sa vyhli vysokým cenám ekologickejších nových vozidiel. Osobných áut s nízkymi emisiami počas prevádzky predávame stále málo, čo môže spoločne dovozom starých áut môže dospieť k zhoršeniu emisnej bilancie a tiež so zvýšenými rizikami v cestnej premávke. ### Ak chceme čistejšie autá, musíme pre ne vytvoriť infraštruktúru Zväz ďalej podotýka, že Slovensko zaostáva v príprave infraštruktúry pre nabíjateľné automobily. V minulom roku sme na Slovensku mali 820 verejných nabíjacích bodov, pritom už v roku 2025 by sme ich podľa ambícií Európskej komisie mali mať 5 500 a v roku 2030 až 27-tisíc. Zaostáva však aj celá Európa. Dnes je v EÚ 280-tisíc nabíjacích staníc, z toho 70 percent len v troch krajinách – Nemecko, Holandsko a Francúzsko. V roku 2030 by to na naplnenie zámerov Európskej komisie malo byť v Európe 3,9 milióna týchto nabíjačiek a podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) až 7 miliónov.
Krajiny EU 27 s podporou nákupu elektromobilov v akejkoľvek forme. Slovensko patrí medzi tie, ktoré aktuálne nemajú podporu prakticky žiadnu. Dánsko, naopak, zašlo tak ďaleko, že už podpora nie je potrebná, pretože ľudia nakupujú elektromobily iniciatívne.
### Prognózy predaja vozidiel v roku 2022 Zväz automobilového priemyslu je v odhadoch tohto roka skôr optimistický. To aj napriek tomu, že naďalej automobilky znášajú dôsledky polovidičovej krízy a obmedzenia spojené s ochorením Covid-19. Odhad ZAP SR na rok 2022 je, že v prípade nákladnej dopravy N3 nad 12 ton bude predaj okolo úrovne 2 700 ks, úžitkové automobily kategórie N1 okolo 8 400 ks a osobné automobily M1 by mohli dosiahnuť až 85 000 kusov registrácií nových vozidiel. Prepiak však pripomína problém s nedostatkom polovodičov a alokáciu vozidiel pre krajiny, ktoré na rozdiel od Slovenska podporujú zákazníkov pri kúpe nízkoemisného vozidla. Počas roka 2022 na Slovensku podľa odhadov predá 97-tisíc nových vozidiel.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia