Automobilky varujú: Nové autá budú drahšie až o 50 percent! Kto to však zaplatí?

Nútená elektrifikácia prináša navýšenie nákladov až o 50 %! Automobilky nevedia, kto to zaplatí.
Vydané  Text: 
Generálny riaditeľ automobilového koncernu Stellantis, Carlos Tavares, uviedol, že vonkajší tlak na výrobcov automobilov s cieľom urýchliť prechod na elektrické vozidlá vážnym spôsobom ohrozuje pracovné miesta a kvalitu vozidiel, keďže výrobcovia sa snažia zvládnuť vyššie náklady na výrobu elektrických vozidiel. Vlády a investori chcú, aby výrobcovia automobilov urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale **náklady sú „za hranicami“ toho, čo môže automobilový priemysel uniesť,** povedal v rozhovore na konferencii Reuters Next šéf koncernu, Carlos Tavares. *„Došlo k rozhodnutiu zaťažiť automobilový priemysel elektrifikáciou, ktorá však prináša 50 percent dodatočných nákladov v porovnaní s konvenčným vozidlom…Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 percent dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej vrstvy nebude schopná tieto náklady zaplatiť.“*
Výrobcovia automobilov by mohli účtovať vyššie ceny a predávať menej áut alebo akceptovať nižšie ziskové marže, povedal Tavares. **Obe tieto cesty však vedú k škrtom.** Lídri odborov v Európe a Severnej Amerike pravidelne varujú, že tento tlak môže priemysel stáť desaťtisíce pracovných miest.*„Nehovoriac o tom, že výrobcovia automobilov potrebujú čas na testovanie a zabezpečenie toho, aby nová technológia fungovala,“* povedal Tavares. Tlak na zrýchlenie tohto procesu *„bude pôsobiť len kontraproduktívne. Povedie to k problémom s kvalitou a ďalším iným najrôznejším problémom.“* > Vlády by mali presunúť zameranie klimatickej politiky na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel – Carlos Tavares Tavares povedal, že Stellantis sa snaží vyhnúť škrtom zvyšovaním produktivity oveľa rýchlejším tempom než je v tomto odvetví bežné. *„Počas nasledujúcich piatich rokov musíme stráviť 10 percent produktivity ročne… v priemysle, ktorý je zvyknutý na 2-3 % zvyšovanie produktivity ročne. Budúcnosť nám ukáže, kto to dokáže stráviť a kto zlyhá,“* poznamenal Tavares. *„Sme nútení tlačiť na limity.“* Rovnako ako ostatné automobilky, ktoré zarábajú na spaľovacích vozidlách, aj Stellantis je pod tlakom výrobcov ako Tesla či Rivian. Ide však o spoločnosti, ktoré sú oveľa menšie s ohľadom na predaj vozidiel a zamestnanosť. Investori však dali Tesle a Rivianu vyššie trhové ohodnotenie ako vlastníkovi značky Jeep alebo vysoko ziskovej franšízy pick-upov Ram.
Tento tlak investorov znásobujú vládne politiky zamerané na zníženie emisií skleníkových plynov. **Európska únia, Kalifornia a ďalšie jurisdikcie si stanovili ciele ukončiť predaj spaľovacích vozidiel do roku 2035.** Spojené kráľovstvo stanovilo rok 2030 ako konečný termín pre prechod na čisto elektrický pohon. Tavares uviedol, že *„vlády by mali presunúť zameranie klimatickej politiky na vyčistenie energetického sektora a rozvoj infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.“* Stellantis je na dobrej ceste dosiahnuť zníženie nákladov o 5 miliárd eur prostredníctvom zefektívnenia svojich operácií a do roku 2025 vyčlenil 30 miliárd eur na vývoj nových architektúr elektromobilov, výstavbu závodov na batérie a investície do surovín a nových technológií.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia