Aj autobatéria potrebuje údržbu! Nie je pravda, že sa má meniť po prvom zlyhaní

Vedeli ste, že lítiové batérie sa nabíjajú v siedmich krokoch, zatiaľ čo najbežnejšie olovené batérie/AGM až v deviatich?
Vydané  Text: 
Produkty značky OSRAM: zľava TYREinflate, BATTERYcharge, dole čistička vzduchu Air Zing Mini.
V predchádzajúcom príspevku [Nenechávajte zimnú údržbu vozidla na poslednú chvíľu](https://www.autoviny.sk/reportaze/123077/nenechavajte-zimnu-udrzbu-vozidla-na-poslednu-chvilu) sme pripravili niekoľko odporúčaní, ako svoje auto pripraviť na zimné obdobie. Ďalšou témou k **údržbe vozidla počas zimnej sezóny** je **údržba autobatérií**. Zvyčajne práve v chladnom mrazivom období sa ukáže, ktorý zdroj už je slabý a bude sa oň treba starať. Nie je potrebné vymeniť každú batériu, ktorá nenaštartovala na prvýkrát. V prvej fáze **stačí batériu oživiť a správnym procesom nabitia zregenerovať**. K týmto účelom slúžia inteligentné nabíjačky OSRAM BATTERYcharge, ktoré nabíjajú všetky typy batérií, vrátane lítium-iónových, a to od 6V, cez 12V batérie s kapacitou až 170 Ah až po 24V batérie s kapacitou 70 Ah.
Nabíjačky OSRAM BATTERYcharge nabíjajú všetky typy batérií, vrátane lítium-iónových, a to od 6V, cez 12V batérie s kapacitou až 170 Ah až po 24V batérie s kapacitou 70 Ah.
Všetky modely majú **záložnú funkciu, ktorá pomáha chrániť batériu pred vybitím** v zime alebo pri dlhších odstávkach. Nabíjačky majú jasný LCD displej s podsvietením a všetky funkcie možno ovládať jediným tlačidlom. Majú aj ochranu, ktorá zabraňuje poškodeniu elektrického systému proti účinkom pri prepólovaní alebo skratu. Keď je nabíjačka zapnutá, spustí viacstupňový nabíjací cyklus a automaticky prejde do udržiavacieho režimu, akonáhle je batéria plne nabitá – to zabraňuje prebíjaniu. Lítiové batérie sa nabíjajú v siedmich krokoch, zatiaľ čo najbežnejšie olovené batérie/AGM v deviatich. OSRAM BATTERYcharge sú kompatibilné s vozidlami so systémom štart-stop. Súčasťou ich vybavenia je okrem klasických kliešťových konektorov tiež kábel s kruhovými svorkami, ktorý je možné **natrvalo inštalovať do automobilu, aby sa pripojenie nabíjačky uľahčilo**. Keď si nie ste istí, ako na tom vaša batéria je a nechcete byť nemilo prekvapený, nechajte sa pod stromček obdarovať štartovacím zdrojom. Slúži ako núdzový zdroj pre naštartovanie vozidla a pritom ho môžete využiť ako **powerbanku s USB konektormi pre nabíjanie tabletov**, foťákov a mobilných telefónov alebo **lampáš**, čo sa v dlhých zimných večeroch môže vždy hodiť. Na rozdiel od powerbanky alebo baterky so zdrojom od značky Osram naštartujete aj auto s až 8-litrovým benzínom alebo 4-litrovým nafťákom! Konkrétne model OSRAM BATTERYstart 200 je schopný naštartovať motor s objemom až 3 litre. Disponuje **kapacitou batérie 6000 mAh**, ponúka štartovací prúd 150 A a k jeho úplnému nabitiu stačia len dve hodiny. Veľkosťou sa rovná bežnému 7-palcovému mobilnému telefónu. Model **BATTERYstart 300** má takmer rovnakú dĺžku a šírku ako menší štartér (168 × 88 mm), líši sa len hrúbkou, ktorá dosahuje 33 mm. Má však viac ako dvojnásobnú kapacitu (**13 000 mAh**), čo umožňuje naštartovať benzínový motor do 6 litrov alebo naftový motor do 3 litrov. Jeho nabíjanie trvá tri hodiny.
So štartovacími zdrojmi od značky OSRAM BATTERYstart 400 naštartujete aj auto s až 8-litrovým benzínom alebo 4-litrovým nafťákom.
Model **BATTERYstart 400** je vďaka **kapacite 16 800 mAh** výkonný štartovací zdroj umožňujúci naštartovať benzínový motor do 8 litrov alebo vznetový motor s polovičným objemom (štartovací/špičkový prúd – 400 A/800 A). Dodáva sa oproti predchádzajúcim modelom navyše s 12V napájacou autozásuvkou pre pripojenie elektrických spotrebičov, ako napríklad ventilátora alebo chladiaceho boxu. Jeho nabíjanie trvá štyri hodiny. Všetky vyššie uvedené modely sú vybavené ochranou proti prepólovaniu, skratu, prehriatiu a USB zásuvkami s možnosťou rýchleho nabíjania. Ak ešte stále nedôverujete takýmto inteligentným zariadeniam, máme pre vás ešte jeden tip – štartovacie káble. Sú takou univerzálnou poistkou, *keby niečo*. Keď budete na horskej chate sami, tak vám síce nepomôžu, ale keď vyrazíte na cesty na viacerých autách, tak si kamarátsky veľmi ľahko pomôžete.

Nenechávajte zimnú údržbu vozidla na poslednú chvíľu

Zimný čas a chladné mesiace sú skúškou pre mnohých vodičov, najmä pre tých, čo nechodia na aute denne. Výmenu pneumatík už majú pravdepodobne všetci zodpovední za sebou, ale tým sa príprava auta na zimné mesiace nekončí a nemala končiť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia