VIDEO: Koľko kilometrov prejde desaťročný elektromobil s pôvodnou batériou? Toto nás v budúcnosti čaká
Aký je život s jazdeným elektromobilom? Má svoje obmedzenia, ale aj prekvapenia!
Vydané Text: Peter Orosz
**Ďalšou otázkou je životnosť, ktorú fanúšikovia spaľovacích motorov pravidelne spochybňujú.** Jednoznačná odpoveď na túto otázku zatiaľ neexistuje. Navyše netreba zabúdať na skutočnosť, že životnosť elektrického (ako aj spaľovacieho) auta sa odvíja od prístupu majiteľa. **Pokiaľ batériové auto vlastní taxikár, ktorý nabíja každý deň na rýchlonabíjačke, je takmer isté, že batéria bude po niekoľkých rokoch na odpis.** Ak však budete častejšie nabíjať doma, o životnosť batérie sa nemusíte báť. Obzvlášť pri nových modeloch s vyriešeným termomanažmentom a ochranou pred degradáciou.
### Desaťročný elektromobil
Britský internetový kanál AutoTrader investoval do najlacnejšieho jazdeného elektromobilu v ponuke. **Za približne 4 600 libier (5 500 eur) získali desať rokov starý Nissan Leaf s nájazdom 115 000 km na pôvodnej 24 kWh batérii.** Z dnešného pohľadu ide o mimoriadne zastaraný elektromobil. **Tak malú batériu už v modernom elektromobile prakticky nekúpite,** súčasný štandard kapacity prekonáva hranicu 50 kWh (dvojnásobok v porovnaní s jazdeným Leafom). Zmenila sa tiež technológia nabíjania či ochrany akumulátorov, ktorou starý Leaf ešte nedisponoval. Oveľa sofistikovanejší a efektívnejší je tiež samotný pohon.
Napriek tomu si Leaf zachoval pomerne slušné vlastnosti. **Dojazd klesol z pôvodných 130 kilometrov na 100 kilometrov.** Treba tiež spomenúť, že zakúpený exemplár bol vyrábaný ešte v Japonsku so starším chemickým zložením batérie, novšie verzie Nissanu Leaf tak vykazujú ešte nižšiu úroveň degradácie batérií.
S konkrétnym exemplárom sa však britsky redaktor Rory Reid rozhodol zistiť skutočný dojaz starej batérie, ktorej **degradácia zobrala približne 30 % z celkovej kapacity.** Pochopiteľne, na samotný dojazd vplývajú aj iné faktory ako teplota, počasie alebo kúrenie. A keďže Leaf z tohto obdobia ešte nemal termomanažment akumulátora ani tepelné čerpadlo pre efektívnejšie kúrenie, **dokáže ohrev zobrať pomerne veľkú časť z dojazdu – v teste 16 až 20 kilometrov.** Rory nakoniec poznamenal, že vďaka pomerne slnečnému počasiu a príjemnej teplote nebude potrebovať ventiláciu, a tak skúšal reálny dojazd bez zapnutého vykurovania.
Okrem toho prispôsobil svoj jazdný štýl a prepol režim pohonu do ekologického módu. Vďaka tomu získal pár kilometrov navyše. Samotná testovacia trasa navyše prebiehala prevažne v meste, kde sa jazdí nízkymi rýchlosťami okolo 50 km/h. Ak by starý Leaf vytiahol na diaľnicu, baterka by pravdepodobne skončila už po pár kilometroch.
Ako to dopadlo? **Pôvodne auto deklarovalo dojazd s plne nabitou baterkou na úrovni 91 kilometrov, no vďaka úspornej jazde zvládol Leaf prejsť až 106 kilometrov.** Čo s ohľadom na degradáciu batérie nie je vôbec zlé. Po úplnom vybití auto vyradilo do neutrálu a nechalo vodiča doplachtiť na nejaké bezpečné miesto. Po takmer desiatich rokoch prevádzky tak elektromobil stratil z dojazdu len 24 kilometrov, čo nie je vôbec zlá hodnota. **Nehovoriac o tom, že moderné batérie sú technicky vyspelejšie a v budúcnosti budú vykazovať ešte nižšiu mieru degradácie než testovaný Nissan.**
Batérie, Degradácia Batérie, Elektromobil, Elektromobil Po 10 Rokoch, Ev, Headline, Jazdené Auto, Leaf, Nissan, Servis, Skúsenosti, Test
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia