Ak máme byť CO2 neutrálni, máme tieto podmienky: Toyota zverejnila svoje stanoviská k trendu nielen v Európe

Pri automobilke rozmerov Toyoty nie je jednoduché zaväzovať sa k uhlíkovej neutralite, hoci japonská značka také ambície má.
Vydané  Text: 
Toyota bude pripravená do roku 2035 znížiť emisie CO2 všetkých svojich nových vozidiel predávaných v západnej Európe o 100 percent, teda na nulu. **Podmienkou je, že do tej doby bude dostatočne rozvinutá infraštruktúra na nabíjanie elektromobilov a tankovanie vodíkového paliva**, povedal **Matt Harrison**, prezident a generálny riaditeľ Toyota Motor Europe. **Ďalšou podmienkou** je, že sa podarí **posilniť kapacitu výroby obnoviteľnej energie**. „V perspektíve po roku 2030 očakávame zrýchlenie dopytu po vozidlách s nulovými emisiami,“ dodal Matt Harrison, ktorý o víziách Toyoty informoval na prezentácii Kenshiki Forum v Bruseli. Toyota tu predstavila svoje európske obchodné stratégie, nové produkty a vývoj nových technológií. Kenšiki v japončine znamená pochopenie, pričom tohtoročná akcia sa točila okolo snahy TME o uhlíkovú neutralitu, **urýchlenie plánu elektrifikácie** a aktívne roly Toyoty v rozvoji vodíkovej ekonomiky. Toyota smeruje k čo najrýchlejšiemu dosiahnutiu uhlíkovej neutrality pri súčasnej minimalizácii uhlíkových emisií na ceste k neutralite. Cieľ minimalizovať uhlíkové emisie sa dosiahne urýchlením elektrifikácie a poskytovaním rôznorodej ponuky hospodárnych pohonov s nízkymi emisiami CO2 všetkým zákazníkom. Toyota v nadchádzajúcich rokoch uvedie niekoľko cenovo dostupných vozidiel s nulovými emisiami (Zero Emissions Vehicle), ktorých najnovším predstaviteľom je model **bZ4X**. Do roku 2030 má zastúpenie bezemisných vozidiel v predajnom mixe v krajinách západnej Európy dosiahnuť aspoň 50 %. ### Toyota stavia na rôznorodé pohony a rôznorodé trhy na celom svete Vedecký šéf TMC a generálny riaditeľ Toyota Research Institute Gill Pratt ďalej vysvetlil, že cesta k uhlíkovej neutralite je najefektívnejšia vtedy, keď je postavená na rôznorodých riešeniach pohonu v súlade s rôznorodými trhmi na celom svete. Tri hlavné dôvody sú nasledujúce: rôznorodý charakter zdrojov energie naprieč regiónmi, rôzne dopravné potreby ľudí, ako aj nevyhnutnosť maximalizovať investičnú návratnosť uhlíkových technológií, aby sa optimálne nakladalo so vzácnymi surovinami na výrobu batérií: „Toyota je samozrejme odhodlaná dodávať zákazníkom milióny batériových elektromobilov, ale cestou k celosvetovému zníženiu väčšiny čistých uhlíkových emisií je využívať každú položku z našej nástrojovej súpravy zahŕňajúcej hybridy, plug-in hybridy, batériové elektromobily, vozidlá na palivové články v správnom pomere, aby sme optimálne využívali obmedzenia infraštruktúry a okolnosti zákazníkov v jednotlivých regiónoch, ako aj obmedzenú dodávku a narastajúce výkonové schopnosti batérií,“ uviedol Pratt. Ďalšie podrobnosti o strategických krokoch Toyoty v oblasti batérií oznámil viceprezident výskumu a vývoja TME Gerald Killmann v nadväznosti na nedávne celosvetové oznámenie stratégie investovať 11,5 mld. eur do batériových technológií. Spustila sa komerčná výroba celosvetovo prvej bipolárnej batérie NiMh, ktorá okrem využitia menej vzácnych prvkov prináša výhodu nižších nákladov pri dvojnásobnej výkonovej hustote v porovnaní s bežnými batériami typu NiMh. Toyota očakáva, že nasadením podobného prístupu pri lítium-iónových batériách v kombinácii s ďalšími pokrokmi v znižovaní spotreby energie vozidiel by v druhej polovici 20. rokov malo dôjsť k 50 % poklesu ceny batérií pri všetkých vozidlách bez toho, aby sa skrátil ich dojazd. Elektromobily s batériovým pohonom by vďaka tomu mali byť pre všetkých cenovo dostupnejšie. K netrpezlivo očakávanému uvedeniu polovodičových batérií Gerald Killmann potvrdil, že v nadväznosti na testovanie prototypov v minulom roku sa pravdepodobne najprv objavia vo vozidlách s hybridným elektrickým pohonom a až potom sa budú v širšej miere nasadzovať v batériových elektromobiloch s cieľom zaistiť vyšší výkon, dlhší dojazd a kratší čas nabíjania. ### Širšie elektrifikované portfólio posilňuje ďalší rast TME očakáva, že v roku 2021 predá okolo 1,07 mil. vozidiel pri odhadovanom trhovom podiele 6,3 % – to by znamenalo nový rekord a nárast o 80 tisíc vozidiel v porovnaní s rokom 2020. V roku 2022 plánuje TME predať približne 1,3 mil. vozidiel pri podiele na trhu 6,5 % – čo je ďalšia rekordná hodnota. Za očakávaným nárastom predaja medzi rokmi 2021 a 2022 o 230 tis. vozidiel stojí robustná produktová ponuka vrátane širokej dostupnosti platforiem TNGA a historicky najvyššieho podielu elektrifikovaných vozidiel, v súčasnosti dosahujúceho 70 %. Ďalším plusovým faktorom je **uvádzanie nových modelov vrátane nového vozidla bZ4X a modelov Aygo X, GR86 a Corolla Cross**. ### Kenshiki v kocke * Po hlavnom stretnutí Kenshiki nasledoval rad detailných prezentácií produktov a technológií: * Európska premiéra nového batériového elektromobilu Toyota bZ4X, prvého z radu siedmich elektromobilov bZ s batériovým pohonom, ktoré budú postavené na vyhradenej platforme eTNGA. * Predstavenie nového SUV Toyota Corolla Cross, v ktorom má premiéru hybridný systém piatej generácie. * Lexus odhalil svoj ambiciózny rastový plán zahŕňajúci 20 modelov s uvedením do roku 2025 a bezmála zdvojnásobenie predajných objemov na 130 tisíc vozidiel. Lexus tiež predstavil dva nové produkty – nový plug-in hybridný model NX450h+ a koncepčný model buginy na vodíkový pohon ROV Concept. * V rámci detailnej prezentácie H2 Momentum boli oznámené novinky týkajúce sa vedúceho postavenia Toyoty v oblasti vodíkových technológií na ceste k dekarbonizácii ďalších odvetví aj nad rámec samotnej dopravy. Vodíkové technológie od Toyoty sa už dnes používajú v osobných vozidlách, autobusoch, nákladných vozidlách, vlakoch, námorných plavidlách a aj v rámci stacionárnych projektov. Bolo tiež oznámené, že TME v januári 2022 spustí v Belgicku výrobu modulov palivových článkov Toyota 2. generácie.







Inzercia

Inzercia