Pokuta, ktorú nemôže dostať majiteľ elektromobilu, ale benzínového a naftového auta áno. #Autoviny2021

Sú pokuty za zbytočne zapnutý motor absurdné alebo ide o správny spôsob trestania nezodpovedných vodičov? Téma, ktorá počas roka 2021 silno rezonovala medzi našimi čitateľmi.
Vydané  Text: 
Odpovedáme na otázku od čitateľa o tom, či motorista môže počas čakania na parkovisku či na ulici nechávať zapnutý motor na vozidle, napríklad pre funkčnosť klimatizácie. *Dobrý deň* *chcela by som sa spýtat, či po zaparkovaní, resp. pri státi auta na parkovisku alebo na verejnej komunikácii (ceste) je vodič povinný vypnúť motor auta?* **Naša odpoveď**: Na Slovensku zatiaľ nie je v platnosti zákon, na základe ktorého by ste po zaparkovaní na parkovisku alebo aj popri ceste mali povinnosť okamžite vypnúť motor. Podľa [Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 §4 Povinnosti vodiča ods. 2 n)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/vyhlasene_znenie.html#paragraf-4) však platí, že vodič nesmie (…) obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata **alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode**. Je to **sporne interpretovateľné znenie zákona**, pretože ak máte napríklad zapnutú klimatizáciu či vykurovanie, má zmysel mať motor naštartovaný a teda nemusí ísť o doslovne „zbytočné ponechanie motora v chode“. V tomto prípade zohráva dôležitú úlohu **kontext situácie** a, samozrejme, ide o vozidlá so spaľovacími motormi, teda tými na benzín, naftu, LPG alebo CNG. Navyše zákon uvádza, že ako vodič nesmiete týmto zapnutým motorom obťažovať iných účastníkov cestnej premávky a iné osoby – a to je ďalšia sporná formulácia zákona, pretože je rôzne interpretovateľný. Väčšinu ľudí jednoducho nemusí obťažovať, že je váš spaľovací motor zapnutý. V praxi by ale mal stačiť jeden takýto človek. ### Situácia z praxe Zákon teda hovorí, že **nesmiete zbytočne ponechávať motor v chode**. Predstavte si však situáciu, že vonkajšia teplota dosahuje v lete bežných 30° Celzia. V interiéri auta bez zapnutej klimatizácie rastie teplota priam závratne až do 50 stupňov, čo sme otestovali aj my, podrobnosti si prečítajte v článku [Už 5 minút v aute na priamom slnku zohrialo interiér na extrémnu teplotu](https://www.autoviny.sk/reportaze/122545/autovinysk-otestovali-uz-5-minut-v-aute-na-priamom-slnku-zohrialo-interier-na-extremnu-teplotu-davajte-si-velky-pozor-na-svoje-deti-aktualne). Ak počas niekoľkominútového čakania v aute sedia deti a zároveň dospelá osoba na mieste vodiča či spolujazdca čakajúca na ďalšiu osobu, je nanajvýš nezodpovedné vypínať klimatizáciu. Väčšina automobilov nie je vybavená nezávislou klimatizáciou, takže k jej chodu je potrebný zapnutý motor. Stále však posádka môže vozidlo jednoducho opustiť a čakať vonku. Lenže svet je komplikovanejší ako naše bežné predstavy a predsudky. V aute môže sedieť osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, odkázaná na invalidný vozík, ktorej rozhodne nestojí za to absolvovať celý proces vystupovania a nastupovania len preto, aby nemusela vysedávať v rozhorúčenom vozidle s vypnutým motorom. **Ako sa na to ale bude pozerať službukonajúci policajt**, je na ňom a na tom, **ako si viete obhájiť zmysel zapnutého motora**. Môže vás pokutovať sumou 30 eur, avšak primerane – je rozdiel, či čakáte na niekoho dve minúty alebo štvrť hodinu. Aj najnovšie autápri zapnutom spaľovacom motore na voľnobehu smrdia a produkujú škodlivé emisie. Kuriózne v tomto kontexte je, že takúto pokutu nedostane motorista s elektromobilom alebo plug-in hybridom. Ak je totiž takéto elektrifikované vozidlo „naštartované“, neprodukuje žiadne emisie ani hluk, a predsa dokáže vďaka svojim akumulátorom zabezpečiť chod klimatizácie. Fakticky to znamená, že takúto pokutu nemôže dostať majiteľ elektromobilu, ale iba auta s benzínovým či naftovým motorom. ### Naše odporúčanie – motor vypínajte! Odporúčame však motor vypínať. Alternatívou vysedávania v horúcom aute je obyčajné vystúpenie a trávenie času v tieni. V Rakúsku vás budú za naštartovaný motor pri státí na parkovisku či pri ceste kritizovať aj okoloidúci a čoraz uvedomelejší sú aj Slováci. Pripomenúť motoristovi, že by nemal nechávať motor v chode zbytočne, je jeden z prejavov vyspelej civilizovanej spoločnosti – rovnako tak ochota prispustiť, že môžu existovať pádne dôvody na to, aby ten motor zapnutý ostával. ### Nutnosť pre tunely Je dôležité pripomenúť, že ak (teda predovšetkým vtedy, keď sa stane havária), motor musíte vypnúť, to podľa [Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 §26 Zastavenie vozidla v tuneli ods. 1 a)](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/vyhlasene_znenie.html). Teda ak už musíte stáť v tuneli, bez ohľadu na vlastné potreby musíte motor vypnúť. Ak je automobil vybavený nezávislým vykurovaním, musí vodič vypnúť aj to. Tiež pripomíname, že **na diaľnici alebo v tuneli za normálnych okolností zastaviť nesmiete**.

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia