Dojazd tisíc kilometrov je len začiatok. Mercedes EQXX dosahuje účinnosť až 95 percent
Vision EQXX je v prvom rade demonštráciou sily automobilky, ale aj reálnym obrazom budúcich generácií elektromobilov.
Vydané Text: Erik Stríž
Tieto hodnoty sú však bezprecedentné a sú výsledkom ako vynikajúcej aerodynamiky (Cd 0,17 v aerodynamickom tuneli pri rýchlosti 140 km/h), tak **úplne nového trakčného akumulátora** a **solárneho panela** umiestneného na streche. Solárny panel so 117 článkami sa na celkovom maximálnom dojazde podieľa čiastkou 25 kilometrov.
**Priemerná spotreba** koncepčného modelu Vision EQXX je **menej ako 10 kWh/100 km**, čo je podľa automobilky ekvivalent spotreby jedného litra paliva. Pri takejto spotrebe a tomto dojazde by sa automobil nabíjal iba raz mesačne. Podľa Daimleru priemerný vodič auta v Európe totiž ročne najazdí 12-tisíc kilometrov.
**Dizajn vozidla je prísne účelový**, s čím už značka skúsenosť má z modelov EQ. Napríklad modely EQS a EQE sú dizajnérsky tak nápadné práve pre svoju výnimočnú aerodynamiku, dizajnéri vyhladili azda každý detail tak, aby vzduch obtekal s čo najmenším odporom. V prípade modelu Vision EQXX sa výrobca rozhodol pre klasické vonkajšie spätné zrkadlá a nie kamery, avšak s dôrazom na ich aerodynamický tvar.
Predná kapota je mierne zdvihnutá a predné partie ako také trocha pripomínajú elektromobil Kia EV6 – to znamená, že tento dizajn skutočne prináša zvýšenie efektivity vozidla. K tomu si pripočítajte aero kolesá, prieduchy na vedenie vzduchu z prednej masky, zapustené kľučky dverí, nízke ťažisko, široký postoj a nezvyčajne tvarované zadné partie, výsledkom je aerodynamika na úrovni Cd 0,17. Pre porovnanie, pri EQS je to 0,20, a to ide o najefektívnejšie sériovo vyrábané vozidlo, čo sa týka obtekania vzduchu.
**Trakčný akumulátor umiestnený v podlahe** je energeticky podstatne výdatnejší ako v prípade ostatných modelov EQ – až 400 Wh/liter, celkovo má až o 30 percent nižšiu hmotnosť (495 kg) a zaberá o 50 percent menej priestoru, tvrdí automobilka. Kapacita pritom dosahuje takmer 100 kWh. Zaujímavosťou je použitie pasívneho chladenia.
**Zvlášť pôsobivý je interiér** konceptu Vision EQXX. Na rozdiel od iných koncepčných automobilov tento vyzerá realisticky. Prináša však inováciu v podobe obrovského obrazového panela na celú šírku prístrojovej dosky. Ide o modernú interpretáciu MBUX Hyperscreen, ktorý nájdeme v modeloch EQS a EQE? Možno, ale na rozdiel od nich ide o jeden celistvý displej.
Interiér konceptu je vyhotovnený s ohľadom na udržateľnosť a životného prostredie, preto v ňom nachádzajú svoje miesto recyklované materiály, pokrokový textil Biosteel od firmy AMSilk a ďalšie materiály s obsahom bambusu či kaktusu (Dessertex). Kožené poťahy DINAMICA sú vyrobené z recyklovaných materiálov tiež a obočie pozdvihne aj poťahový materiál MyLo – vegánska koža vyrobená z húb.
### Dostupnosť a cena
Či sa model EQXX dostane do predaja, dnes posúdiť nevieme. Zatiaľ ide o odvážny, ale pomerne realistický koncept. V tejto chvíli o výkladnú skriňu technológií od Mercedesu a jeho úsilia spraviť elektromobilitu praktickou.
Ak by sme chceli vyčísliť hodnotu tohto konceptu, s ohľadom na náklady na celkový vývoj a tvorenie prototypu by sme museli zrejme hovoriť o miliónoch eur.
Aktualita, Elektromobil, Koncept, Luxusny Elektromobil, Mercedes, Mercedes Benz Eqxx, Novy Model, Správy, Str
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia