Nové BMW iX Flow dokáže meniť farbu počas jazdy | Video
Má ísť o prvé použitie tejto technológie v autopriemysle, má však reálnu šancu uplatniť sa?
Vydané Text: Erik Stríž
O technologickej inovácii, ktorá sa však nepochybne ešte dlhší čas nedostane do sériovej výroby, viac prezradila **Stella Clarke, líderka projektu BMW iX Flow**.
Clarke tvrdí, že **BMW je prvou značkou, ktorá túto technológiu prináša do autopriemyslu** v takejto podobe a pre zákazníka z toho vyplýva hneď niekoľko výhod. Za tú prvú považuje personalizáciu – práve tak, ako si ráno vyberiete farbu oblečenia, si môžete vybrať farbu svojho auta. Ďalším benefitom má byť schopnosť auta zobraziť informácie priamo na karosérii – napríklad stav nabitia akumulátora, dostupnosť vozidla na prenájom cez car-sharing, či bolo odcudzené (zrejme by vtedy blikalo ako alarm) a tiež pri hľadaní vozidla na preplnenom parkovisku.
Ďalšou praktickou výhodou má byť podľa Clarke **zmena koeficientu tepelnej vodivosti**. Napríklad v lete by mohlo byť auto biele, aby karoséria odrazila čo najviac tepla od vozidla, zatiaľ čo v chladnejších mesiasoch by čierna karoséria zabezpečila pasívne vyhrievanie. BMW sa nevyjadruje k odolnosti tohto technologického riešenia. Keďže však ide o displeje, je zatiaľ možné predpokladať, že v porovnaní s tradičným lakom budú podstatne citlivejšie na mechanické poškodenie.
### Inovácie potrebujú všetci, najmä však drahé značky
Automobilky musia hľadať stále nové spôsoby, ako sa odlíšiť od konkurencie a podľa **Adriana van Hooydonka, šéfa dizajnu BMW,** je práve využitie tejto technológie ukážkou prezieravosti značky BMW. Nie tak dávno automobilka čelila kritike internetovej verejnosti za to, že predné ľadvinky na svojich vozidlách zväčšila nad všetky očakávania.
V limuzíne radu 7 skutočne pôsobia enormne, avšak také Audi už dlhé roky využíva koncepciu rozmerných predných masiek chladičov a asi málokomu to prekáža.
Najmä luxusné automobily sa musia odlíšiť a používanie extravagantných dizajnových prvkov, ale aj technológií ako e-ink, bude zohrávať čoraz väčšiu úlohu v ich odlíšení od neprémiových automobiliek. Aj tie sa totiž vedia pomerne rýchlo adaptovať na zmeny na trhu a prinášať inovácie do každodenného života, čoho dôkazom sú značky ako Hyundai, Kia, Škoda či Volkswagen.
Adrian Van Hooydonk, Aktualne, BMW, Ces, Ces 2022, Dizajn, E Paper, E-Ink, Správy, Stella Clarke, Str, Technologie, Video
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia