O modeli DS 4 sme prvýkrát písali [ešte začiatkom tohto roka](https://www.autoviny.sk/novinky/122072/21-palcova-projekcia-na-celnom-skle-nova-ds-4-je-technologickou-lahodkou-pre-narocnych). Ide o automobil, ktorý je nepochybne očakavaný všetkými, ktorým vyhovujú crossovery, ale doteraz ponúkaný kompaktný DS 3 CROSSBACK im nesadol z estetického hľadiska a DS 7 CROSSBACK je pre nich už príliš veľký.
Plug-in hybrid DS 4 E-Tense (2022)
Automobilka DS predstavila **slovenské ceny modelu DS 4**. Nie je nositeľom prívlastku Crossback, ako v prípade modelov DS 3 a DS 7, pretože stojí na úplnom rozhraní karosárskych vyhotovení. Môže byť hatchbackom, ale aj crossoverom so zadnými partiami v štýle kupé, respektíve malým SUV. Všetko záleží na tom, v akej verzii si zákazník model kúpi. Na výber je základová DS 4, ďalej praktickejšia DS 4 CROSS a za estetický vrchol ponuky môžeme považovať DS 4 PERFORMANCE LINE. Poteší, že všetky tieto verzie sú v ponuke s benzínovým a naftovým motorom a tiež ako plug-in hybrid s označením E-TENSE.
Konvenčnosť nikdy nebola vlastnosť typická pre značku DS a tak ani nová štvorka nestojí na podvozku, ktorý by sme poznali z niektorého iného modelu.
Plug-in hybrid DS 4 E-Tense (2022)
### Úplne prepracovaný základ
Novinka stojí na novej platforme EMP2, ktorá už pri vývoji zohľadňovala možnosť osadenia plug-in hybridného pohonu bez obmedzenia variability či batožinového priestoru – ten vo svojej východiskovej konfigurácii ponúka solídnych 430 dm3. Piate dvere sa otvárajú aj bezdotykovo, elektricky, plne automaticky a zadné sedadlá možno sklopiť, čím sa sprístupní podstatne väčší nákladný priestor. Dodatočný priestor pre batožinu je aj na streche, verzia DS 4 CROSS ponúkne už v sériovej výbave strešné nosiče.
DS 4 Cross (2022) má mať už bližšie k crossoveru ako k hatchbacku.
Koncernová modulárna platforma EMP2 síce nie je úplne nová, ale pri vývoji modelu DS 4 automobilka vyhotovila až 70 percent nových alebo jedinečných dielcov, takže komukoľvek v minulosti podvozky v automobiloch DS nevyhovovali, práve tento model by mohol reputáciu napraviť. Výrobca podľa vlastných slov zapracoval na odpružení aj riadení a dbal na vysokú tuhosť karosérie. Zaujímavosťou je tiež použitie kombinácie zvárania a lepenia, na celej karosérii vozidla je takmer 34 metrov lepených a bodovo zváraných spojov.
Aktuálnym trendom je dnes dosahovanie udržateľnosti výroby, a tak aj DS 4 je vyrobená až 95 percent z opätovne použiteľných materiálov a 85 percent všetkých použitých dielcov je recyklovateľných.
#### Fotogaléria: DS 4 CROSS
[GALLERY id=31297]
### Benzín, nafta aj plug-in hybrid
Na Slovensku sa DS 4 dočkala celkovo piatich motorizácií, ide o tri benzínové, jeden naftový motor a napokon benzínovo-elektrický pohon. V každom prípade je automobil vybavený automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Východiskovou motorizáciou je PureTech 130 S&S EAT8 s maximálnym výkonom 96 kW (130 koní) za cenu 26 990 eur. Najnižšou výbavou je tá s názvom Bastille+, ďalej sú v ponuke aj výbavy Performance Line, Trocadero, Cross Trocadero, Performance Line+, Rivoli a Cross Rivoli. Tie verzie, ktoré obsahujú slovo Cross, obsahujú aj terénny exteriérový balíček a 19-palcové disky kolies v dizajne Lima.
Druhým motorom v poradí je PureTech 180 s max. výkonom už 133 kW (181 k) od 33 490 eur a vrchol predstavuje PureTech 225 (165 kW / 225 k) od 39 490 eur – ten je však vyhradený pre najvyššie výbavy Perfomance Line+, Rivoli a Cross Rivoli.
Naftové agregáty sú zastúpené jediným motorom BlueHDi 130 s s maximálnym výkonom 96 kW (130 k), teda na úrovni základového benzínového motora. Cenovka je tu 28 490 eur, teda o dvetisíc viac ako v prípade PureTech 130.
Plug-in hybridný E-TENSE ponúka rovnaký výkon pohonu ako najsilnejší benzínový variant (165 kW/225 k) a pritom je konfigurovateľný so všetkými stupňami výbavy s cenami od 37 990 eur. Jednou z výhod tejto verzie má byť jej schopnosť jazdiť na elektrinu až do vzdialenosti 50 kilometrov. V praxi je to vždy menej, než podľa metodiky WLTP, avšak ak by bol automobil schopný zvládať každodenné trasy medzi domovom a prácou, fakticky môžeme o DS 4 hovoriť aj ako o elektromobile.
Palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW umožňuje nabitie batérie pomocou domácej alebo verejnej nabíjacej stanice a štandardne dodávaného kábla za 1,45 hodiny. Plug-in hybrid DS 4 E-Tense (2022)
### Matrixové LED svetlá aj 21-palcový projekčný displej Z hľadiska zoznamu položiek výbavy zákazník dostane najviac v prípade, že si kúpi plug-in hybrid E-TENSE v karosárskom vyhotovení Cross. Cross totiž obnáša terénne úpravy na karosérii, 19-palcové disky kolies a strešné nosiče, zatiaľ čo **E-TENSE** pridáva aj adaptívny podvozok **DS ACTIVE SCAN SUSPENSION** s aktívnym sledovaním vozovky, rozšírené rozpoznávanie dopravných značiek, samostmievacie vnútorné zrkadlo a tiež nabíjací kábel.
**Už základná výbava Bastille+ je pomerne bohatá**. Z cenníka vyberáme napríklad bezkľúčové štartovanie, automatické stierače, akustické čelné sklo, rozpoznávanie dopravných značiek, tempomat (nie adaptívny), upozornenie na opustenie jazdného pruhu (nie aktívne), zadné parkovacie senzory, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, kožený volant, čierny interiér s čalúnením z tkaniny Perruzi Tungsten, Full LED predné svetlomety, LED denné svietenie a LED zadné svetlá, 7″ digitálny prístrojový panel, 10″ dotykový displej infotainmentu s bezkáblovým Mirror Screen a digitálnym rádiom DAB. Základná výbava DS 4 je postavená na 17″ diskoch s dizajnom Athens.
#### Fotogaléria DS 4: Interiér
[GALLERY id=31299]
Je pravda, že v aute za minimálne 27-tisíc eur by sme očakávali adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v pruhu a parkovaciu kameru, DS 4 tieto a ďalšie položky ponúka vo vyšších výbavách.
Napríklad **výbava Perfomance Line** už obsahuje predné a zadné parkovacie senzory s kamerou, luxusnejší interiér, výduchy klimatizácie aj vzadu a celkovo športovejší zovňajšok na 19-palcových diskoch.
Stupeň výbavy **Trocadento** zasa ponúka predné a zadné parkovacie senzory a kameru, bezkľúčový vstup a štartovanie, ale aj technologickú vychytávku v podobe 21-palcového head-up displeja **DS EXTENDED HEAD UP DISPLAY** či 3D navigáciu DS IRIS SYSTEM, všetko postavené na 19-palcových diskoch.
No a výbavy ako **Perfomance Line+ a Rivoli** už obsahujú aj adaptívny tempomat, moderné predné LED svetlomety DS MATRIX LED VISION (okrem DS 4 ich ponúka už len DS 3 Crossback) či aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu **DS DRIVE ASSIST** (výbava Rivoli).
Cenník ďalej uvádza aj niektoré položky výbavy v balíčkoch ako príplatkové možnosti, napríklad nočné videnie Pack DS NIGHT VISION (vrátane adaptívneho tempomatu) či 360-stupňový parkovací systém.
V základnej výbave sa DS 4 dodáva v nápadnom zlatom laku, na výber je ďalších šesť za pomerne vysoké príplatky 800 až 1000 eur. Kto by chcel dvojfarebné vyhotovenie karosérie s čiernou strechou, ten si doplatí ešte o 400 eur naviac.
### Dostupnosť
Začiatok predaja modelu DS 4 je naplánovaný ešte počas tohto roka.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk