Nové BMW iX Flow dokáže meniť farbu počas jazdy | Video

Má ísť o prvé použitie tejto technológie v autopriemysle, má však reálnu šancu uplatniť sa?
Vydané  Text: 
* **BMW iX Flow dokáže meniť farbu karosérie** * **Využíva sa technológia známa z elektronických čítačiek kníh** * **Podľa BMW takáto karoséria prináša celý rad výhod** * **Aká bude odolnosť takejto karosérie?** BMW iX nie je koncept, ale elektromobil, ktorý v portfóliu nemeckej automobilky predstavuje významný historický míľnik. Teraz značka predstavila koncepčný model s prívlastkom Flow, ktorý demonštruje schopnosť automobilky prinášať celkom nové funkcie do svojich vozidiel. Zmena farby karosérie nebola nikdy jednoduchšia, vďaka technológii s názvom e-ink od rovnomennej spoločnosti by na to malo stačiť jedno tlačidlo. *Chcete mať dnes svoje BMW iX čierne alebo biele?* Vyzerá to vskutku zaujímavo. **Elektrické SUV mení farbu karosérie** a plôch na diskoch kolies spôsobom, ktorý pripomína obnovovanie obrazu na elektronickej čítačke kníh. Nie je to náhoda, pretože **skutočne ide o rovnakú obrazovú technológiu. E-ink** je v podstate pasívny zobrazovací panel, ktorý potrebuje elektrickú energiu iba pri obnovovaní obrazu. Je ideálny pre statickú grafiku, teda najmä texty, pretože si aj so slabším napájaním vystačí výrazne dlhšie, než akýkoľvek iný farebný displej. V prípade automobilu tento koncept prináša výhodu v tom, že keď sa raz zmení farba vozidla, **na udržiavanie tejto farby nie je potrebná elektrická energia**. Doteraz sme však technológiu videli predovšetkým na plochých elektronických čítačkách kníh, karoséria automobilu je špecifická tým, že obsahuje početné zakrivenia a obliny, výrezy a nepravidelné tvary. Preto sa táto vrstva karosérie skladá **z veľkého množstva polygónov**, ktoré odhadujeme na tisíce. Podľa tlačovej správy sú tieto elementy vyrezávané laserom a každý jeden z nich môže byť ovládaný samostatne.
O technologickej inovácii, ktorá sa však nepochybne ešte dlhší čas nedostane do sériovej výroby, viac prezradila **Stella Clarke, líderka projektu BMW iX Flow**. Clarke tvrdí, že **BMW je prvou značkou, ktorá túto technológiu prináša do autopriemyslu** v takejto podobe a pre zákazníka z toho vyplýva hneď niekoľko výhod. Za tú prvú považuje personalizáciu – práve tak, ako si ráno vyberiete farbu oblečenia, si môžete vybrať farbu svojho auta. Ďalším benefitom má byť schopnosť auta zobraziť informácie priamo na karosérii – napríklad stav nabitia akumulátora, dostupnosť vozidla na prenájom cez car-sharing, či bolo odcudzené (zrejme by vtedy blikalo ako alarm) a tiež pri hľadaní vozidla na preplnenom parkovisku. Ďalšou praktickou výhodou má byť podľa Clarke **zmena koeficientu tepelnej vodivosti**. Napríklad v lete by mohlo byť auto biele, aby karoséria odrazila čo najviac tepla od vozidla, zatiaľ čo v chladnejších mesiasoch by čierna karoséria zabezpečila pasívne vyhrievanie. BMW sa nevyjadruje k odolnosti tohto technologického riešenia. Keďže však ide o displeje, je zatiaľ možné predpokladať, že v porovnaní s tradičným lakom budú podstatne citlivejšie na mechanické poškodenie. ### Inovácie potrebujú všetci, najmä však drahé značky Automobilky musia hľadať stále nové spôsoby, ako sa odlíšiť od konkurencie a podľa **Adriana van Hooydonka, šéfa dizajnu BMW,** je práve využitie tejto technológie ukážkou prezieravosti značky BMW. Nie tak dávno automobilka čelila kritike internetovej verejnosti za to, že predné ľadvinky na svojich vozidlách zväčšila nad všetky očakávania. V limuzíne radu 7 skutočne pôsobia enormne, avšak také Audi už dlhé roky využíva koncepciu rozmerných predných masiek chladičov a asi málokomu to prekáža. Najmä luxusné automobily sa musia odlíšiť a používanie extravagantných dizajnových prvkov, ale aj technológií ako e-ink, bude zohrávať čoraz väčšiu úlohu v ich odlíšení od neprémiových automobiliek. Aj tie sa totiž vedia pomerne rýchlo adaptovať na zmeny na trhu a prinášať inovácie do každodenného života, čoho dôkazom sú značky ako Hyundai, Kia, Škoda či Volkswagen.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia