Zohrievať alebo nie? Studené štarty môžu byť pre motor pohromou
Studené štarty sú v zime pre mnohých vodičov nočnou morou. Niektorí šoféri radšej dajú svoje auto pred odchodom „zohriať“, iní zase do auta nasadnú a idú. Aké je však optimálne správanie sa k motoru počas studených dní, keď auto stojí vonku v mrazoch?
Vydané Text: David Hecl
Za snehom znečistené svetlomety sa udeľuje pokuta do výšky 50 eur, za nečitateľné EVČ takisto.
**Tu si však treba dať pozor ešte na jednu hodnotu. Ňou je teplota oleja**. Autá v drvivej väčšine prípadov majú na „budíkoch“ ukazovateľ teploty vody. Teplotu oleja si musíte nájsť v infotainmente. Platí, že aj keď vám už voda ukazuje 90 stupňov, olej môže mať aj o 40 stupňov menej. Tým pádom nemá požadované mazacie vlastnosti. **Tie sú najideálnejšie pri hranici 100 stupňov**. Mali by ste si teda pri zimných „hrátkach na zasneženom parkovisku“ s autom dať pozor aj na toto číslo.
### Pri starých motoroch je všetko inak
**Diametrálne odlišná situácia je v prípade starých motorov**. Autá, ktoré boli vyrobené ešte v minulom tisícročí zväčša nemajú elektrické výhrevné systémy. Tu je práve veľmi dobre, ak motor necháte chvíľu zohrievať na prevádzkovú teplotu. Aj tu však ide primárne o zohriatie oleja na požadovanú úroveň. Staršie autá potrebujú aj oleje, ktoré majú iné fyzikálne vlastnosti, ako tie v moderných autách. Môže sa stať, že v prípade, že je vonku mrazivá zima, tak autu olej stuhne natoľko, že nie je možné, aby vykonával svoju úlohu počas jazdy. Preto by sa mal nechať zohriať, aby sa mu navrátili jeho mazacie vlastnosti.
**Ďalším problémom jazdy so studeným starým motorom môže byť zloženie motora ako takého**. V minulosti boli totiž hojne rozšírené motory s liatinovými blokmi či hlavami. Takýto motor potrebuje chvíľku tepla, nakoľko liatina má iné vlastnosti ako moderný hliník. Motor po naštartovaní okamžite zapne tzv. sytič, ktorý sa stará o dostatočne bohatú zmes na to, aby bol motor čo najskôr teplý.** Starým pravidlom, ktoré kedysi ľudia využívali bolo, že s autom sa pohli až v momente, kedy dokázalo udržať voľnobeh aj bez zásahu sytiča**. Následne s ním opatrne vyrazili na cestu. Samozrejme, nejedná sa o všetky staršie autá. Ide prevažne o autá, ktoré nemajú elektronické systémy vyhrievania.
Agregat, Motor, Motorvý Olej, Olej, Poradňa, Startovanie V Zime, Studený Štart, Technika, Tipy, Zima, Zohrievamnie Motora
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia